wiellagers vervangen
Ja dat ging heel soepel bij mij, tool erop daar een 2 meter lange pijp op, op spanning drukken en na een flinke tik met een dikke hamer op de pijp ter hoogte van het wringijzer sprong hij zo los. Wel eerst de borgpunten van de ringmoer uitboren met een 4mm boortje.
De wielflens eerst eruit slaan met een passende dop.
De wielflens eerst eruit slaan met een passende dop.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
ik dacht na jarenlang sleutelervaring dat me dit wel moest lukken
vergeet het maar puinhoop
zelfgemaakte tool gemaakt pijp van 2 meter erop ,wel ik ben er zelf gaan aanhangen voetjes van de grond ,daar hing ik dan ..
geen krimp
ik heb het helemaal gehad ik ga nu de gehele draagarm losmaken en met fuseehuis en alles kieper ik het de vuilbak in
dan maar op zoek naar een andere complete voorarm,zal moeilijk te vinden zijn zonder speling op fusee en lager
bij mijn saab 900 werkt het lager vervangen zoooo simpel ,gewoon een circlipsje om het lager te borgen 2 minuten en je bent klaar
maar goed t zijn Fransen , een goede vriend van mij zegt altijd t is Frans t ziet er mooi uit, alleen het werkt niet....
vergeet het maar puinhoop
zelfgemaakte tool gemaakt pijp van 2 meter erop ,wel ik ben er zelf gaan aanhangen voetjes van de grond ,daar hing ik dan ..
geen krimp
ik heb het helemaal gehad ik ga nu de gehele draagarm losmaken en met fuseehuis en alles kieper ik het de vuilbak in
dan maar op zoek naar een andere complete voorarm,zal moeilijk te vinden zijn zonder speling op fusee en lager
bij mijn saab 900 werkt het lager vervangen zoooo simpel ,gewoon een circlipsje om het lager te borgen 2 minuten en je bent klaar
maar goed t zijn Fransen , een goede vriend van mij zegt altijd t is Frans t ziet er mooi uit, alleen het werkt niet....
Ik heb dit zelf pas ook voor het eerst gedaan. 1 kant de moer helemaal vernaggeld en hem uiteindelijk op twee punten helemaal doorgeboord om de resten er uit te kunnen peuteren (advies hier ergens op forum). Voor de andere kant heb ik een dikke metalen schijf met diameter iets groter dan moer en opstaande rand over de middelijn gemaakt en een moer vast gelast op de andere kant. Die rand valt precies in de twee inkepingen van de moer. Daarna met lucht impact driver ging die heel makkelijk los. Mijns inziens geeft de impact driver veel meer controle dan bruut geweld met lange pijp. Wel heel belangrijk om de centerpunten voldoende uit te boren! In ieder geval niet weggooien. In uiterste geval de moer met beleid uitboren. Succes!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
ok, ik kan me het hulpstuk dat je gemakt hebt niet zo goed voorstellen
zou het mogelijk zijn een fotootje te posten?
bedoel je zo een moersleutel op perslucht waarmee je hem losgekregen hebt?
ja en idd die gaatjes uitboren das ook mijn ding niet misschien heb ik niet diep genoeg geboord ...sommige waarschuwen niet te diep te boren om de schroefdraad niet te raken
t blijft een moeilijk iets vind ik
in ieder geval bedankt voor de moeite
zou het mogelijk zijn een fotootje te posten?
bedoel je zo een moersleutel op perslucht waarmee je hem losgekregen hebt?
ja en idd die gaatjes uitboren das ook mijn ding niet misschien heb ik niet diep genoeg geboord ...sommige waarschuwen niet te diep te boren om de schroefdraad niet te raken
t blijft een moeilijk iets vind ik
in ieder geval bedankt voor de moeite
Boor die oude ring altijd gelijk helemaal uit. Probeer niet eens meer los te tikken.
ALs je per ongeluk het schroef draad raakt maakt dat niet eens zoveel uit.
Nieuwe ring doe ik vaak beetje vijlen gaat het wat soepeler erop.
