Storing lichtschakelaar

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
pcirkel
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 dec, 2017 19:15
Locatie: Amersfoort

Storing lichtschakelaar

Bericht door pcirkel » di 12 dec, 2017 19:53

Even voorstellen, 1,5 jaar geleden heb ik een 2CV AZ gekocht uit 1958 welke ik nu aan het restaureren ben. Nadat ik veel plaatwerk delen heb vervangen (plaatwerk problemen altijd welkom) en de auto inmiddels in de gewenste kleur is gespoten ben ik bezig met het opbouwen. De elektrische kabelboom heb ik tegelijk vervangen voor een nieuwe 6 volt boom :D . Nu ik ben aangekomen bij de lichtschakelaar merk ik dat bij de 1ste draai de stadslicht en dimlicht te gelijk gaan branden en ook bij de 2e draai branden zowel de stads- en de dimlichten, welke contacten moet ik hiervoor gebruiken? Het moet toch mogelijk zijn dat bij de 1e draai de stadslichten gaan branden en bij de 2e draai de stadslicht + dimlicht? Middels een multimeter meet ik niet dat eerste het ene contact wordt gemaakt en bij de 2e draai het tweede contact......Inmiddels heb ik een nieuwe lichtschakelaar gekocht welke hetzelfde probleem geeft, wie o wie zou mij kunnen helpen, wat heb ik verkeerd aangesloten?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 12 dec, 2017 21:12

Kijk hier eens even.
http://alledag.2cv.nl/
en deze is nog beter want die gaat over jaren 50 eenden,
http://2cvco.canalblog.com/archives/201 ... 58464.html
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 22:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 13 dec, 2017 07:19

Het klopt wat er gebeurt.
Een keer draaien, handle van je af = stads en dim
handle naar je toe = stads
twee keer draaien van je af =stads en dim
handle naar je toe = stads en groot licht
------------------------------
Traction 11 BN 1953

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 13 dec, 2017 17:09

Volgens mij gaan bij een ribbelkap de stadlichten uit als je dim of grootlicht aan hebt. Zal morgen even kijken bij mijne. Ik zie dan tenminste niet meer de rode lensjes op de lampen oplichten.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 22:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 13 dec, 2017 20:05

Oh ja dat zou kunnen, dan moeten er wel twee aansluitingen voor het stadslicht op de schakelaar zitten. Een voor de draadboom naar achteren en een voor de voorkant.
De oudere (originele) schakelaars hebben die extra aansluiting er op zitten.
------------------------------
Traction 11 BN 1953

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 13 dec, 2017 20:50

En niet te vergeten een voor de 2e claxon als het een AZL is.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 14 dec, 2017 17:38

Inderdaad stadlicht gaat uit als dim of grootlicht aan gaat. Achterlichten en teller blijven wel verlicht.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie