Olielekkage na motorrevisie

Plaats reactie
Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Olielekkage na motorrevisie

Bericht door Jupijn » za 9 jun, 2018 20:55

Allen,

Onlangs heb ik mijn motor gereviseerd; nieuwe zuigers en cilinder en koppen naar revisiebedrijf. Eendje heeft het daarna echt geweldig gedaan, 700 KM probleemloos gereden, lange en korte afstanden (Den Haag - Aken). Nu zet ik hem net weg en zie een druppelspoor, ik kijk eronder en een groot oliebad :(.

Motorkap open en het lijkt toch echt tussen bak en motor uit de komen, de krukaskeerring.. Deze ring is ook nog niet zo oud. Ik kan maar 1 ding bedenken; overdruk in het carter?

Nu zat ik op het forum te neuzen en vond ik dit topic: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2923

Daarin staat dat de zuigerveren in de bovenste 180 graden moeten worden versprongen. Dat we ze hebben laten verspringen weet ik zeker, alleen niet of dat allemaal in de bovenste 180 graden is gebeurd. Hoe erg kan dit zijn?

Ik kan werkelijk niks anders bedenken dan overdruk, maar hoe wek ik die dan op? Er zit zo'n fancy metalen buis op van die lui uit Eindhoven.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » za 9 jun, 2018 21:04

Is het motorolie of misschien bakolie? Hoe is het oliepeil?
Heb je de onderdruk al gemeten?
Eend voor allen, allen voor eend..

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » zo 10 jun, 2018 11:56

Het slot van een zuigerveer is een opening in de veer, en daardoor een "lek" in het functioneren. Als alle drie de veren het slot (en dus het "lek") op dezelfde hoogte hebben dan zou je een lekspoor van carter naar verbrandingskamer openlaten: dan komt er olie in de verbrandingskamer die verbrandt. Exact 180 graden verspringen lijkt me niet van belang, als de sloten maar niet hetzelfde liggen.
Maar dit kan nooit olie onder je motor geven (alleen hoger olieverbruik en blauwe rook uit je uitlaat) . De olie onder je motor zou inderdaad van achterste krukaskeerring kunnen zijn ("zo goed als nieuw "zegt me niet zoveel ) of je oliefilter zit niet vast, of de oliefiltersteun zit niet vast, of nog anders.... (olielekkage zoeken is een uitdaging!).
Onvoldoende onderdruk in je carter is makkelijk te meten, maar als dat de oorzaak is dan zou ik de lekkage eerder verwachten aan de voorkant bij de nokkenas.
my other car is......... ook een eend.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 10 jun, 2018 12:01

Eerst meten met een slang op de peilstokopening, daarna kun je verder zoeken

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Bericht door Jupijn » zo 10 jun, 2018 12:08

Sjaak S. schreef:Het slot van een zuigerveer is een opening in de veer, en daardoor een "lek" in het functioneren. Als alle drie de veren het slot (en dus het "lek") op dezelfde hoogte hebben dan zou je een lekspoor van carter naar verbrandingskamer openlaten: dan komt er olie in de verbrandingskamer die verbrandt. Exact 180 graden verspringen lijkt me niet van belang, als de sloten maar niet hetzelfde liggen.
Maar dit kan nooit olie onder je motor geven (alleen hoger olieverbruik en blauwe rook uit je uitlaat) . De olie onder je motor zou inderdaad van achterste krukaskeerring kunnen zijn ("zo goed als nieuw "zegt me niet zoveel ) of je oliefilter zit niet vast, of de oliefiltersteun zit niet vast, of nog anders.... (olielekkage zoeken is een uitdaging!).
Onvoldoende onderdruk in je carter is makkelijk te meten, maar als dat de oorzaak is dan zou ik de lekkage eerder verwachten aan de voorkant bij de nokkenas.
Kan het niet zo zijn dat dit lekspoor in de zuigerveren ook druk 'teruggeeft' aan het carter? Dus dat je daardoor een overdruk opbouwt? Ik sprak met een wegenwacht daarover en die dacht namelijk in deze lijn. Ik vroeg hem hoe ik 700 KM krankzinnig netjes gereden kon hebben en nu ineens dit en toen kwam hij dus met die theorie, dat daardoor de achterste keerring steeds iets verder verschoven is tot het op een gegeven moment is geklapt.

In ieder geval was ik wel geïntegreerd door het verhaal van de thread die ik aan het begin postte; daarin werd gesuggereerd dat, omdat de cilinders liggen, je uit de onderste 180 graden moet blijven met openingen, de openingen laat je verspringen in de bovenste 180 graden. Ik weet immers zeker dat we ze hebben laten verspringen, maar volgens mij hebben wij het gedaan op 130 graden, dus als een Mercedesster.

Het is trouwens een 4tje, die hebben geen oliefilter, alleen de pomp. Dat zou in theorie ook nog kunnen, maar dat acht ik onwaarschijnlijk.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » zo 10 jun, 2018 14:38

Nou je het zegt , het moet natuurlijk zijn: 120 graden verspringen :oops: . Dus die mercedesster klopt helemaal. (met 2x 180 graden verspringen ben je helemaal rond)
my other car is......... ook een eend.

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Bericht door Jupijn » zo 10 jun, 2018 14:50

ehmm 120 natuurlijk :oops:

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » zo 10 jun, 2018 22:15

Zou het niet gewoon kunnen dat je een slechte kwaliteid keering erin hebt gestopt. Er zijn volgens mij hierin nogal wat verschilende kwatiteiten in omloop. En ook de verschilende manieren van montage hoever je hem in het carter zet bijvoorbeeld.
Vaak bij een hoge carterdruk hoort ook een hoog olieverbruik enz......

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 11 jun, 2018 14:43

overigens zie je vaak bij een lekkende achterste keerring dat de olie niet alleen keurig naar beneden drupt maar door het vliegwiel door de hele motorruimte wordt verspreid
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 501
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 11 jun, 2018 18:24

Dat is denk ik gewoon de keering. Die kunnen best defect raken.
Die keering heb je al eerder vervangen?
Niet gelijk met je revisie?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Plaats reactie