contactslot

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
RRDD56
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 okt, 2018 11:00

contactslot

Bericht door RRDD56 » vr 12 okt, 2018 11:26

hallo allemaal!


Ik heb een probleem met het contactslot, de sleutel kan niet meer gedraaid worden.
Het starten kan ik omzeilen met draden door te verbinden, maar het stuurslot uiteraard niet.

Nu heb ik nooit gemerkt dat er een stuurslot op zit, maar eigenlijk ook nooit op gelet. Ik kan ook zonder dat de sleutel in het slot zit het stuur draaien zonder dat het stuurslot erop springt. Zodoende kon ik nog wel thuis komen toen het gebeurde, maar met het risico in gedachten dat op elk moment het stuurslot erop kon springen.

Als ik nu kijk naar het contactslot dan zie ik aan de onderkant door de opening waar je normaal gesproken met de inbusboutjes de 'schijf' eraf kan halen dat de schijf zelf niet rond draait als ik aan het stuur draai. Het lukt me ook niet om de stofkap eraf te halen. Ik denk dus eigenlijk dat de vorige eigenaar de inbusboutjes er niet op heeft gezet en zodoende het stuurslot de ring wel blokkeert maar de ring zelf niet aan de stuurstang vast zit. Trekken jullie dezelfde conclusie, en denken jullie dat het veilig is om hier zo mee te rijden?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: contactslot

Bericht door RobM » vr 12 okt, 2018 22:21

Dat is erg onveilig.
De halve maantjes die normaal vastgeklemd zitten op de stuurstang hebben aan de pinnenkant stekels voor meer grip. Die stekels draaien nu over je stuurstang. Als dat een kee ' hapt' dan zit je stuur vast.

Je kan aan de zijkant van het kontaktslot de klinknagels wegslijpen en het plaatje er af halen. Dan het binnenwerk van het kontaktslot er uit en het stuurslot is er af.

gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Re: contactslot

Bericht door Bull Frog Bleu » za 13 okt, 2018 07:11

Dat kapje kan je er afhalen met een boutje. Of wordt dat geblokkeerd omdat de pen continu naar buiten blijft staan. Zou de halve maken ook verwijderen voordat ze blijven steken.
Citroén rolls better than a Rolls!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: contactslot

Bericht door RobM » za 13 okt, 2018 07:56

We hebben het over 2 verschillende kapjes.
Jij over het kapje wat over de halve maantjes zit rondom de stuurstang
Ik over het kapje of plaatje aan de zijkant van het kontaktslot.

Ooit op terugweg van de pyreneen wilde de sleutel niet meer in het slot. S'avonds na uit eten te zijn geweest. Met vijl en schroevendraaier de klinknagels er af geprutst. Zit je dus lekker met je kop omlaag een poos te prutsen. Kijk ik op, staat er een politiewagen recht voor me. Die was wel benieuwd wat daar gebeurde. Best moeilijk uileggen ijn het frans. Gelukkig konden ze om lachen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Re: contactslot

Bericht door Bull Frog Bleu » za 13 okt, 2018 21:02

Haha dat zal er mag hebben uitgezien.

Klopt als inderdaad de pen uit blijft staan zit er niks anders op dat plaatje weg te vijlen voordat je dat onderste kapje weer kan los schroeven.
Citroén rolls better than a Rolls!

RRDD56
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 okt, 2018 11:00

Re: contactslot

Bericht door RRDD56 » ma 15 okt, 2018 14:41

Bedankt allemaal voor de reacties.

Het plaatje aan de onderkant (stofkap) zit inderdaad vast met een boutje, maar met het boutje los komt deze er niet af. dit heeft waarschijnlijk te maken dat het stuurslot er op zit.

Het plaatje aan de zijkant zal ik eraf halen en kijken of ik het stuurslot kan verwijderen.

Het stuurslot zit er dus wel op omdat de pen wel de schijf blokkeert, maar de schijf zelf grijpt niet vast op de stuurstang.

Plaats reactie