Hallo, ik heb net een week een eend maar wil niet starten maar hij heeft dan ook 10 jaar stilgestaan. Wellicht zijn de contactpunten aan vervangning toe, wist niet precies hoe ze te vervangen. Lang leve You Tube en vond deze enthousiasteling in UK! Ik direct aan de slag.
http://www.youtube.com/watch?v=HLkGyHEkdPw
video contactpunten vervangen
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Informatieve video, maar ik heb er wel een paar opmerkingen bij.
Als je op een grindpad werkt, leg dan een stuk karton of een deken op je sleutelplaats, anders kun je je wezeloos zoeken naar kleine schroefjes (heb ik ervaring mee). Gebruik ook een magneetbakje, kost maar een paar Euro maar zeer handig.
De onderste contactpunt, de veer en de kunststof isolator als één geheel in het ontstekingshuis aanbrengen gaat gemakkelijker.
Het afstellen van de contactpunten gaat bij mij nooit zo snel als hier getoond. Als je de de schroef aandraait, dan verschuift het contactpunt vaak weer. Ik draai altijd de schroef bijna vast zodat de afstelling met moeite te verstellen is. Dan zit er boven de schroef een lipje aan het ijzer van de contactpunt, Je kunt dan met een schroevendraaier tussen dit lipje en het huis de afstelling fijn afregelen. Draai het schroefje niet te vast, het huis is van aluminium en je draait er dan de schroefdraad uit.
Voor het afstellen van het tijdstip gebruikt men in de video een merkteken op het vliegwiel. Volgens mij is dit er zelf op gemaakt. Normaal gebruik je een pen van 6mm die aan de rechterzijde (als je voor de auto staat) in een gat van het vliegwielhuis wordt gestoken. Dan de motor draaien (in de versnelling zetten en duwen) en tegelijk tegen de pen duwen zodat deze in het gat in het vliegwiel valt. Bij de 2cv club gebruikt men als pen een houder van een verfroller die wat verbogen is.
Voor het afstellen van het tijdstip, eerst de twee bouten links en rechts van het ontstekingshuis vast draaien zodat het huis goed recht zit, dan de bouten iets lossen en het tijdstip afstellen door het huis te draaien. Dat draaien doe ik dan door er met een kunststof hamer op te slaan. Het controle lampje werd in de video nogal onhandig vast gehouden, ik klem hem altijd vast door de olievuldopklem iets te lossen, het lampje tussen de klem en de vuldop steken en de klem weer vast zetten.
Als je op een grindpad werkt, leg dan een stuk karton of een deken op je sleutelplaats, anders kun je je wezeloos zoeken naar kleine schroefjes (heb ik ervaring mee). Gebruik ook een magneetbakje, kost maar een paar Euro maar zeer handig.
De onderste contactpunt, de veer en de kunststof isolator als één geheel in het ontstekingshuis aanbrengen gaat gemakkelijker.
Het afstellen van de contactpunten gaat bij mij nooit zo snel als hier getoond. Als je de de schroef aandraait, dan verschuift het contactpunt vaak weer. Ik draai altijd de schroef bijna vast zodat de afstelling met moeite te verstellen is. Dan zit er boven de schroef een lipje aan het ijzer van de contactpunt, Je kunt dan met een schroevendraaier tussen dit lipje en het huis de afstelling fijn afregelen. Draai het schroefje niet te vast, het huis is van aluminium en je draait er dan de schroefdraad uit.
Voor het afstellen van het tijdstip gebruikt men in de video een merkteken op het vliegwiel. Volgens mij is dit er zelf op gemaakt. Normaal gebruik je een pen van 6mm die aan de rechterzijde (als je voor de auto staat) in een gat van het vliegwielhuis wordt gestoken. Dan de motor draaien (in de versnelling zetten en duwen) en tegelijk tegen de pen duwen zodat deze in het gat in het vliegwiel valt. Bij de 2cv club gebruikt men als pen een houder van een verfroller die wat verbogen is.
Voor het afstellen van het tijdstip, eerst de twee bouten links en rechts van het ontstekingshuis vast draaien zodat het huis goed recht zit, dan de bouten iets lossen en het tijdstip afstellen door het huis te draaien. Dat draaien doe ik dan door er met een kunststof hamer op te slaan. Het controle lampje werd in de video nogal onhandig vast gehouden, ik klem hem altijd vast door de olievuldopklem iets te lossen, het lampje tussen de klem en de vuldop steken en de klem weer vast zetten.
Contactpunten
Bij het vervangen van de contactpunten en het demonteren van het huis kwam ook de zwarte kabel los die naar de bobijn loopt. Die is afgewerkt met een oogje, maar ik zie helemaal niet waar die terug aan vast moet. Als ik hem aan de massa leg, gaat er een lampje branden, dus dat is blijkbaar niet de bedoeling. Kan iemand me helpen?
het zal inderdaad het oogje van het oliedrukcontact zijn, dat is logisch, het lampje dat gaat branden is dan dat contact. waar vind ik dit contact, het zou kunnen dat dit niet aangesloten was, want dat lampje had ik nog nooit zien branden. Zou normaal bij opstarten of contact aanleggen even kort moeten branden toch?
Update:
Het was het draadje van het oliedrukcontact. Omdat iemand vroeger reeds een oliedrukmeter had geïnstalleerd was dit op mijn Mehari afwezig. Het draadje was dus niet functioneel.
Er zijn dus twee draadjes die door die huls verlopen: één voor de contactpunten, één voor het oliedrukcontact.
Intussen is mijn ontsteking vervangen door een 123.
Het was het draadje van het oliedrukcontact. Omdat iemand vroeger reeds een oliedrukmeter had geïnstalleerd was dit op mijn Mehari afwezig. Het draadje was dus niet functioneel.
Er zijn dus twee draadjes die door die huls verlopen: één voor de contactpunten, één voor het oliedrukcontact.
Intussen is mijn ontsteking vervangen door een 123.