olie vraagje

Plaats reactie
Bieltjes
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 mar, 2017 18:22

olie vraagje

Bericht door Bieltjes » do 8 feb, 2018 09:10

mijn ami 6 heeft motor zonder olie filter. nu heeft mijn mekanieker aangeraden de olie SAE 30 te gebruiken en om de 2500km die olie te vervangen. omdat die blijkbaar minder vuil in de motor zou losmaken zou deze beter zijn.
SAE 30 is toch voor een grasmachine motor? iemand daar ervaring mee, of deze olie ooit al gebruikt?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 8 feb, 2018 10:42

Wat is zijn motivatie om een mono-grade olie toe te passen?

Bieltjes
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 mar, 2017 18:22

Bericht door Bieltjes » do 8 feb, 2018 13:44

weet ik niet goed!! hij vertelde me dat deze olie het vuil in de motor minder losmaakt, en dat hij al jaren deze olie gebruikt voor oude ami motoren zonder oliefilter. weet er iemand nog iets meer over?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 8 feb, 2018 17:31

Dat hangt van de geschiedenis van jouw motor af. Als hij in het verleden al eens gewone multigrade olie heeft gehad zan zal dat ook nu wel geen probleem opleveren, Maar als hij dat nog nooit heeft gehad kan het inderdaad dat de "moderne" olie de rommel in je blok losmaakt en dat kan natuurlijk problemen veroorzaken. Maar ook met de multigrade olie zul je regelmatig olie moeten wisselen vanwege het ontbrekende oliefilter. Het ding eens goed warm rijden en dan olie verversen helpt ook al een eind, ook de klepdeksels eraf dan ben je al veel oude olie kwijt. Ik had een oude 2cv motor hier liggen (jaren50) die bleek kompleet te zijn vastgelopen omdat de dikke laag sludge op de bodem van het blok de oliezeef blokkeerde. Bij het openen van de aflaat schroef gebeurde er een paar uren niets tot dat sludge op gegeven moment toch begon te bewegen en de volgende morgen had een laag bruine drap en oude olie op mijn werktafel staan.. Heel vreemd
diverse Citroens, wat anders.

Bieltjes
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 mar, 2017 18:22

Bericht door Bieltjes » vr 9 feb, 2018 07:08

dus die sae 30 kan geen kwaad voor de motor als ik ze om de 2500 km vervang?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 9 feb, 2018 20:26

Als je alleen maar in de zomer rijdt....

Plaats reactie