2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Is het moeilijk om een motor te reviseren?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 158
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di 26 Sep, 2017 15:36    Onderwerp: Is het moeilijk om een motor te reviseren? Reageer met quote

Hallo,

Ik heb een goed jaar geleden de motor van mijn 2cv vervangen samen met een vriend. De oude motor heb ik nog liggen. Wist zelf niet zo goed wat ik er mee moest doen dus heb hem dan maar in de garage gezet waar hij nu nog altijd staat.

Nu was ik pas de brilrubbers van mijn huidige motor aan het vervangen samen met mijn vader en die gaf de opmerking dat ik die oude motor misschien zelf kan reviseren.

Nu is mijn vraag natuurlijk. Is dat moeilijk?

Ik heb ondertussen wel al wat zelf kunnen doen aan mijn 2cv. Zoals bijvoorbeeld de motor vervangen. paar dagen geleden ook de brilrubbers en de zuigerveren vervangen. Daarnaast heb ik ook al eens de caburateur schoon gemaakt.

Die motor ligt toch maar niets te doen in mijn garage. Is het een goed idee om die te reviseren? Heb toen der tijd een tweedehands motor gekocht. Daar heb ik nu wat problemen aan die ik door de garage ga laten maken. Kwestie van tijd.

Maar aan de andere motor kan ik rustig werken.


Is het een verstandig idee om met mijn kennis van motor dat te doen? Ik heb nooit een opleiding gevolgd of iets dergelijks. Ik haal alles van dit forum of elders van het internet.


Komen er ingewikkelde dingen kijken bij het reviseren waar je niet meteen aan zou denken? Het afstellen van de motor zou ik eventueel wel willen uitbesteden.


Ik weet niet of dit al ooit gevraagd is maar kon het niet direct vinden.


Alvast bedankt
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nick
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 16-5-2008
Berichten: 28
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di 26 Sep, 2017 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon aan beginnen! Er zijn veel handleidingen en boeken over de techniek van een 2cv, ook is er veel op internet te vinden.

Om het voor jezelf makkelijk te maken kan je gaandeweg foto's maken zodat je kan zien hoe iets in elkaar heeft gezeten als je weer aan montage toe komt. Zorg dat je bouten, moeren en onderdelen goed georganiseerd opbergt. op die manier houdt je het overzichtelijk en dat is vooral voor een eerste revisie erg belangrijk.

Succes!
_________________
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3871
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Di 26 Sep, 2017 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

En je kunt hier altijd vragen stellen.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 28-3-2008
Berichten: 699
Woonplaats: Voorburg

BerichtGeplaatst: Wo 27 Sep, 2017 06:12    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom volg je niet eerst een cursus bij het eendeŽi? Bij reviseren komt best nog wel wat kijken, zowel qua kennis als qua tooling. Als je onbevangen en onvoorbereid aan de slag gaat moet je elke keer weer opnieuw het wiel uitvinden. Als je vooraf wat tips en trucks leert ga je ook met meer zelfvertrouwen aan de klus beginnen.
_________________
Geen injectie
Geen elektronica
Geen turbo
Geen problemen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1234
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Wo 27 Sep, 2017 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag eens rond of je een motor kan vinde die niet meer te redden is.
Als je die demonteert heb je al flink geoefend. En een paar reserve onderdelen bij de hand.
Lastig ding zijn de draadeinden van het spruitstuk. Als die vastzitten kunnen ze breken en moet je uitboren en helicoils zetten. Is ook zo'n klusje waarbij een beetje ervaring wel helpt.


Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 6-6-2007
Berichten: 1546
Woonplaats: Wijchen

BerichtGeplaatst: Wo 27 Sep, 2017 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Als je brilrubbers en zuigerveren kunt vervangen, dan kun je ook een motor reviseren. Zorg dat je een vraagbaak hebt en een momentsleutel.
_________________
Schultenbršu das ist mein Bier !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 158
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Do 28 Sep, 2017 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week heb ik dus mijn brilrubbers en zuigerveren vervangen. Wilde de afstelling laten doen door een garage. Maar mijn vader dringde wat aan om het toch zelfs een te proberen. Heb dus de kleppen en de ontsteking zelf gesteld. Na een stukje rijden klonk hij niet volledig als ik gewend was maar hij reed wel goed. De volgende dag nog een ritje maken. De wagen kwam niet meer vooruit. Toch maar naar de garage. Heb vandaag nog eens gebeld. Bougie bleek kapot te zijn. De rest was gewoon in orde. Voelde ergens wel goed om te horen dat het goed gelukt was. Wel balen dat ik nu 70 euro moet betalen voor eigenlijk een simpele bougie wissel.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nick
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 16-5-2008
Berichten: 28
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Zo 1 Okt, 2017 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ai, dure bougie's

Heb in het begin ook wel een keer iets dergelijks gehad, gebrek aan ervaring!

Nu heb ik altijd een extra brandstofpomp, carburateur, ontsteking, bobine, bougie's en kabels waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn in de kist. Op die manier kan je vrij snel zoeken en zaken uitsluiten. Al moet ik je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit meer problemen heb met mijn eend, goed en regelmatig onderhoud en vooral ook veel rijden, blijft de boel in beweging!

Ben je van plan om in de winter door te rijden of gaat hij dan in de stalling?
_________________
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 158
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma 2 Okt, 2017 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nick schreef:


Ben je van plan om in de winter door te rijden of gaat hij dan in de stalling?


Wij rijden er het hele jaar door mee. Hij staat wel altijd binnen.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2113
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 2 Okt, 2017 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dan heb je een hele grote garage of een rollenbank.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 158
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma 2 Okt, 2017 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Thijs schreef:
Dan heb je een hele grote garage of een rollenbank.....


Ze hebben mij verteld dat ze snel roesten. Ik denk er niet aan om er buiten mee te rijden.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2113
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 2 Okt, 2017 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dan ben je goed geÔnformeerd.... Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 1-11-2011
Berichten: 961
Woonplaats: Ursem

BerichtGeplaatst: Di 3 Okt, 2017 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Maar om terug te komen op je eerste vraag: nee het is niet heel moeilijk om je motor te reviseren. Als je al zuigerveren hebt gedaan en kleppen gesteld kun je de rest ook. Ik heb 2 jaar geleden een visa blok gereviseerd en dat is mij prima bevallen. Mijn laatste blokje wat ik had gedaan was nog van een brommer. Goed nadenken, alles netjes georganiseerd en op volgorde houden en je komt er wel. Zorg voor een 2cv handboek/vraagbaak en een momentsleutel. Afstellen laten doen? wat wil je afstellen dan? De kleppen? gewoon doen zoals in het boekje staat. De ontsteking? Staat ook precies beschreven wat je moet doen, heb je een 123 dan kan een kind de was doen. Alleen de carburateur afstellen is een beetje lastig, maar ook daar kun je veel over vinden op het forum en internet. Ik heb het op gevoel gedaan, zo klinkt de motor het lekkerste, bleek ik er niet eens zoveel naast te zitten, alleen de co stond veeeeel te hoog (maar dan pakt hij dus wel lekker op). Desnoods zijn er op het forum vaak wel mensen te vinden die je even willen helpen.

Mijn volgende project is een visa blokje dat ik in onderdelen in 3 kratten heb gekocht, alles ligt door elkaar, dus dat word nog een uitdaging
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group