2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Olievulpijp reviseren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
2cvvier
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 5-6-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

BerichtGeplaatst: Za 26 Mei, 2018 11:35    Onderwerp: Olievulpijp reviseren Reageer met quote

Toen ik bezig was met het vervangen van de zuigers en cilinders van mijn 435cc AYA2 wilde ik geen risico nemen met de olievulpijp. Ik had geen over- of onderdrukmeting gedaan maar het leek me gewoon tijd om dat ding aan te pakken. En dat bleek geen overbodige luxe toen hij eenmaal uit elkaar lag.
Dus een setje gekocht bij een grote leverancier die overigens ook een prima filmpje over de revisie online heeft staan.
Olievulpijpen van de 435cc en de 602cc zijn trouwens hetzelfde.


Op het oog ziet het er prima uit

Rondom de felsnaad met een afbraamschijf(je) voorzichtig losgeslepen. Daarna kunnen de twee delen van de olievulpijp van elkaar gescheiden worden

De drab is zichtbaar, maar onzichtbaar is een rubber dat eigenlijk als afdichting rondom het onderste pijpje moet zitten. Dat is helemaal weg!

Het oude membraamrubber verwijderen. Dat was keihard en viel in stukjes uit elkaar.

Het felsnaadje van het bovenste gedeelte (met het deksel) moet losgewrikt worden om de delen te splitsen.

Dan kom je dit tegen. Er was een bevestigingsplugje verdwenen en de rest was keihard geworden in de loop der jaren

Het afdichtingsrubbertje van het deksel eruit gewipt en alles goed schoongemaakt met dasty

Nieuw rubber met rubberen plugjes gemonteerd

Nieuwe afdichtingsring en rubberen pijpje (dat ik miste) gemonteerd

De revisieset die ik heb gebruikt, werkt met een aluminium ring waarin schroefdraad zit. Dat wordt uiteindelijk gedraaid op een andere ring die uit twee helften bestaat. Het vervangt de felsnaad waarmee de twee helften van de vulpijp aan elkaar zaten.
De naad was nog te breed; de aluminium ring viel er niet omheen. Die naad dus voorzichtig wat extra afgebraamd

Ook de bevestigingspijp van het carterdampslangetje was iets te lang om de aluminium ring er overheen te kunnen schuiven. die enkele millimeters ingekort

Zo klem je beide delen weer aan elkaar

Klaar voor montage

Let op: bij het revisiesetje dat ik kocht zit geen voetpakking voor de olievulpijp. Die kun je natuurlijk beter wel vervangen als je toch bezig bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Punky
Addicted user
Addicted user


Geregistreerd op: 10-3-2003
Berichten: 9112
Woonplaats: Veghel

BerichtGeplaatst: Wo 11 Jul, 2018 09:24    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag en leuk klusje. Tijdje geleden ook gedaan. Avondje hobby'en. Wink
_________________
PuNk RoCK LosEr

2CV, Ami, Rapido & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group