2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Aansluiting Dynamo, Paris Rhone

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Laadstroomproblemen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
akunnen
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 20-2-2017
Berichten: 5
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 10:14    Onderwerp: Aansluiting Dynamo, Paris Rhone Reageer met quote

Ik heb problemen met laden van de accu. Ik heb de spanningsregelaar en koolborstels in de dynamo al vervangen.

Als de motor net draait laad de accu op, maar na een paar kilometer zakt de laadspanning weg.

Nu heb ik twee draden aan de dynamo. De plus naar de plus van de accu, en een dunne draad naar de spanningsregelaar (op de EXC aansluiting).

Maar ik mis de massa aansluiting volgens mij, klop dat?

[/img]
_________________
Eigenaar van een AK400 uit 1974.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Edce
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 28-1-2018
Berichten: 56
Woonplaats: Limburg (B)

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet zo dat de regelaar zelf aan de massa hangt (of moet hangen) ?
_________________
Met de beste 2cv groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 14-4-2003
Berichten: 70
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Je dynamo is al met de massa verbonden door de bevestiging aan het spruitstuk.
_________________
my other car is......... ook een eend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1289
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

en die overgang is vaak vies en daardoor kan je een slechte verbinding hebben.

Je kan de dynamo er af halen en de pasvlakken met een roterende staalborstels blinkend poetsen. Maar ik denk dat je daarmee niet dit probleem oplost. Als ie het eerst goed doet en later niet meer lijkt het een warmte probleem en is in mijn ogen de spanningsmeter verdacht. Maar die heb je al vervangen.

je zou eens de boel warm kunnen rijden en dan meten?
meet dan:
de spanning op de accu bij stationair draaiende motor
zelfde bij iets verhoogd toerental
verhoogd toerental en dan koplampen aan?

Een 74-er zie ik. heb je zo'n ingebouwde dynamo of al een externe?




Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
akunnen
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 20-2-2017
Berichten: 5
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een externe dynamo, een Paris Rhone.

De spanningsregelaar heb ik al vervangen idd.

Op zich kan ik mij voorstellen dat door het opwarmen het contact met het spruitstuk minder wordt, waardoor het stroom-circuit niet meer gesloten is.

Overigens: Er zitten twee koolborstels in de dynamo, waarvan 1 gekoppeld is aan het 'Exc' contact en de ander aan het massa- contact waar nu dus geen kabel aan zit. En verder zit dat massa-contact (en dus die koolborstel) nergens aan gekoppeld, ook niet aan de kast/chassis van de dynamo.
_________________
Eigenaar van een AK400 uit 1974.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
akunnen
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 20-2-2017
Berichten: 5
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal meten bij een warme draaiende motor, dat heb ik nog niet gedaan.

Kan het geen kwaad om een kabel aan het massa contact en het chassis (de massa dus) te maken?
_________________
Eigenaar van een AK400 uit 1974.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1289
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Als de overgang tussen dynamo en motorblok vuil is krijg je normaal gesproken een te hoge laadspanning. Niet een wegzakkende.


akunnen schreef:

Kan het geen kwaad om een kabel aan het massa contact en het chassis (de massa dus) te maken?


Ik heb er geen plaatje van in mijn hoofd., dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Als je niet precies weet wat je doet dan zou ik daar erg mee oppassen. Ik zou dat voor me moeten zien om advies te kunnen geven.
Zou wel bijzonder zijn als de 2e koolborstel nergens aan vast zit.

Zo is het bedacht:


er moet er dus wel één aan de massa zitten.
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
akunnen
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 20-2-2017
Berichten: 5
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb, 2018 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je antwoord.
Toen ik de laadspanning gemeten heb (op de accuklemmen), vond ik deze ook wel aan de hoge kant, boven de 15 Volt en ook er wisselend. Niet netjes constant.

Er staat op de dynamo ook een 'M' bij dat contactpunt.

Kan ik je wat foto's mailen van de dynamo, de koolborstels en hoe e.a.a. aangesloten is?
_________________
Eigenaar van een AK400 uit 1974.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1289
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma 19 Feb, 2018 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

wat je beschrijft zou een los kontakt of een draadbreuk kunnen zijn.

draadbreuk kan je testen door een draad aan één kant los te nemen, ohm meter over de draad en dan even rommelen met de draadboom.

En de dynamo kan je zo testen:
pluspool van de accu los
beide draden van de dynamo los
ohm meter aansluiten; min aan de min van de accu, plus aan de plus van de dynamo. nu moet je ca 0 ohm meten. beetje rommelen aan de pully van de dynamo: weerstand mag niet schommelen.

je hebt pb met m'n mailadres.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
akunnen
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 20-2-2017
Berichten: 5
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Ma 19 Feb, 2018 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Rob, bedankt. Ik ga even wat testrn en meten.
_________________
Eigenaar van een AK400 uit 1974.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 25-8-2005
Berichten: 158
Woonplaats: Oterleek

BerichtGeplaatst: Di 20 Feb, 2018 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

RobM schreef:

Een 74-er zie ik. heb je zo'n ingebouwde dynamo of al een externe?
Gr Rob

De ingebouwde dynamo is van vóór 1968 volgens mij.
_________________
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een ZX 1.6 Image 1995.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1950
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Di 20 Feb, 2018 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

De 18PK was de laatste.
Begin 1970.
_________________
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Laadstroomproblemen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group