mijn ami 6 heeft motor zonder olie filter. nu heeft mijn mekanieker aangeraden de olie SAE 30 te gebruiken en om de 2500km die olie te vervangen. omdat die blijkbaar minder vuil in de motor zou losmaken zou deze beter zijn.
SAE 30 is toch voor een grasmachine motor? iemand daar ervaring mee, of deze olie ooit al gebruikt?
olie vraagje
Dat hangt van de geschiedenis van jouw motor af. Als hij in het verleden al eens gewone multigrade olie heeft gehad zan zal dat ook nu wel geen probleem opleveren, Maar als hij dat nog nooit heeft gehad kan het inderdaad dat de "moderne" olie de rommel in je blok losmaakt en dat kan natuurlijk problemen veroorzaken. Maar ook met de multigrade olie zul je regelmatig olie moeten wisselen vanwege het ontbrekende oliefilter. Het ding eens goed warm rijden en dan olie verversen helpt ook al een eind, ook de klepdeksels eraf dan ben je al veel oude olie kwijt. Ik had een oude 2cv motor hier liggen (jaren50) die bleek kompleet te zijn vastgelopen omdat de dikke laag sludge op de bodem van het blok de oliezeef blokkeerde. Bij het openen van de aflaat schroef gebeurde er een paar uren niets tot dat sludge op gegeven moment toch begon te bewegen en de volgende morgen had een laag bruine drap en oude olie op mijn werktafel staan.. Heel vreemd
diverse Citroens, wat anders.