2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Project Grijze 2cv
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Restauraties en verbouwingen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Edce
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 28-1-2018
Berichten: 56
Woonplaats: Limburg (B)

BerichtGeplaatst: Zo 11 Feb, 2018 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mijn chassis ook hersteld. Mijn uitgangspunt was : wanneer de bovenzijde van het chassis onder de versnellingsbak niet geknikt is, is herstelling goed mogelijk. Ook moet het chassisnummer nog goed leesbaar zijn. Want een goed hersteld chassis kan weer jaren mee. Eerst al de geroeste delen wegslijpen, wat metalen plaatjes (1 mm dik) plooien, doch het is goed te doen. Het hechten kan door vele laspuntjes naast elkaar te leggen. Kruipt redelijk wat tijd in, doch ook dat is zeer relatief. Als alles gelast is, goed tegen roestvorming inspuiten en het chassis een paar keer kantelen zodat de vloeistof goed tussen de gelaste plaatjes kan lopen. Ook in de lengte richting optillen, aan beide zijden. Gun het spul voldoende tijd om te vloeien, zeker een paar dagen en liefst bij warm weer.
_________________
Met de beste 2cv groeten


Laatst aangepast door Edce op Ma 12 Feb, 2018 08:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 4-2-2010
Berichten: 1339
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 08:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, zo zou ik het ook aanpakken .
Kijk hier eens naar ons chassis ,
begin maar bij "aankoop en ontmanteling ", maar dan moet je wel een sterke maag hebben Wink

https://www.flickr.com/photos/109944557@N08/albums
_________________
'T is een kwestie van geduld.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Edce
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 28-1-2018
Berichten: 56
Woonplaats: Limburg (B)

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 08:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het herstel van mijn chassis lijkt zeer veel op dat van Geert. Ik heb in de kokers naar de voorkant toe een inwendige versterking aangebracht door een U-ijzer naar binnen te schuiven van 2 mm dik, maat 35X35 mm. De koker moet dan wel opengeslepen worden tot daar waar de koker een kleine hoek maakt. Het U-ijzer moet ook daar dezelfde hoek maken. Het U-ijzer kan aan het bestaande resterende voorste deel van de koker en aan de nieuwe bodemplaat gelast worden. Een ijzersterke constructie is zo ontstaan !
_________________
Met de beste 2cv groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mr Michbla
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 17-1-2018
Berichten: 24

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Is het voornaamste argument voor het herstellen van het oude chassis het besparen van de kosten van een nieuw chassis? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het installeren van een nieuw/gegalvaniseerd chassis effect heeft op hoe de eend rijdt: minder flexibel omdat het originele, ijzeren chassis meer meebuigt. Is dit een broodje aap?

Zou jammer zijn als ik alle moeite gedaan heb om het chassis te wisselen om er dan achter te komen dat de eend een veredelde skelter is geworden. Het gaat om de smooth ride!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2211
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is dat een broodje aap verhaal.
Maar wat je ook doet: Controleer of het chassisnummer origineel is.
Zo ja, naar de RDW er mee en laten schouwen.
Zo nee, niet naar de RDW.

Ook al besluit je nu om je chassis te repareren dan toch eerst laten schouwen want als je straks de koets er af hebt en blijkt dat de hele boel wel krokant is dan kun je niet meer laten schouwen.

Als ik de foto's zie dan denk ik dat je het chassis gewoon moet vervangen.
De koets zou je dan op een karretje bij een lasser/Eendenboer kunnen brengen voor het laswerk.
Daarna kun je zelf de boel weer in elkaar sleutelen.

Welk chassis je dan zou moeten kiezen is nogal persoonlijk. Ik zou zelf voor een origineel chassis gaan maar er zijn heel veel mogelijkheden.
Koop in elk geval geen Argentijns chassis. Die zijn binnen een paar jaar compleet verrot.
Mijn originele uit Cassis gaat al weer 15 jaar mee en zonder een spatje roest...

Maar er zijn ook veel Eendrijders die zweren bij een verzinkt chassis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2211
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je foto's trouwens gewoon hier neerzetten...


27990392_10211862935870571_872581311_o by Mr Michbla, on Flickr

28033989_10211862937190604_1295490059_o by Mr Michbla, on Flickr

Die mat moet je er meteen uit gooien.
Daar kruipt vocht onder en dat gaat nooit meer weg...

28034460_10211862935270556_423535840_o by Mr Michbla, on Flickr

Hier onder de aandrijfas even die vette zooi wegvegen met een lap en waarschijnlijk zie je dan je chassisnummer.

