Is het moeilijk om een motor te reviseren?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Is het moeilijk om een motor te reviseren?

Bericht door shorttrack » di 26 sep, 2017 16:36

Hallo,

Ik heb een goed jaar geleden de motor van mijn 2cv vervangen samen met een vriend. De oude motor heb ik nog liggen. Wist zelf niet zo goed wat ik er mee moest doen dus heb hem dan maar in de garage gezet waar hij nu nog altijd staat.

Nu was ik pas de brilrubbers van mijn huidige motor aan het vervangen samen met mijn vader en die gaf de opmerking dat ik die oude motor misschien zelf kan reviseren.

Nu is mijn vraag natuurlijk. Is dat moeilijk?

Ik heb ondertussen wel al wat zelf kunnen doen aan mijn 2cv. Zoals bijvoorbeeld de motor vervangen. paar dagen geleden ook de brilrubbers en de zuigerveren vervangen. Daarnaast heb ik ook al eens de caburateur schoon gemaakt.

Die motor ligt toch maar niets te doen in mijn garage. Is het een goed idee om die te reviseren? Heb toen der tijd een tweedehands motor gekocht. Daar heb ik nu wat problemen aan die ik door de garage ga laten maken. Kwestie van tijd.

Maar aan de andere motor kan ik rustig werken.


Is het een verstandig idee om met mijn kennis van motor dat te doen? Ik heb nooit een opleiding gevolgd of iets dergelijks. Ik haal alles van dit forum of elders van het internet.


Komen er ingewikkelde dingen kijken bij het reviseren waar je niet meteen aan zou denken? Het afstellen van de motor zou ik eventueel wel willen uitbesteden.


Ik weet niet of dit al ooit gevraagd is maar kon het niet direct vinden.


Alvast bedankt
2cv special 1986

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » di 26 sep, 2017 16:54

Gewoon aan beginnen! Er zijn veel handleidingen en boeken over de techniek van een 2cv, ook is er veel op internet te vinden.

Om het voor jezelf makkelijk te maken kan je gaandeweg foto's maken zodat je kan zien hoe iets in elkaar heeft gezeten als je weer aan montage toe komt. Zorg dat je bouten, moeren en onderdelen goed georganiseerd opbergt. op die manier houdt je het overzichtelijk en dat is vooral voor een eerste revisie erg belangrijk.

Succes!
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 26 sep, 2017 17:24

En je kunt hier altijd vragen stellen.
diverse Citroens, wat anders.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 27 sep, 2017 07:12

Waarom volg je niet eerst een cursus bij het eendeëi? Bij reviseren komt best nog wel wat kijken, zowel qua kennis als qua tooling. Als je onbevangen en onvoorbereid aan de slag gaat moet je elke keer weer opnieuw het wiel uitvinden. Als je vooraf wat tips en trucks leert ga je ook met meer zelfvertrouwen aan de klus beginnen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 27 sep, 2017 18:50

Vraag eens rond of je een motor kan vinde die niet meer te redden is.
Als je die demonteert heb je al flink geoefend. En een paar reserve onderdelen bij de hand.
Lastig ding zijn de draadeinden van het spruitstuk. Als die vastzitten kunnen ze breken en moet je uitboren en helicoils zetten. Is ook zo'n klusje waarbij een beetje ervaring wel helpt.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 27 sep, 2017 20:51

Als je brilrubbers en zuigerveren kunt vervangen, dan kun je ook een motor reviseren. Zorg dat je een vraagbaak hebt en een momentsleutel.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » do 28 sep, 2017 16:51

Vorige week heb ik dus mijn brilrubbers en zuigerveren vervangen. Wilde de afstelling laten doen door een garage. Maar mijn vader dringde wat aan om het toch zelfs een te proberen. Heb dus de kleppen en de ontsteking zelf gesteld. Na een stukje rijden klonk hij niet volledig als ik gewend was maar hij reed wel goed. De volgende dag nog een ritje maken. De wagen kwam niet meer vooruit. Toch maar naar de garage. Heb vandaag nog eens gebeld. Bougie bleek kapot te zijn. De rest was gewoon in orde. Voelde ergens wel goed om te horen dat het goed gelukt was. Wel balen dat ik nu 70 euro moet betalen voor eigenlijk een simpele bougie wissel.
2cv special 1986

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » zo 1 okt, 2017 15:16

Ai, dure bougie's

Heb in het begin ook wel een keer iets dergelijks gehad, gebrek aan ervaring!

