Motor loopt niet goed stationair en schokken bij rijden

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » ma 4 sep, 2017 11:57

Wat ik al heb gedaan:

- luchtfilter vervangen (vochtig gemaakt met olie / benzine)
- bougies vervangen door nieuwe
- kleppen gesteld
- benzinefilter geplaatst tussen benzinepomp en carburateur (ook geadviseerd door 't eendeei)

wat al gedaan is:

- nieuwe benzineslang (waar het benzinefilter nu tussen zit)
- olie compleet vervangen

Wat ik nu nog steeds bemerk:

- een plopgeluid (vooral bij koude motor)
- horten & stoten bij rijden met 50 km per uur (in zowel 3e als 4e versnelling)
- bijna afslaan (ook al een keer afgeslagen) bij krachtig remmen
- niet lekker stationnair lopen
- choke ver uit moeten trekken bij koud start
- naschudden bij uitzetten motor

Zodra de motor echt heel goed warm is (na een half uur rijden) bemerk ik veel minder problemen.

Ik ben nog van de carburateur afgebleven aangezien ik eerst de makkelijke zaken heb aangepakt.

Ik tank altijd euro 98 en gebruik 20W50 olie.

Hebben jullie nog tips?

Groeten
2cv6 '79 - beige Nevada

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 sep, 2017 16:29

David schreef: maar het staat je vrij te doen watje wilt.


Greets
Ik rij al 30 jaar eend/Ami.. Waarvan zo,n 25 jaar als dagelijkse auto ook nu dus .. Mijn filter zit direct bij de carburateur.. 5 cm. Slang tussen filter en carburateur. Helemaal bovenin dus. Nooit vapour lock gehad. Ook niet in Spanje. Mooi zicht op het filter je rijdt het niet eronderuit geen steenslag ed. Voordeel is ook nog dat de rotzooi die uit je benzinepomp komt ook nog gefilterd wordt.. Je ziet het er zijn meer mogelijkheden..


Ps. Bij een bx sport zit het filter boven op de motor.. Ik bedoel maar..[/quote]

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » di 5 sep, 2017 15:52

Het klinkt als een carburatie probleem, maar kijk voor de zekerheid ook eens naar de staat van de contactpunten, condensator en het ontstekingstijdstip. Ik heb in het verleden ook wel van dit soort klachten gehad die achteraf toch bij de ontsteking vandaan bleken te komen.
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » zo 1 okt, 2017 13:50

sproeiers en filtertje carburateur ook schoongeblazen. Problemen zijn half verholpen. Binnenkort contactpunten vervangen. Ik heb al een setje liggen, alleen nog een proeflampje regelen. Hierna eigenlijk volledige beurt gedaan.
2cv6 '79 - beige Nevada

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 1 okt, 2017 14:40

Je kan beter de puntjes vervangen door een 123. De auto rijdt stukken beter, nooit meer een warme carburator en je benzineverbruik daalt. De 123 betaalt zich dus gewoon terug en veel ergernissen verdwijnen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 1 okt, 2017 17:09

Kulio schreef:Je kan beter de puntjes vervangen door een 123. De auto rijdt stukken beter, nooit meer een warme carburator en je benzineverbruik daalt. De 123 betaalt zich dus gewoon terug en veel ergernissen verdwijnen.
_________________
Geen injectie
Geen elektronica
Geen turbo
Geen problemen
Ahum.... :lol:
Check je onderschrift Kulio :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 2 okt, 2017 07:36

Deusjeo

Touché!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 6 okt, 2017 14:03

Tweepeka schreef:Wat ik al heb gedaan:

- luchtfilter vervangen (vochtig gemaakt met olie / benzine)
- bougies vervangen door nieuwe
- kleppen gesteld
- benzinefilter geplaatst tussen benzinepomp en carburateur (ook geadviseerd door 't eendeei)

wat al gedaan is:

- nieuwe benzineslang (waar het benzinefilter nu tussen zit)
- olie compleet vervangen

Wat ik nu nog steeds bemerk:

- een plopgeluid (vooral bij koude motor)
- horten & stoten bij rijden met 50 km per uur (in zowel 3e als 4e versnelling)
- bijna afslaan (ook al een keer afgeslagen) bij krachtig remmen
- niet lekker stationnair lopen
- choke ver uit moeten trekken bij koud start
- naschudden bij uitzetten motor

Zodra de motor echt heel goed warm is (na een half uur rijden) bemerk ik veel minder problemen.

Ik ben nog van de carburateur afgebleven aangezien ik eerst de makkelijke zaken heb aangepakt.

Ik tank altijd euro 98 en gebruik 20W50 olie.

Hebben jullie nog tips?

Groeten
Probeer de sproeiers/carburateur eens schoon te maken, is makkelijk zelf te doen met remmenreiniger. Even het carburateur dekseltje verwijderen en de sproeiers eruit draaien en schoonmaken. Andere tip die even snel en goedkoop is, hoe is het gesteld met je condensator?
Citroen 2cv6 special 1986

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » zo 22 okt, 2017 16:28

Sproeiers en filtertje schoongemaakt. Probleem (schokken) is niet weg, wel iets minder. Vandaag ventilator los proberen te krijgen (om de contactpunten te vervangen) met pijpsleutel 14 maar er zit geen beweging in de ventilator bout. Al 4 keer ingespoten met wd40 maar nog steeds muurvast. Hebben jullie tips om deze bout los te krijgen?

Geen idee hoe lang geleden de contactpunten zijn vervangen. Iig niet tijdens de 5000 km die ik nu in een jaar heb gereden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Luc
Laatst gewijzigd door Tweepeka op zo 22 okt, 2017 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
2cv6 '79 - beige Nevada

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 22 okt, 2017 20:05

Meppen met een hamer is de oplossing.....

Of gaat het om de bout zelf?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 22 okt, 2017 20:09

voor het lossen van de ventilator ja, maar niet voor de schroef...
Heb je de motor tegen gehouden in de starterkrans bij de losdraaipoging?
diverse Citroens, wat anders.

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » zo 22 okt, 2017 20:41

Nee. Wat bedoel je precies en hoe doe ik dat?

groet
2cv6 '79 - beige Nevada

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 22 okt, 2017 20:48

Er zit een bout in, geen schroef.

Om de boel tegen te houden tijdens het draaien kun je het vliegwiel blokkeren, of de starterkrans.
Ik gebruik hiervoor meestal een griptang maar er zijn meer manieren en er is ook een speciaal gereedschapje voor.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 22 okt, 2017 20:50

Afbeelding

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » zo 22 okt, 2017 20:58

Kan dit ook met de tijdpen?

Dat blokkeren maakt t werkje wel wat makkelijker maar ik heb al 1 pijpsleutel kapot gedraaid dus ah kracht zetten ligt het niet. De bout lijkt compleet vastgeroest...
Laatst gewijzigd door Tweepeka op ma 23 okt, 2017 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 '79 - beige Nevada

Plaats reactie