Motor pakt niet op nadat het gas is losgelaten

Plaats reactie
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Motor pakt niet op nadat het gas is losgelaten

Bericht door Geert » za 13 apr, 2013 10:39

Als ik met een warme motor voor een stoplicht o.i.d. moet stoppen en ik wil wegrijden , dus gas geef, wil de motor niet op toeren komen, hij slaat dan meestal af.
De carburateur is gereviseerd, dus nieuwe sproeiers en membraan van de acceleratiepomp ,maar ik heb niet aan het pinnentje wat er buiten uitsteekt gedraaid.
Iemand een idee?
Ik moet a.s. donderdag voor de APK, dus dan moet ie wel lopen .

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 13 apr, 2013 11:04

Welke carburateur? Zo te horen gaat het om het zgn gat in de carburatie. Waarschijnlijk heeft het verdraaien van de mengselregelschroef ook weinig effect? De gasklepaanslag is dan zover ingedraaid dat de gasklep voorbij de uitgang van het stationaire systeem staat. Dan pakt de motor inderdaad slecht op als je gas geeft. Terug naar de basisinstelling. Voor de tweetraps carburateur is dat: Choke uittrekken, gasklepaanslagschroef losdraaien en dan indraaien tot hij tegen de schijf op de chokeklep rust, dan nog twee hele slagen indraaien. Vervolgens de mengselschroef zo draaien dat de motor (zonder choken) maximaal stationair loopt en met de aanslagschroef fijnregelen.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 13 apr, 2013 11:39

Oh ja, vergeten:
Het is een Solex 34 PICS 6 enkeltraps .
Motor is gereviseerd en loopt verder lekker.
Met half choke loopt de motor te snel, maar pakt goed op.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 13 apr, 2013 13:53

Had ik ook last van, ik heb mij door een ervarensdeskundige laten vertellen dat dit euvel er na motorrevisie uit moet slijten..?

Ik rij nu bijna een jaar rond met 1/3 van de luchtinlaat van mijn luchtfilter dichtgeplakt.

Goed dat je me er aan herinnert dat het tijd wordt om eens met volle luchtinlaat te proberen :-)
1977 Mehari

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 13 apr, 2013 14:04

@AP : Gelukt!
De schroef was er i.d.d. heel ver ingedraaid, dus gedaan zoals door jou omschreven en na wat geprobeer met de mengselschroef lukte het.
THX. :lol:
@ Joos, mijn motor heb ik ook gereviseerd, maar kan me niet voorstellen dat dat er wat mee te maken heeft.
Probeer eens af te stellen als hierboven omschreven. :idea:

EL_Robino
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 17:23

Bericht door EL_Robino » vr 11 aug, 2017 14:54

sorry, oud topic, mmar wel een vergelijkbaar probleem.

ik heb ook een enkeltraps carburateur op mijn 600cc motor. Dit is een NOS carburateur, enkele maanden geleden gemonteerd.
ik heb het volgende probleem wat zich soms (niet altijd) voor doet: Als de motor goed warm is, bijvoorbeeld na een tijd plankgas rijden of bij heel warm weer, en bij een kruising of stoplicht aan kom, hij soms moeilijk stationair loopt en/of niet goed oppakt bij gas geven. Hij hapert dan en valt (bijna) dood. Dan moet ik hem aan de praat houden en op toeren brengen door te spelen met het gaspedaal.
Het probleem doet zich niet altijd voor, en helemaal niet bij koude motor
Zou dit ook aan de afstelling kunnen liggen? Acc pomp werkt goed.

Ik heb ook al wat andere mogelijke veroorzakers uitgesloten: bobine vervangen (2x), ontsteking vervangen, bougiekabels, kleppen gesteld etc, maar dat helpt niet.
2cv6 Spécial 1978
CX GTI Turbo 1985

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 11 aug, 2017 15:40

Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 aug, 2017 19:34

stationaire sproeier reinigen. Heeft jouw carburateur ook een grote mengschroef voor de lucht aan de achterkant. Die zijn iets lastiger af te regelen.
diverse Citroens, wat anders.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 16 aug, 2017 11:46

Is het blokje tussen de carburator en het spruitstuk nog vlak en zonder scheuren? is het spruitstuk nog vlak.
als het geen nos carburator zou zijn, is de vlak

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 3 sep, 2017 11:11

EL_Robino schreef:sorry, oud topic, mmar wel een vergelijkbaar probleem.

ik heb ook een enkeltraps carburateur op mijn 600cc motor. Dit is een NOS carburateur, enkele maanden geleden gemonteerd.
ik heb het volgende probleem wat zich soms (niet altijd) voor doet: Als de motor goed warm is, bijvoorbeeld na een tijd plankgas rijden of bij heel warm weer, en bij een kruising of stoplicht aan kom, hij soms moeilijk stationair loopt en/of niet goed oppakt bij gas geven. Hij hapert dan en valt (bijna) dood. Dan moet ik hem aan de praat houden en op toeren brengen door te spelen met het gaspedaal.
Het probleem doet zich niet altijd voor, en helemaal niet bij koude motor
Zou dit ook aan de afstelling kunnen liggen? Acc pomp werkt goed.

Ik heb ook al wat andere mogelijke veroorzakers uitgesloten: bobine vervangen (2x), ontsteking vervangen, bougiekabels, kleppen gesteld etc, maar dat helpt niet.
Bekend verschijnsel, kan verschillende oorzaken hebben.
Is over het algemeen redelijk m,makkelijk op te lossen.
Maar het is erg vervelend rijden deze klacht.

Rij anders keertje langs kijk ik het even na voor je.

Google maar even op 2CV Outlet.


Groetjes David

Plaats reactie