Motor loopt niet goed stationair en schokken bij rijden

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Motor loopt niet goed stationair en schokken bij rijden

Bericht door Tweepeka » za 19 aug, 2017 23:31

Hallo allemaal,

Ik rij mijn eend uit 1979 nu bijna een jaar en heb er ongeveer 4000km mee gemaakt. Sinds een paar weken loopt de motor niet meer lekker stationair. Dit lijkt erger te zijn wanneer de motor goed warm is. Bij stilstand neigt de motor regelmatig naar bijna afslaan (helft van de tijd loopt ie wel gewoon netjes stationnair) wat ik kan verhelpen door n beetje gas te geven of de choke ietsje uit te trekken. Bij het rijden met 50 km/u (in z'n 3) gaat de motor ook een beetje schokken wat ik ook nog niet eerder heb ervaren.

Ik wil volgende week de kleppen stellen en de bougies vervangen door nieuwe. Wat kan ik nog meer zelf nalopen? Ik ben een beginnend eendensleutelaar.

Olie is een paar maanden geleden door de eendengarage vervangen evenals oliefilter.

Ik heb een nieuw contactpuntjessetje (dus geen 123 ontsteking) liggen maar het vervangen lijkt me er tricky dus weet niet of ik me daaraan durf te wagen...

Groeten.
2cv6 '79 - beige Nevada

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 20 aug, 2017 07:29

Ik zou de carburateur ook eens goed schoonmaken , en dan bedoel ik ook de sproeiers die erin zitten loshalen en schoonmaken en het filtertje.
Eventueel carburateur afstellen.
Mogelijk moet je de brandstofleidingen ook eens controleren op lekken of vuil .
Ik denk niet dat het de kleppen of ontsteking is, maar een brandstof of lucht probleem.
Luchtfilter schoon ?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 20 aug, 2017 10:34

Het inderdaad een brandstofprobleem, maar welk?

Begin maar eens met je tank leeg te maken en kijk of er (veel) vuil in de benzine zit. Giet de benzine terug via een zeefje. Als er vuil in zat ga dan verder met je benzinefilter.

Maak die schoon of vervang het filter. Daarna kom je bij de carbu.

Als je het probleem dan nog hebt maak de carbu schoon. Daar bestaan schoonmaakmiddelen voor.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » zo 20 aug, 2017 20:02

benzinetank leegmaken gaat wel ver.. Kan wel met een slangetje maar dan blijft de eventuele zooi denk ik onderin de brandstoftank liggen. Benzinefilter heb ik volgens mij niet. Dus kan ik door naar carburateur schoonmaken. Verder nog tips?
2cv6 '79 - beige Nevada

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 21 aug, 2017 00:32

Benzinefilter monteren...
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » ma 21 aug, 2017 13:43

Controleren of de voet van de carburator nog vlak is , als ook de dikke blok tussen de carburator en het spruitstuk en het spruitstuk.

Ik had onlangs een scheur in de dikke blok tussen de carburator en spruitstuk en bij een warme motor trekt deze dan valse lucht.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 22 aug, 2017 14:03

Ik had soortgelijke problemen. Nadat de benzinetank leeg geheveld was en ik de benzine gezeefd had (er zat zwarte meuk in) heb ik mijn benzinefilter vervangen (kost nog geen 10 euro).

Nu kan er geen vuil meer in de carburator komen, hooguit minuscule vuiltjes die door de sproeiers heen gaan. Ik heb daarna nooit meer last van dit soort problemen gehad.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » wo 23 aug, 2017 20:48

Waar haal ik een benzinefilter vandaan en hoe plaats ik deze?
2cv6 '79 - beige Nevada

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 23 aug, 2017 22:04

Benzinetank er even onder uit....ja gaat wel ver...maar is te doen.
Niet nadat je net hebt getankt ;)

Anders blijf je filtertjes vervangen met slurrie in je tank
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » do 24 aug, 2017 11:01

Ik zit met hetzelfde probleem. Maar heb mijn carburateur nu al drie keer opengemaakt en is altijd evenschoon. Ook het ingebouwde zeefje is super schoon.

