2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

hoogte spanning bekrachtiging dynamo

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Laadstroomproblemen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 73
Woonplaats: Uffelte

BerichtGeplaatst: Za 17 Mrt, 2018 17:35    Onderwerp: hoogte spanning bekrachtiging dynamo Reageer met quote

Collega Citrofielen,

D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.

Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)

+ op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat

op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt

Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?

Dynamo: Ducellier 7542B
spanningsregelaar: Ducellier 8347C
_________________
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1935
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 08:51    Onderwerp: Reageer met quote

De exc spanning zal toch wel naar de 12 V gaan als het goed is bij stilstaande motor en kontakt aan.
Die 1.09V betekent geen bekrachtiging.
Krijgt de regelaar wel 12V van het kontakt?
_________________
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 73
Woonplaats: Uffelte

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 09:54    Onderwerp: Reageer met quote

Andre, dank voor de reactie.

Ja, er staat 12 Volt op de + van de regelaar

Dus toch regelaar kapot?
_________________
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1277
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 14:22    Onderwerp: Re: hoogte spanning bekrachtiging dynamo Reageer met quote

pimvanderheijden schreef:
,

1. D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.

2. Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)

3. + op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat

4. op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt

5. Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.

6. Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?

7. spanningsregelaar: Ducellier 8347C


1. is te laag
2. ook de massadraad van de spanningsregelaar naar de min van de accu gemeten?
3.is goed
4 dat lijkt mij een hele vreemde waarde. Al is het niet een spannigns- maar een stroomsturing
5 heb je oude of nieuwe elektronische?
6 nee, maar als het warmer wordt wil ik dat wel even voor je opmeten
7 dat is een oud model. Kan je aan een elektronische komen?

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1935
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

pimvanderheijden schreef:
Andre, dank voor de reactie.

Ja, er staat 12 Volt op de + van de regelaar

Dus toch regelaar kapot?


Of het stukje draad naar de dynamo.
_________________
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 73
Woonplaats: Uffelte

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 19:20    Onderwerp: Re: hoogte spanning bekrachtiging dynamo Reageer met quote

RobM schreef:
pimvanderheijden schreef:
,

1. D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.

2. Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)

3. + op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat

4. op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt

5. Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.

6. Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?

7. spanningsregelaar: Ducellier 8347C


1. is te laag
2. ook de massadraad van de spanningsregelaar naar de min van de accu gemeten?
3.is goed
4 dat lijkt mij een hele vreemde waarde. Al is het niet een spannigns- maar een stroomsturing
5 heb je oude of nieuwe elektronische?
6 nee, maar als het warmer wordt wil ik dat wel even voor je opmeten
7 dat is een oud model. Kan je aan een elektronische komen?

Gr Rob


Rob,

Dank voor je reactie

Massa op spanningsregelaar is OK; geen weerstand tussen min op accu en massa op spanningsregelaar

Ik heb vooral oude, mechanische regelaars. Ik heb ook wel een 2tal electronische maar heb geen idee welk contact D+ en Df is. Ik heb een dyane en de spanningsregelaars zijn hierbij aangesloten met schroefjes een geen aansluitblokje

Ik ga ook eens een testkabeltje maken om vanaf contactslot spanningsregelaar en ontsteking aan te sluiten zonder gebruik te maken van de kabelboom. Misschien zit er wel ergens een slecht contact, sluiting of kabelbreuk in de 50 jaar oude kabelboom

Groet,

Pim
_________________
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1277
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

zo zit het bij de eend:



grote vraag: is de nummering gezien vanaf de draad-zijde of vanaf de regelaar.

morgen even voor je kijken.

in het hele laadsysteem zijn de koolborstels van je dynamo ook wel verdacht. Die kan je er met 1 schroefje achterop de dynamo zo uithalen. kan nooit kwaad om even te kijken.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3911
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Had de dyane d6 ook al een wisselstroom dynamo of was dat nog een gelijkstroomversie?
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 73
Woonplaats: Uffelte

BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2018 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Koolborstels zien er goed uit; ik heb ze ook schoon en vetvrij gemaakt.
Sleepringen zijn niet beschadigd en ook die heb ik licht opgeschuurd met scottbride en vetvrij gemaakt.
Weerstand tussen beide sleepringen is 7 ohm zoals het moet zijn

En ja, D6 had een 12volt wisselstroom dynamo
een ducellier 7542; dezelfde als een 7532 maar met een ander huis anders past hij niet op het spruitstuk
_________________
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1277
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Di 20 Mrt, 2018 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Nummering gezien vanaf de regelaar zijde. Dus als je op de stekker kijkt.
Nu kan je ook de nieuwe er eens aan hangen.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1277
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Do 22 Mrt, 2018 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

nog even in verdiept:

https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

je kan met een multimeter deze spanning niet meten. En staat 12 V gedurende een bepaalde tijd, in een blokpatroon. Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.

Heel grof gezegd: Je moet iets meten tussen de 0 en 12 V, en als je bv de verlichting van je eend inschakelt dan moet deze spanning omhoog gaan. maar over waardes kan je niets zeggen. Dat is, technisch gesproken, afhankelijk van de sample frequentie van je multimeter.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Laadstroomproblemen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group