2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

4 aansluitingen ruitenwisser

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Kabelboom / zekeringen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 4-2-2004
Berichten: 2852
Woonplaats: amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo 16 Jul, 2017 17:47    Onderwerp: 4 aansluitingen ruitenwisser Reageer met quote

De ruitenwisser heeft een aansluitblokje met 4 draden. Ik snap 3 aansluitingen: 1 constante plus (om weer in ruststand te kunnen komen) 2 de plus waarmee je de ruitenwissers inschakeld en 3 de aarde.

Waar dient de 4de draad voor???
_________________
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 6-6-2007
Berichten: 1541
Woonplaats: Wijchen

BerichtGeplaatst: Zo 16 Jul, 2017 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk even bij onderstaande link. Halverwege de pagina een bericht van mij met een schema van de ruitenwissermotor.
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741
_________________
Schultenbräu das ist mein Bier !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1211
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo 16 Jul, 2017 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

kijk, zo is het in het bestaande schema van de eend: (schema van tom duckpower)



je ziet vier draadjes van de ruitenwissermotor komen:
min
draad naar de ruitenwisserschakelaar op het dash
en twee draden van de kontakten die in he ruitenwissermotor zitten voor de ruststand.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 4-2-2004
Berichten: 2852
Woonplaats: amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul, 2017 08:25    Onderwerp: Reageer met quote

hmm... shit,

ik heb een interval dingetje die ik ertussen wilde zetten om een ruitenwisserinterval te maken. dat is echter een "enkele" schakelaar (aan/uit). ik dacht het mooi te kunnen oplossen door onder de knipperlichtschakelaar een tweede te plaatsen zodat je kon schakelen tussen continu ruitenwissen en interval.

nu moet ik dus kijken of er iets van een relais is of zo wat eigenlijk het zelfde doet als de ruitenwisserschakelaar...

jammer want die oudere ruitenwissers hebben gewoon 3 aansluitingen
_________________
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1211
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul, 2017 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Als je die intervalschakelaar tussen zwart en wit van de ruitenwissermotor zet dan werkt het.
Ik bedoel dat je het schalende kontakt op die twee aansluit, en dan de origenele draden laat zitten.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3840
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul, 2017 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb dit systeem ook via de interval geen probleem. Je hoeft niet aan deze kabeltjes/stekker te knutselen, gewoon de interval tussen een van aansluitingen van de knipperschakelaar zetten. Bij mij werken beiden onafhankelijk. Heb twee oude eenden stekkertjes aan de interval gezet zodat ik niet in de originele kabelboom hoefde te knippen.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 4-2-2004
Berichten: 2852
Woonplaats: amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul, 2017 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Boudewijn schreef:
Kijk even bij onderstaande link. Halverwege de pagina een bericht van mij met een schema van de ruitenwissermotor.
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741


Boudewijn, je uitleg is helder. Zoals jij het hier boven beschrijft heb je de originele ruitenwisserschakelaar voor continu, én een extra schakelaar die de interval bedient toch?!

Ik wil het dus eigenlijk heel graag met een knipperlicht schakelaar aansturen, maar dan mis ik dus het "relais" effect van de originele schakelaar. Als ik het dus met een knipperlichtschakelaar wil aansturen moet ik daar dus een los relais tussen zetten toch?!

Zoals dit schema: https://www.flickr.com/gp/dyanemaniac/CS7u68

Nummer 17 is dan dus een extra relais. 1 is de aanstuurstroom voor de interval schakeling.
_________________
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 6-6-2007
Berichten: 1541
Woonplaats: Wijchen

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul, 2017 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

@dyane_maniac,

Ja dat kan zo. Je zou ook alleen het relais van de interval schakelaar kunnen gebruiken, maar dan moet je wat omleidingen in de print maken. Met een extra relais is eenvoudiger.
_________________
Schultenbräu das ist mein Bier !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 4-2-2004
Berichten: 2852
Woonplaats: amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jul, 2017 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, daar heb ik ook aan gedacht maar hij is al gesoldeerd en ik haal het liever niet weer uitelkaar. Ik heb er vroeger al een verklooit doordat ik het (waarschijnlijk) te heet heb laten worden met solderen.

Dank voor het antwoord. Ik zal na de vakantie even zo'n relais halen en dan kan ik verder met het pimpen van de kabelboom Smile
_________________
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Kabelboom / zekeringen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group