Daarnaast zijn de twee compartementen ook altijd netjes gevuld tot waar dat zou moeten.
2cv special 1986

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 24 aug, 2017 15:43

Waar de meeste eendrijders het filtertje hebben is in de slang tussen de benzinepomp en de carburateur. Werkt op zich goed en is eenvoudig te monteren.

Toen ik mijn benzinefilter verving zag ik geen enkel lekje in het filter. Toch filterde hij niet goed. Het nieuwe filter daar monteren kan je eenvoudig proberen. Als je er toch niet tevreden mee bent heb je alleen een nieuw stukje rubber slang nodig. Dat kost nagenoeg niets.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 24 aug, 2017 15:58

zet dat filter nou ajb NIET tussen benzinepomp en carburateur....

Veel te dichtbij het hete uitlaatspruitstuk met als mogelijke gevolgen vapourlock of erger een smeltend filter ==> benzine over het spruitstuk ==> afgefikte eend....

Beste plek is net voor de benzinepomp zodanig dat het filter netjes naast het chassis past tussen de twee flensen van het chassis
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 25 aug, 2017 07:49

dyane_maniac schreef:zet dat filter nou ajb NIET tussen benzinepomp en carburateur....
Ik heb tientallen Eenden gezien met het filter tussen de carburateur en de pomp en al het onheil dat genoemd wordt is zwaar overdreven. Ik woon zelf in een gebied waar soms de temperatuur tot boven de 40 graden oploopt en heb nog nooit last van een vapor lock gehad. Het filter zit vlak voor de carburateur, ver van het uitlaatspruitstuk. Het wordt daar absoluut niet extra warm.

De beste plaats is direct na de tank, maar dan moet je een filter met een huls van metaal gebruiken die bestand is tegen steenslag. Die zijn een stuk duurder dan zo'n plastic filter die je vlak voor de carburateur installeert.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 25 aug, 2017 08:07

Doe je m toch lekker daar?!

Ik denk bij mezelf; met het zelfde gemak plaats je m voor de benzinepomp. Daar zit ie nog beter naar mijn idee. Waarom het (weliswaar, kleine) risico lopen?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 3 sep, 2017 11:44

Kulio schreef:
dyane_maniac schreef:zet dat filter nou ajb NIET tussen benzinepomp en carburateur....
Ik heb tientallen Eenden gezien met het filter tussen de carburateur en de pomp en al het onheil dat genoemd wordt is zwaar overdreven. Ik woon zelf in een gebied waar soms de temperatuur tot boven de 40 graden oploopt en heb nog nooit last van een vapor lock gehad. Het filter zit vlak voor de carburateur, ver van het uitlaatspruitstuk. Het wordt daar absoluut niet extra warm.

De beste plaats is direct na de tank, maar dan moet je een filter met een huls van metaal gebruiken die bestand is tegen steenslag. Die zijn een stuk duurder dan zo'n plastic filter die je vlak voor de carburateur installeert.
Ik ben dagelijks met 2CV's bezig en ik kan je verzekeren dat het NIET de juiste plaats is.

Om verschillende redenen, starten kan lastig worden, afhankelijk van de grootte van het filter, vapour lock is absoluut een probleem, afgelopen zomer twee eenden met dit probleem onderweg weer aan de praat gebracht.
Waarom zou het filter door Citroen aangebracht zijn linksvoor op het chassis?
Juist ja, dat is het laagste punt en is het filter altijd gevuld.

Maar..... als jij hem na de pomp wil zetten dingen 10 cm van het uitlaatspruitstuk, dan moet je dat doen.
Ik probeer een eerlijk advies te geven, maar het staat je vrij te doen watje wil.

Hoe dan ook, veel fijne kilometers!!

Greets

Plaats reactie