2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koppeling centrifugaal

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Versnellingsbakrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 17-11-2005
Berichten: 645
Woonplaats: etten leur

BerichtGeplaatst: Za 14 Apr, 2018 13:05    Onderwerp: Koppeling centrifugaal Reageer met quote

Ik ben met een motor en bak wissel bezig van een 12 pk. De configuratie die ik er nu in hang is in zijn geheel uit een andere auto gekomen die daarvoor er gewoon mee reed (3jaar stil gelegen)
Nu probeer ik de koppeling af te stellen maar het lukt me niet. Als ik hem maximaal strak afstel kom iet niet van zijn plaats maar tijdens het schakelen (vanuit vrij) kraakt het gruwelijk. Op zo’n manier dat ik hem er alleen maar ik kan dammer. Achteruit is daarbij helemaal niet te doen en voorruit een beetje.

Wat heb ik aan de hand?
_________________
J B

just drive like you stole it
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 1292
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Za 14 Apr, 2018 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Staat hij niet te snel afgesteld stationair? Neen aan dat he wel ontkoppeld.
De oude 12pk conversie niet oke? Of enkel gekocht voor de koppeling. Heb ik nog wel delen van liggen.
_________________
Citroén rolls better than a Rolls!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3911
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Za 14 Apr, 2018 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had iets dergelijks bij mijn 12pk. De metalen ring waar de koolring van koppeling op drukt was aan de onderkant versleten. De drukvingers hadden zich in dit metaal gevreten en daardoor kon de koppeling niet ver genoeg worden ingetrapt. Maar de koolring zelf zou natuurlijk ook kaduuk kunnen zijn.
Heb je de juiste vulringen tussen motor en bak. Bij mij bleek later dat er een centrifuge koppelings ring van een ami in zat. Die is een paar mm breder en sleepte de drukgroep soms mee. Vier extra schijven van 2a3 mm dikte losten dat probleem op.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 17-11-2005
Berichten: 645
Woonplaats: etten leur

BerichtGeplaatst: Zo 15 Apr, 2018 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Te hoog in toeren zou toch niet uit hoeven maken? Daar heb ik toch d3 koppeling voor.
Als ik goed kan schakelen wil ik hem wel netjes stationair gaan afstellen bij warm gereden motor

Ik had wat zitten lezen naar de werking van de centrifugaal en had de koolring ook al als mogelijke dader bedacht. Moet alleen de motor er weer uithalen ervoor. Beetje jammer

De bak en motor komen samen uit een andere auto. De vullingen zouden in orde moeten zijn lijkt me

De motor die er in zat had zeer weinig compressie en ik had die andere nog liggen. Ff over zetten leek me dus wel makkelijk
_________________
J B

just drive like you stole it
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3911
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Zo 15 Apr, 2018 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kun je wat zien met een lampje langs de koppelings hefboom? Kijk ook of je koolring goed gecentreerd is.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 1292
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Zo 15 Apr, 2018 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij was het destijds de afstelling. Hij liep te snel waardoor hij al aangreep met kraken tot gevolg. Eenmaal juist afgesteld kon ik schakelen in alle versnellingen.
_________________
Citroén rolls better than a Rolls!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 17-11-2005
Berichten: 645
Woonplaats: etten leur

BerichtGeplaatst: Di 17 Apr, 2018 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ga deze 2 opties nog proberen. Klinkt beter als weer vanalles loshalen

Wordt vervolgd
_________________
J B

just drive like you stole it
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 17-11-2005
Berichten: 645
Woonplaats: etten leur

BerichtGeplaatst: Di 17 Apr, 2018 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net gekeken. Laag stationair gaf nog steeds geen verschil.
Ik zie verdecook niets vreemds dan dat het redelijk vettig is. Het blok lekt nog flink langs olieplug en kleppen deksel.
Ik merk wel dat als ik de koppeling in trap de motor langzamer gaat lopen (alsof ie harder moet werken).

Han het zijn dat die vettige bende wat tegen elkaar aan houd waardoor IEA al gelijk meedraaide?
Ook hoor ik een flinke tik in de buurt van de centrifugaal. Geen idee of dit voorheen ook was. Zo vaak lig ik niet onder de kap met draaiende motor
_________________
J B

just drive like you stole it
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Versnellingsbakrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group