Zekering stuk

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Zekering stuk

Bericht door Nirvana01 » di 15 mei, 2018 22:45

Wanneer ik een vijftal kilometer gereden heb gaat de zekering die de knipperlichten, de benzinemeter en de laadstroommeter bediend stuk. Ik heb alle electriciteitdleidingen nagelopenen zie geen visuele problemen. Wanneer ik een nieuwe zekering steek, is de derde zekering met gele draad, ben ik terug goed voor enkele kilometers. In het begin werkt alles maar na een paar kilometer gaar de zekering terug stuk. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Dus de zekering gaat spontaan stuk. Zou dit de bobine kunnen zijn of wat nog ?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 16 mei, 2018 12:57

Als die zekering doorbrandt weet je dus precies wat er allemaal op zit.
Als je dan een deel afkoppelt dan zou je er achter moeten komen waar het (ongeveer) zit.

Doormeten per deel is ook een mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Citroen_95
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: di 7 jul, 2015 12:09
Locatie: Amsterdam

Bericht door Citroen_95 » wo 16 mei, 2018 14:17

Mijn eerste gedachte gaat richting de dynamo/ spanningsregelaar.
Az 1955
Az 1968
Tangara
Van Clee

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 16 mei, 2018 20:58

Als de spanning te hoog wordt zouden er ook lampjes gaan sneuvelen. Ik geloof niet dat dat de oorzaak is, zekeringen sneuvelen door kortsluiting tenzij er een te kleine zekering in zit dan kan dat ook gebeuren.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 16 mei, 2018 21:42

bobine is het zeker niet; de ontsteking zit niet achter een zekering.

De hoeveelste zekering het is geeft niet zo veel informatie; dat wil per eend nogal eens verschillen.

kan je vertellen wat er nog wel werkt en wat niet?
de constante plus is: binnenverlichting, remlicht, verlichting
de geschakelde plus: ruitenwissers, richtingaanwijzers, benzinemeter.

En heb je een voltmeter? die kan helpen het probleem te vinden.

Als je antwoord geeft kunnen we verder zoeken

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » do 17 mei, 2018 08:42

Probleem is opgelost. het stationair toerental was veel te hoog, ik had dit vorige week verhoogd omdat hij steeds stilviel. nu ik het toerental terug verminderd heb is het probleem opgelost. ik denk dat er dus teveel spanning was. de zekeringen hebben alle vier 25 amp.

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Bericht door 2cvvier » do 17 mei, 2018 11:17

Toch is er iets niet in orde. Ik denk dat je ergens een contact hebt dat kortsluiting maakt. Een hoog stationair toerental heeft feitelijk geen relatie met de spanning die de dynamo (via de spanningsregelaar) afgeeft. Bovendien zit er nog een accu tussen de dynamo en de verbruikers. Zekeringen gaan stuk door overbelasting of door kortsluiting. Dus één van de gezekerde verbruikers verbruikt hetzij door kortsluiting of door een andere oorzaak meer dan normaal is óf de zekering heeft een te laag amperage.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » do 17 mei, 2018 19:26

inderdaad het toerental kan er helemaal niet mee te maken hebben ander gaat je zekering iedere keer kapot als je gas geeft .
ik denk dat door het lagere toerental er nu iets is wat minder ligt te schudden en daardoor geen kortsluiting maakt , even door zoeken dus

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 19 mei, 2018 10:14

Intermitterende fouten zijn het moeilijkst op te sporen. Het komt nagenoeg zeker - lijkt me - door ergens een kortsluiting die af en toe optreedt.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 19 mei, 2018 11:47

toch ken ik 2 eenden waar precies dezelfde fout in zit.
helaas nog niet de gelegenheid gehad om eens rustig aan te gaan meten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » di 19 jun, 2018 23:08

probleem is er terug. ik heb alle leidingen nagelopen en heb niets abnormaal gevonden. wat wel opvalt is dat ik wanneer ik de auto stationair laat draaien de zekering niet kapot gaat doch zodra ik met de 2pk begin te rijden gaat de zekering kapot. zou de bobine de oorzaak kunnen zijn? de lampen van de koplampen of knipperlichten springen niet stuk daar deze niet aangestoken zijn. dus tijdens het rijden activeer ik niets van lichten, knipperlichten of ruitenwisser of dergelijke. graag ideeen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 19 jun, 2018 23:33

Kan niets anders verzinnen dan de spanningsregelaar
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » wo 20 jun, 2018 14:07

De spanningsregelaar is dat de bobine of is dat nog iets anders?
Zo ja, waar zit dan de spanningsregelaar?

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » wo 20 jun, 2018 14:19

Nirvana01 schreef:probleem is er terug. ik heb alle leidingen nagelopen en heb niets abnormaal gevonden. wat wel opvalt is dat ik wanneer ik de auto stationair laat draaien de zekering niet kapot gaat doch zodra ik met de 2pk begin te rijden gaat de zekering kapot. zou de bobine de oorzaak kunnen zijn? de lampen van de koplampen of knipperlichten springen niet stuk daar deze niet aangestoken zijn. dus tijdens het rijden activeer ik niets van lichten, knipperlichten of ruitenwisser of dergelijke. graag ideeen.
Maar remmen doe je (neem ik aan) wel.... Gebeurt het rond de tijd van remmen?

Zo maar een gedachte
onder druk wordt alles vloeibaar

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » wo 20 jun, 2018 15:17

het valt voor tijdens het rijen en niet bij het remmen.

Plaats reactie