aanhaalmoment asbout
aanhaalmoment asbout
Krijg het niet op het forum gevonden...
Maar er is vast een aanhaalmoment voor de asbouten (die de assen vast op t het chassis houden)
Heeft iemand dat?
Maar er is vast een aanhaalmoment voor de asbouten (die de assen vast op t het chassis houden)
Heeft iemand dat?
onder druk wordt alles vloeibaar
Oh, alles zit er zo'n beetje op (nu fase cabine er op...) en alles heeft wat kopervet gekregen bij montage...Sjaak S. schreef:Let wel: dit geldt voor schone, droge roestvrije en onbeschadigde schroefdraad. (dus helaas mag je er niet een beetje kopervet oid op doen)
Dus wat doe ik dan nu?
Vaster of losser dan aanbevolen?
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
ik draai ze mét kopervet op 5 kgf/m. Daar moet je al behoorlijk aan trekken. En dan borgen door de borgplaatjes om te slaan. Er is er nog nooit één los gekomen.
Ik heb een A4-tje met alle aanhaalmomenten die ik kon vinden bij chassismontage. Als je via een PB je mailadres stuurt dan wil ik die wel even mailen.
Gr Rob
Ik heb een A4-tje met alle aanhaalmomenten die ik kon vinden bij chassismontage. Als je via een PB je mailadres stuurt dan wil ik die wel even mailen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Het gegeven dat de schroefdraad "droog" moet zijn komt uit Olyslager. Hoeveel het uitmaakt voor het indraaien weet ik niet. Ik kan mij voorstellen dat de 5 kg.m kracht die je uitoefent bij het indraaien, op een gegeven moment overwonnen wordt door de bout door wrijvingsweerstand plus veerkracht van het metaal in de schroefdraad. Als er een glijmiddel in zit (bv kopervet) dan wordt de wrijvingsweerstand kleiner, en moet de veerkracht van het metaal in de schroefdraad meer kracht leveren om de 5 kg.m van jouw momentsleutel te evenaren. Dan is er dus theoretisch meer vervorming van het metaal nodig, met (weer theoretisch) risico op "dol"draaien van de schroefdraad. Kennelijk gebeurd dat niet zo gauw, dan had Rob het wel gemerkt
my other car is......... ook een eend.
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Pas op hiermee! Door dit zo te doen krijg je materiaal moeheid en microscheuren in het materiaal waarvan de bout wordt gemaakt. Deze scheurtjes of breuklijnen zijn met het blote oog niet zichtbaar. Als er staat droog op moment zetten staat dat er niet voor niets. Verhalen van het gaat al 30 jaar zo etc. zijn er genoeg, echter je zal zeker niet de eerste zijn waar het fout gaat! Dit geldt ook voor wielbouten/moeren, hier hoort géén kopervet etc op!Sjaak S. schreef: Dan is er dus theoretisch meer vervorming van het metaal nodig, met (weer theoretisch) risico op "dol"draaien van de schroefdraad. Kennelijk gebeurd dat niet zo gauw, dan had Rob het wel gemerkt
Citroen 2cv6 special 1986
De asbouten hebben een sterkteklasse 10.9 en kunnen volgens de norm aangehaald worden met 70 Mm. Ongesmeerd welteverstaan. Smeer je ze wel, dan is de vuistregel dat je het aanhaalmoment met 20% verlaagt. Dat zou 56 Nm zijn. Als je ze met kopervet op 50 Nm zet, zit je nog onder deze grens. Dus ik zou me over de bouten - mits ze onbeschadigd zijn - geen zorgen maken. Je zet echter wel extra kracht op het chassis. Of dat een goed idee is...
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
jawel, daar zal een reden voor zijn.
maar ik wil ze ook wel weer een keer los kunnen draaien. En dan doet een beetje kopervet wonderen.
Ik wist niet dat de aanhaalmomenten 'droog' gegeven worden. En dat je wielbouten ook niet een beetje kopervet mee mag geven. En dat er dan omrekenfactoren zijn. Dat is bij stalen bouten dus 20% ?
Gr Rob
maar ik wil ze ook wel weer een keer los kunnen draaien. En dan doet een beetje kopervet wonderen.
Ik wist niet dat de aanhaalmomenten 'droog' gegeven worden. En dat je wielbouten ook niet een beetje kopervet mee mag geven. En dat er dan omrekenfactoren zijn. Dat is bij stalen bouten dus 20% ?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Klopt. Als je anti seizing vet gebruikt (bv kopervet) dan bereik je ongeveer dezelfde trekspanning met 20% minder aanhaalmoment. De aanhaalmomenten worden gewoonlijk opgegeven voor schone droge moeren en bouten die onbeschadigd zijn en dus ook geen roest vertonen op de schroefdraad. Als in het handboek staat dat de bout/moer droog gemonteerd moet worden is het misschien wel verstandig om dit op te volgen. Zelf gebruik ik altijd kopervet. Noem me eigenwijs, maar ik haal nogal eens iets uit elkaar 😁. Dan is het wel fijn als dat zonder al te veel moeite kan. Heb alleen maar goede ervaringen met kopervet.
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Om te voorkomen dat de boel vast roest zou je ook kunnen overwegen om als alles gemonteerd is er tectiel overheen te smeren. Mijn oom doet dit bij zijn traction. Sommige bouten in de wielkuip kwamen na meer dan 20 jaar zonder problemen los.
Wat iedereen ermee doet (wel of niet vet gebruiken) mag hij/zij gelukkig zelf weten echter is het wel belangrijk om bij sommig advies ook de aandachtspunten toe te lichten.
Wat iedereen ermee doet (wel of niet vet gebruiken) mag hij/zij gelukkig zelf weten echter is het wel belangrijk om bij sommig advies ook de aandachtspunten toe te lichten.
Citroen 2cv6 special 1986