afstellen nieuwe achterremmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 19:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 6 mei, 2010 20:37

Ik stel de remschoenen altijd m.b.v. een schuifmaat af.

Meet de buiten-diameter van de naaf op, deel deze door 2
Meet de binnen-diameter van de remtrommel op, deel deze door 2

Tel beide maten bij elkaar op en stel deze maat in op je schuifmaat.

Houd de schuifmaat tegen buitenkant naaf en buitenkant remschoen.
Stel nu de remschoenen zo af dat deze rondom net de schuifmaat raken.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 19:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 6 mei, 2010 20:47

Met het afstellen stel ik zowel met de bovenste als onderste excentrieken tot de juiste afstelling is bereikt.
Daarna de bovenste excentrieken terugdraaien de trommel plaatsen.
Dan de bovenste excentrieken weer zo afstellen totdat de trommel net vrijloopt.

Succes ;)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
knehet
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 jan, 2011 14:18
Locatie: Veenendaal

Afstellen met schuifmaat

Bericht door knehet » di 11 jan, 2011 14:25

Afstellen met schuifmaat is prima omschreven, alleen zou ik inplaats van "naaf" het woordje " as" gebruiken. Dus helft van de as + helft van de trommel diameter is de maat van de buitenkant van de as tot buitenkant remschoen.

sigmundpoip
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 mei, 2015 11:29
Locatie: boutersem

Bericht door sigmundpoip » zo 10 jun, 2018 09:01

@Ak350 en knehet : perfect omschreven en net de uitleg die je zoekt voor een dhz zonder alle speciale 2cv tool! Merci hiervoor!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2278
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 10 jun, 2018 10:52

Ik doe het ook ongeveer zo maar buig een dik stuk ijzerdraad zo dat hij om het schroefdraad van de as past. Het uitsteeksel buig ik naar de buitenkant van de remvoering toe.
Daarna draai je zonder het ijzerdraad te verbuigen rond en kun je controleren of het overal even ver van de as zit.
Kosten : nul euro

Plaats reactie