overschrijven / verzekeren

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 4 jul, 2018 09:50

Vraag aan de Belgen. Mn broer heeft een A-type verkocht aan Belgen. Deze auto stond op naam van onze ouders. Auto overschrijven en vrijwaringsbewijs krijgen is op dag van verkoop niet geregeld omdat postkantoor dicht zat (en ze er dan ook niet mee mochten rijden??). Dat zouden de kopers daarna doen in Belgie. Inmiddels nog steeds niet gebeurd. Daar balen mn ouders van.

Hoe zit dat met overschrijven van auto van Nederlander op Belg? Is natuurlijk feitelijk invoeren van een auto uit het buitenland. Maar als auto is overgeschreven mag je er dan iid de weg niet mee op in Belgie?

kZei al tegen mn ouwelui: gewoon deadline geven wanneer auto van hun naam af moet zijn en zo niet dan aangifte doen van diefstal. Ben je iig niet meer verantwoordelijk/aansprakelijk.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 4 jul, 2018 10:42

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -uitvoeren

Je kunt geen nederlandse auto op naam van een buitenlander zetten:
Voorwaarden voor overschrijven

U moet het kenteken zelf op uw naam of uw bedrijfsnaam laten overschrijven. Als u het voertuig op naam van een rechtspersoon wilt zetten, kunt u eventueel iemand machtigen dit voor u te doen. Dit gaat via een eenmalige machtiging .
U bent minimaal 18 jaar oud (16 jaar als u een brommer op uw naam wilt overschrijven).
U woont in Nederland en bent bij de gemeente ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Auto moet dus uitgevoerd worden (kenteken inleveren bij RDW) en dan in Belgie worden ingeschreven door de nieuwe eigenaar
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 7 jul, 2018 08:43

inderdaad, kenteken en platen moeten terug gehaald worden, en dan naar een exportkantoor of de RDW. Dan moeten de platen ingeleverd worden en krijg je de exportpapieren.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 7 jul, 2018 21:40

Ja, best was je samen met de verkoper naar de RDW gegaan was daar (voor jullie in ieder geval) alles geregeld.

In de meeste landen vraagt hij dan een tijdelijk kenteken aan (zoals in NL die witte platen) dan had hij er mee mogen rijden voor beperkt aantal dagen (mist netjes verzekerd).

Dat aangifte zou ik zeker overwegen als t nog lang duurt.
onder druk wordt alles vloeibaar

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 8 jul, 2018 12:35

Bij zulk soort voorvallen kan ik niet begrijpen dat een verkoper ooit kan bedenken een Nederlandse auto in het buitenland overgeschreven kan worden.
Dat verzin je toch niet?
Aangifte dien gaat niet lukken want dat zou dan een valse aangifte zijn.
De auto is immers niet gestolen en de papieren ook niet.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 8 jul, 2018 15:07

Thijs schreef:Bij zulk soort voorvallen kan ik niet begrijpen dat een verkoper ooit kan bedenken een Nederlandse auto in het buitenland overgeschreven kan worden.
Dat verzin je toch niet?
Aangifte dien gaat niet lukken want dat zou dan een valse aangifte zijn.
De auto is immers niet gestolen en de papieren ook niet.
Snap wat je zegt, maar ieder zijn vak, als je er niet veel mee doet (werk of hobby) kan ik me voorstellen dat je niet weet hoe het werkt en ter goede trouw handelt..
Of het handig is en even googlen tegenwoordig is ook zo gedaan...maar ja, situaties lopen soms anders (achteraf....is ....mooi wonen).

Dan geen aangifte van diefstal...maar wel aangifte, anders blijf je je leven lang iets (schorsing of belasting+verzekering) betalen voor iets dat je niet hebt.
Zuur lijkt mij.
onder druk wordt alles vloeibaar

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 8 jul, 2018 18:03

Je zou eens kunnen informeren bij de Belgische douane of de auto nu effectief wel ingeschreven kan worden in België? Want dan zie je die mensen vanzelf wel terug. Is er geen bewijs van uitvoer van de RDW nodig?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 9 jul, 2018 10:12

Auto schijnt nog ergens in NL te staan want onderweg naar Belgie problemen met de versnellingsbak. Eenmaal in Belgie aangekomen zal die daar ingevoerd worden. Ik lees op de site van het RDW dat met kopie van de Belgische papieren je ook verzoek kan indien bij RDW om kenteken uit te schrijven (vernietigen moet je dan zelf doen).

Maar goed, typische Citroen rijder die broer: enorme chaoot en snapt niks van papier. Hopeloos.

Plaats reactie