2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vraag over motorblok 435cc en 602cc
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PPH
Eenmalige poster


Geregistreerd op: 10-4-2017
Berichten: 1
Woonplaats: Heino

BerichtGeplaatst: Ma 10 Apr, 2017 10:02    Onderwerp: Vraag over motorblok 435cc en 602cc Reageer met quote

Na contact met de RDW is me duidelijk geworden dat ik niet zomaar een 602cc op mijn Dyane 4 mag plaatsen.

Mijn vraag is: in hoeverre zijn de motorhelften van een 435cc gelijk aan de motorhelften van een 602cc?

M.a.w. kan ik de onderdelen van een 602cc bouwen in op een 435cc? Dit vanwege het motornummer op het 4-blokje die ik nog moet laten schouwen door de RDW.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 12-4-2009
Berichten: 1180

BerichtGeplaatst: Ma 10 Apr, 2017 11:30    Onderwerp: Re: Vraag over motorblok 435cc en 602cc Reageer met quote

PPH schreef:
Na contact met de RDW is me duidelijk geworden dat ik niet zomaar een 602cc op mijn Dyane 4 mag plaatsen.

Mijn vraag is: in hoeverre zijn de motorhelften van een 435cc gelijk aan de motorhelften van een 602cc?

M.a.w. kan ik de onderdelen van een 602cc bouwen in op een 435cc? Dit vanwege het motornummer op het 4-blokje die ik nog moet laten schouwen door de RDW.



Klopt je mag het niet zomaar: maar je mag het wel doen.. Echter moet je dan op keuring bij de RDW. Waarbij voor de RDW vooral van belang is waar het motorblok vandaan komt.. Je moet dus het chassisnummer en kenteken weten van de auto waar het blok uitkomt.. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een BMW motor voor in mijn eend..

Verder zou ik dan ook meteen schijfremmen erin zetten, (of minimaal grote trommels)zodat de RDW kan zien dat je de remmen ook verbeterd hebt t.o.v. de originele Dyane 4 remmen... Hierdoor krijg je ook eerder kans dat ze e.e.a. goedkeuren..

Denk je er ook aan dat de voorste motorsteunen verder uit elkaar zitten bij een 6 blok.


Omzetten van cilinders e.d. is naar mijn mening niet te doen, het 435 blokje is totaal anders van afmeting en opbouw.

succes..



n.b. een goed 435cc blokje is ook niet te versmaden en wel zo origineel bij jouw Dyane..
Ondertussen wordt het allemaal zeldzaam, zeker een 435...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 2-3-2011
Berichten: 175
Woonplaats: Sint Pancras

BerichtGeplaatst: Ma 10 Apr, 2017 19:13    Onderwerp: Re: Vraag over motorblok 435cc en 602cc Reageer met quote

[quote="LPGo"]
PPH schreef:
Na contact met de RDW is me duidelijk geworden dat ik niet zomaar een 602cc op mijn Dyane 4 mag plaatsen.

quote]


Een goed 435cc blokje is ook niet te versmaden en wel zo origineel bij jouw Dyane..
Ondertussen wordt het allemaal zeldzaam, zeker een 435...


Met deze laatste regel ben ik het absoluut eens! Een viertje is leuk en ze worden zeer zeldzaam, ik zou het originele blokje en bak zeker bewaren.

Ik bouw misschien ooit het originele viertje nog wel eens terug in mijn 250.

Verder ben ik nog nooit iemand tegengekomen die naar de RDW gaat na het wisselen van de motor, ook niet van een vier naar een zes. Daar kijkt niemand naar!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3930
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Ma 10 Apr, 2017 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

en er zijn NOS cylinder/zuiger sets beschikbaar voor weinig geld omdat bijna niemand daarheen vraagt.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom Duckpower
Moderator


Geregistreerd op: 19-7-2003
Berichten: 4039
Woonplaats: Berkel-Enschot

BerichtGeplaatst: Di 11 Apr, 2017 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

De dyane is toch ook met het 602 blok geleverd? Dan zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn voor de RDW.. tenzij de gaan vallen over het feit dat het nu een 4 is... maar dat is in mijn ogen mierenneukerij
_________________
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 12-4-2009
Berichten: 1180

BerichtGeplaatst: Di 11 Apr, 2017 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Tom Duckpower schreef:
De dyane is toch ook met het 602 blok geleverd? Dan zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn voor de RDW.. tenzij de gaan vallen over het feit dat het nu een 4 is... maar dat is in mijn ogen mierenneukerij


en dat is nu net wat ze wel doen, helaas..

