schakelt vreemd

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

schakelt vreemd

Bericht door hanzz » do 18 jun, 2009 18:54

Hoi,

Ik reed laatst met joos' ex-lief, michelle en het viel mij op dat die toch wel veel zachter schakelt dan de mijne...
die van mij heeft dus enkele rare kuren...
ik moet nogal hard trekken om naar derde te schakelen en de vierde versnelling is af en toe even zoeken...
bovendien, als ik voor een stoplicht ofzo sta en ik kom uit 3e versnelling, dan kraakt 'ie als ik naar eerste of in achteruit wil, doet ie niet als ik uit 2e kom... of is dit normaal?

waar kan dit aan liggen???

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3949
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 18 jun, 2009 19:00

is je koppeling goed afgesteld?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 18 jun, 2009 20:20

Staat het stangetje tussen de pookhendel en de bak nog wel goed op de bak?
En zoals reeds gezegd, hoe is het met de koppeling?
En de schakelstang smeren met talkpoeier, schakelt ie ook weer fijner!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 19:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 18 jun, 2009 21:24

Lijkt op het probleem wat ik zelf had toen ik naar de a-markt in Gemert reed:
ak350 schreef:Op de heenweg schakelproblemen gehad, de Mehari wou niet meer in de derde versnelling, dus het laatste stukje maar van de twee naar de vier geschakeld.
Op de Markt nog een nieuw verbindingsrubber tussen pook en schakelmehanisme gezet. Het probleem leek opgelost, maar deed zich op de terugweg weer voor.
Na nogmaals goed onder de motorkap te kijken bleek de klem die de pook met bak verbind los te zitten waardoor tijdens het schakelen de pook op de bak verdraaide.
Gelukkig bleek het iets eenvoudigs te zijn en zo verholpen, ik werd namelijk al bang dat de versnellingsbak aan gort lag.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » do 18 jun, 2009 21:40

hoi koppeling is maar een paar duizend km oud...en staat denkik wel goed... ie schakelde ook zo met m'n oude koppeling...

hm, morgen dan maar eens die verbinding checken...

Gebruikersavatar
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5745
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 19 jun, 2009 16:45

of gewoon een versleten bak, ik bedoel, die zal ook niet meer de jongste zijn.

Gebruikersavatar
hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » za 20 jun, 2009 08:40

bwa mij hebben ze gezegd da die motor en bak heel weinig hebben gelopen...

Gebruikersavatar
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5745
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 20 jun, 2009 10:10

Ja maar dat betekend natuurlijk helemaal niets, die eerste bak die er bij mij in lag heeft ook maar 80000 gehaald en toen was die al gaar, veel te veel korte stukjes (was van vorige eigenaresse en die was wijk verpleegkundige). Toen ik hen kocht zat er een andere bak in en nu bij 167000 is deze ook al aardig op, voornamelijk de synchronisatie. Als de motor warm wordt kraakt hij ook lekker bij het schakelen, dat is wel goed te voorkomen door bij juiste toerentallen te schakelen en eventueel dubbel clutchen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3949
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 20 jun, 2009 17:02

Ik kreeg het advies van een kennis die bij een oliefirma werkt er MoS2 anti-friction for gears van Liqui-Moly erbij te doen. Samen met een oliewissel met goede olie voor deze bakjes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 20:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 20 jun, 2009 17:06

De meeste bakken zijn toch wel aan een revisie toe. Zeker gezien de leeftijd. Ik heb het ook laten doen al was het nog niet eens hoognodig. Toch merk ik veel verschil!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Mercedes Benz C180k Estate Avantgarde AMG
Honda NC700S - 2014

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1239
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 6 feb, 2018 20:51

AZL57 schreef:Ik kreeg het advies van een kennis die bij een oliefirma werkt er MoS2 anti-friction for gears van Liqui-Moly erbij te doen. Samen met een oliewissel met goede olie voor deze bakjes.
Oud topic, ik weet het. Maar heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Eend voor allen, allen voor eend..

HotSpike
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 26 aug, 2012 09:05
Locatie: Easterwierrum

Bericht door HotSpike » wo 7 feb, 2018 20:48

Heb het net in mn gierende bak van mn aca gedaan, minimaal verschil. Ik had gehoopt dat het "scherpe" eraf zou gaan maar helaas.

Plaats reactie