Nu heb ik altijd een extra brandstofpomp, carburateur, ontsteking, bobine, bougie's en kabels waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn in de kist. Op die manier kan je vrij snel zoeken en zaken uitsluiten. Al moet ik je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit meer problemen heb met mijn eend, goed en regelmatig onderhoud en vooral ook veel rijden, blijft de boel in beweging!

Ben je van plan om in de winter door te rijden of gaat hij dan in de stalling?
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » ma 2 okt, 2017 12:57

Nick schreef:
Ben je van plan om in de winter door te rijden of gaat hij dan in de stalling?
Wij rijden er het hele jaar door mee. Hij staat wel altijd binnen.
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 2 okt, 2017 16:25

Dan heb je een hele grote garage of een rollenbank.....

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » ma 2 okt, 2017 17:47

Thijs schreef:Dan heb je een hele grote garage of een rollenbank.....
Ze hebben mij verteld dat ze snel roesten. Ik denk er niet aan om er buiten mee te rijden.
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 2 okt, 2017 19:11

Dan ben je goed geïnformeerd.... :D

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 3 okt, 2017 20:45

Maar om terug te komen op je eerste vraag: nee het is niet heel moeilijk om je motor te reviseren. Als je al zuigerveren hebt gedaan en kleppen gesteld kun je de rest ook. Ik heb 2 jaar geleden een visa blok gereviseerd en dat is mij prima bevallen. Mijn laatste blokje wat ik had gedaan was nog van een brommer. Goed nadenken, alles netjes georganiseerd en op volgorde houden en je komt er wel. Zorg voor een 2cv handboek/vraagbaak en een momentsleutel. Afstellen laten doen? wat wil je afstellen dan? De kleppen? gewoon doen zoals in het boekje staat. De ontsteking? Staat ook precies beschreven wat je moet doen, heb je een 123 dan kan een kind de was doen. Alleen de carburateur afstellen is een beetje lastig, maar ook daar kun je veel over vinden op het forum en internet. Ik heb het op gevoel gedaan, zo klinkt de motor het lekkerste, bleek ik er niet eens zoveel naast te zitten, alleen de co stond veeeeel te hoog (maar dan pakt hij dus wel lekker op). Desnoods zijn er op het forum vaak wel mensen te vinden die je even willen helpen.

Mijn volgende project is een visa blokje dat ik in onderdelen in 3 kratten heb gekocht, alles ligt door elkaar, dus dat word nog een uitdaging

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 19 mei, 2018 15:37

Ik heb intussen de indruk gekregen dat het mij wel gaat lukken een motor te reviseren. Alhoewel ik er niet snel een nodig heb misschien.

Na terugkomst van vakantie met 4500 km extra op de teller begon mijn motor te stotteren en deed daarna vrijwel niets meer. Hij sloeg goed aan maar stotterde teveel om te kunnen blijven lopen.

Na de motor bijna volledig uit elkaar te hebben gehaald en meerdere keren opnieuw afgesteld te hebben bleef het probleem zich voortdoen. Dus dan toch maar naar de garage.

En wat zeggen ze dan bij de garage? Motor perfect afgesteld. Enkel de bougies waren kapot. Aangezien ik niet lang voor de vakantie twee nieuwe had gestoken en deze er ook nog goed uitzagen had ik deze oorzaak (zonder testen) uitgesloten.

Nog maar eens een geval van "Ik weet hoe ik het repareer maar weet niet wat er echt kapot is" ;)
2cv special 1986

Plaats reactie