Hangt nogal van de nieuwe ring af of het goed past of niet.
Laatste paar keer lukt het me binnen een uur.
Dan heb ik de arm er wel al af.
ALs je per ongeluk het schroef draad raakt maakt dat niet eens zoveel uit.
Nieuwe ring doe ik vaak beetje vijlen gaat het wat soepeler erop.
Hangt nogal van de nieuwe ring af of het goed past of niet.
Laatste paar keer lukt het me binnen een uur.
Dan heb ik de arm er wel al af.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: wiellagers vervangen
Als je de draagarm demonteert, wordt het gemakkelijk om het huis er om heen warm te stoken. Dan komt de moer wel los.
Een draagarm weggooien blijft natuurlijk een zonde voor een 2CV liefhebber. Bovendien, als het moet, kan ie beter naar de oud-ijzer boer dan in de vuilnisbak
Een draagarm weggooien blijft natuurlijk een zonde voor een 2CV liefhebber. Bovendien, als het moet, kan ie beter naar de oud-ijzer boer dan in de vuilnisbak
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
Re: wiellagers vervangen
Gooi niet zomaar een draagarm weg! Goede gebruikte zijn erg lastig te krijgen of je betaalt de hoofdprijs......2cvxm schreef: ↑do 24 aug, 2023 21:02 Als je de draagarm demonteert, wordt het gemakkelijk om het huis er om heen warm te stoken. Dan komt de moer wel los.
Een draagarm weggooien blijft natuurlijk een zonde voor een 2CV liefhebber. Bovendien, als het moet, kan ie beter naar de oud-ijzer boer dan in de vuilnisbak
Re:
Eens met opmerking over schroefdraad. Ik heb een fuseehuis liggen, waarin een uitsparing zit. Hierdoor ontbreekt op 2 plekken de schroefdraad (ik hoop dat jullie de foto te zien krijgen). Volgens mij om het lager gemakkelijk te kunnen borgen.verkuilm schreef: ↑di 8 aug, 2017 20:03 Boor die oude ring altijd gelijk helemaal uit. Probeer niet eens meer los te tikken.
ALs je per ongeluk het schroef draad raakt maakt dat niet eens zoveel uit.
Nieuwe ring doe ik vaak beetje vijlen gaat het wat soepeler erop.
Hangt nogal van de nieuwe ring af of het goed past of niet.
Laatste paar keer lukt het me binnen een uur.
Dan heb ik de arm er wel al af.
Re: wiellagers vervangen
De bovenste gleuf op de foto is een uitgeboorde centerpunt (een beetje diep). De 2 andere gaten met schroefdraad zijn voor de stuurlevier bevestiging. Als je de bouten verwisseld kun je de wiellager beschadigen.
diverse Citroens, wat anders.
Re: wiellagers vervangen
Vergeet niet dat Citroën heeft bedacht dat deze ringen met 350Nm vastgezet moeten worden. Dus nadat de borging is uitgeboord verklaart dit ook waarom een lange pijp nodig is. Kracht maal armlengte. Vervelende is dat welke tool dan ook op deze twee inkepingen niet echt grip heeft. Daarom geeft een slagmoersleutel meer controle. Alleen moet je dan echt wel een zware uitvoering hebben. Bij mij heeft geholpen na beide opties te hebben gebruikt inclusief WDxx. Ring helemaal doorboren. Ik denk dat dit ook bij de laatste foto is gebeurd. Dan gaat de spanning eraf. Nooit heet stoken verzwakt het materiaal.
Voor nieuwe ringen is het handig om de schroefdraad met draadvijl schoon te maken en van de nieuwe ringen de schroefdraad met staalborstel te bewerken. Daarna paste het bij mij perfect. Ja, is al benoemd vergeet niet weer met centerpons te borgen liefst op nieuwe plek.
Voor nieuwe ringen is het handig om de schroefdraad met draadvijl schoon te maken en van de nieuwe ringen de schroefdraad met staalborstel te bewerken. Daarna paste het bij mij perfect. Ja, is al benoemd vergeet niet weer met centerpons te borgen liefst op nieuwe plek.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]