Terecht of niet terecht; mierenneukerij of niet; ze doen het en het wordt nog steeds erger.. Alles om maar zoveel mogelijk oude wagens van de straat te halen.. (geven ze zelf tussen neus en lippen door toe)..
Heb het zelf aan de hand gehad helaas.. (zie mijn diverse topics)

Dyane 4 is een ander type auto als een Dyane 6.. Bij de apk is er niets aan de hand maar als je een steekproef krijgt of b.v. LPG wilt inbouwen (of uitbouwen) dan ben je de Sjaak..
Vraag blijft ook nog als je een ongeluk krijgt met de auto en de verzekering van de tegenpartij komt erachter....

en nee ik ben geen zwartkijker...


p.s. Dit doen ze overigens alleen met originele NL wagens. Wagens die ingevoerd worden uit het buitenland zijn bijna vogelvrij.. Ze zijn hiermee een paar keer op de koffie gekomen met Landrovers die ze afkeurden (volgens RDW geknoeid met het chassinummer) terwijl de de Landrover fabriek naderhand bevestigde dat het origineel was.. Tja dan ga je af als RDW zijnde.. Dus hier branden ze hun vingers niet meer aan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 22-3-2012
Berichten: 387
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Di 11 Apr, 2017 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Vast met het call center gebeld Smile beter gewoon ff heen gaan en een keurmeester aanspreken. Die mannen zijn iets duidelijker dan die dames aan de tel

je hebt het over schouwen bedoel je dan de hele dyane? Want dan worden immers wel de nr's genoteerd ook van het blok met de herinslag moet dat het zelfde zijn.
Je kan dan gewoon aangeven dat je een blok wissel gaat doen is geen probleem.
De vraag waar de motor vandaan komt gaan zo waarschijnlijk ook stellen.
Uit hobby voorraad samengesteld is voldoende evt met foto van een stapel blokken.

Als het een originele goede dyane is motor/bak (moet ook wisselen) lekker bewaren
Originele dyane4, die zijn er bijna niet meer en rijden trouwens super, misschien gewoon eend/dyane6 er bij kopen Smile
_________________
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2246
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Di 11 Apr, 2017 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Op de site van de RDW staat dat bij verandering van de cilinderinhoud ook een herkeuring moet plaatsvinden.
Dus als je een BigBore set monteert moet je naar de RDW....

Dat zal wel vaak gebeuren.... Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 29-3-2013
Berichten: 242
Woonplaats: Jabeek

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr, 2017 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Thijs schreef:
Dat zal wel vaak gebeuren.... Confused


Dat denk ik ook. Laughing
_________________
Groet, Rob

2CV6 uit 1980,Verte Embrun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 1307
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr, 2017 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laatste zal vast niet gebeuren haha.

Gewoon 6je in hangen en keuren maar.
Bij mijn keuringen is daar nooit naar gekeken. Zag er dan ook goed uit. Als het aan elkaar hangt met tape en koort kan ik me voorstellen dat de mannen gaan neuzen in de nummers.
_________________
Citroén rolls better than a Rolls!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 2-3-2011
Berichten: 175
Woonplaats: Sint Pancras

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr, 2017 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Er moet ook een andere bak in hoor! Ik weet niet of dat duidelijk is?

En een andere goede gebruikte bak met trommels is nog moeilijker dan een goed blok!

Daar kan ik een heel verhaal over houden.

Een schijvenbak is dan misschien nog de gemakkelijkste optie, dan moeten de achterremmen ook omgebouwd naar LHM.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 1307
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr, 2017 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Marco voor de aanvulling.
Inderdaad hoort er bij een 6je ook een dito bak.

Ben benieuwd naar de ervaring van de topic starter bij de rdw
_________________
Citroén rolls better than a Rolls!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Boxer
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 11-9-2017
Berichten: 13
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Do 11 Jan, 2018 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Van mijn 2cv-6 ( 1987)de koelmantels van de cilinders afgehaald in een poging verdere olielekkage op te sporen.
Zie ik onderkant kop op ca. 3 cm van de cilinder af een zeskantige schroefkop zitten, zit nog vrij los ook, met een grove borgring , die volgens mij niet bedoeld kan zijn om olie af te sluiten. Kan die schroef nergens in de boekjes vinden. Weet iemand waar tie voor is en of er lekkage door kan ontstaan? Daar zit toevallig wel veel lek-olie.
_________________
groet boxer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 4-2-2010
Berichten: 1341
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Do 11 Jan, 2018 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

??????????????????
Heb je misschien een foto ?
_________________
'T is een kwestie van geduld.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2246
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Do 11 Jan, 2018 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je niet gewoon de bout waar de koelbeplating mee vast hoort te zitten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group