2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

olie vraagje

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motor algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bieltjes
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 8-3-2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Do 8 Feb, 2018 09:10    Onderwerp: olie vraagje Reageer met quote

mijn ami 6 heeft motor zonder olie filter. nu heeft mijn mekanieker aangeraden de olie SAE 30 te gebruiken en om de 2500km die olie te vervangen. omdat die blijkbaar minder vuil in de motor zou losmaken zou deze beter zijn.
SAE 30 is toch voor een grasmachine motor? iemand daar ervaring mee, of deze olie ooit al gebruikt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2211
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Do 8 Feb, 2018 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is zijn motivatie om een mono-grade olie toe te passen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bieltjes
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 8-3-2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Do 8 Feb, 2018 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

weet ik niet goed!! hij vertelde me dat deze olie het vuil in de motor minder losmaakt, en dat hij al jaren deze olie gebruikt voor oude ami motoren zonder oliefilter. weet er iemand nog iets meer over?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3925
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Do 8 Feb, 2018 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dat hangt van de geschiedenis van jouw motor af. Als hij in het verleden al eens gewone multigrade olie heeft gehad zan zal dat ook nu wel geen probleem opleveren, Maar als hij dat nog nooit heeft gehad kan het inderdaad dat de "moderne" olie de rommel in je blok losmaakt en dat kan natuurlijk problemen veroorzaken. Maar ook met de multigrade olie zul je regelmatig olie moeten wisselen vanwege het ontbrekende oliefilter. Het ding eens goed warm rijden en dan olie verversen helpt ook al een eind, ook de klepdeksels eraf dan ben je al veel oude olie kwijt. Ik had een oude 2cv motor hier liggen (jaren50) die bleek kompleet te zijn vastgelopen omdat de dikke laag sludge op de bodem van het blok de oliezeef blokkeerde. Bij het openen van de aflaat schroef gebeurde er een paar uren niets tot dat sludge op gegeven moment toch begon te bewegen en de volgende morgen had een laag bruine drap en oude olie op mijn werktafel staan.. Heel vreemd
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bieltjes
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 8-3-2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Vr 9 Feb, 2018 07:08    Onderwerp: Reageer met quote

dus die sae 30 kan geen kwaad voor de motor als ik ze om de 2500 km vervang?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2211
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Vr 9 Feb, 2018 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Als je alleen maar in de zomer rijdt....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motor algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group