Edit: Volgens rdw.nl zit je chassisnummer zit op een andere plaats: Midden op bodemplaat voor voorzitting
Dus binnen onder de mat, voor de voorstoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 4-2-2010
Berichten: 1339
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mr Michbla schreef:
Is het voornaamste argument voor het herstellen van het oude chassis het besparen van de kosten van een nieuw chassis?

Voor ons was en is het de uitdaging.
We hebben ook andere delen opnieuw gemaakt. Gewoon voor de fun, niet om kosten te sparen.
_________________
'T is een kwestie van geduld.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Edce
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 28-1-2018
Berichten: 56
Woonplaats: Limburg (B)

BerichtGeplaatst: Ma 12 Feb, 2018 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij was het om vier reden : tonen dat ook een chassis best hersteld kan worden, dat het lassen een groot deel uitmaakt van de restauratiehobby, het aantal uren daaraan besteed slechts een relatief klein deel is van een volledige restauratie en natuurlijk dat met het gespaarde geld weer andere zaken aan de auto kan vervangen worden (voorbeeld : zetels en bekleding).
_________________
Met de beste 2cv groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 15-10-2006
Berichten: 350
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Di 13 Feb, 2018 01:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als t chassis nr op de bodem plaat staat...kan het ook een "de graaf" chassis zijn...

RDW zet hem daar namelijk.

Lijken op het origineel alleen zijn ze niet zo stevig/roest bestendig...

Als t een de graafje is, zeker wissel!
_________________
onder druk wordt alles vloeibaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom Duckpower
Moderator


Geregistreerd op: 19-7-2003
Berichten: 4028
Woonplaats: Berkel-Enschot

BerichtGeplaatst: Di 13 Feb, 2018 08:17    Onderwerp: Reageer met quote

gillis schreef:
Als t chassis nr op de bodem plaat staat...kan het ook een "de graaf" chassis zijn...
RDW zet hem daar namelijk.


Nou nee hoor.. bij mijn de graaf chassis zit ie eerst tegen de rechterzijkant (achter de achter schokbreker).. daarna is ie vanwege de leesbaarheid maar tegen de binnenzijde van de rechterachterpoot gezet.
Verschilt per rdw man en rdw station waar ze m neerzetten.
Ken eenden waarbij ie aan de onderzijde van de voor of achterpoot zit..
_________________
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Edce
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 28-1-2018
Berichten: 56
Woonplaats: Limburg (B)

BerichtGeplaatst: Di 13 Feb, 2018 08:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een in BelgiŽ geÔmporteerde Nederlandse eend met een door de RDW ingeslagen ch nr. Dit staat op de onderkant van de voorste dwarsbalk waar de motorsteunen op staan. Er zijn dus geen vaste regels die bepalen waar het nummer moet staan.
_________________
Met de beste 2cv groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 15-10-2006
Berichten: 350
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Di 13 Feb, 2018 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dat bedoelde ik ook.
Bij mijn de graaf chassis was door de RDW wel op de bodemplaat gezet.

Dus als het chassis nr van "jonge" 6 Niet op de voor arm staat is de kans groot dat er al eens een wissel is geweest...en lijkt het op een origineel chassis is de kas groot dat het een de graaf is (RDW gaf vroeger daar alleen nieuwe inslag aan).

Ben dus niet opzoek naar uitzonderingen maar naar regel.
_________________
onder druk wordt alles vloeibaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2211
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Di 13 Feb, 2018 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ze hebben de auto gekocht toen deze 4 jaar oud was. Dan zullen ze toch wel weten of het chassis al eens gewisseld is?

27999520_10211875038893139_117675262_o by Mr Michbla, on Flickr

Of dat dit het origineel is....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 1304
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Wo 14 Feb, 2018 08:56    Onderwerp: Reageer met quote

Een bijzonder chassis uit jaren 50 of 60 is gezien de metaalkwaliteit wel te redden. Hier zou ik gewoon kiezen voor nieuw. Zie erg veel roest en weggerotte delen. Hopelijk staat er een chassisnummer in conform RDW anders enkel leuk voor onderdelen
_________________
Citroťn rolls better than a Rolls!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1283
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Wo 14 Feb, 2018 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

lassen is leuk, maar je moet het wel ergens aan vast kunnen lassen.

zoals gezegd: kijken of het nummer in orde is, als dat zo is laten labelen bij de RDW. Kan je altijd nog kijken wat je doet.

succes,
Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Restauraties en verbouwingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 2 van 7
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group