Volledige restauratie van een 2CV Club 1986
Volledige restauratie van een 2CV Club 1986
Na enkele dagen aanklooien toch maar een berichtje hier op het forum. Ik ben sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een 2CV Club uit 1986 die helemaal uit elkaar gaat om daarna weer volledig opgebouwd te gaan worden. Stom: geen volledige foto gemaakt toen ik hem opgehaald heb, maar nog wel iets gevonden:
Netjes geschouwd voordat ik gestart ben met de demontage. Met het mooie weer niet heel veel gedaan, maar nu bij het punt aangekomen dat ik het motorblok + de versnellingsbak uit het voertuig wil halen. Voor zover ik kan nagaan zitten deze alleen nog vast met de 2 bouten aan de voorzijde, de 2 bouten aan de achterzijde en de aandrijfassen. Had begrepen dat het verstandig was om de naafmoer van de aandrijfas te verwijderen voordat de aandrijfassen losgemaakt worden van de versnellingsbak.
Ik krijg de naafmoer echter met geen mogelijkheid los! Splitpen ging er zo uit, maar vervolgens... Al dagen achter elkaar ingespoten met WD40, Bahco erop gezet, deze nog iets verlengd, tikken gegeven met een hamer, met een schroevendraaier in een inkeping een paar tikken gekregen maar eraf: ho maar.
Iemand die de (letterlijk) verlossende tip voor mij heeft?
Netjes geschouwd voordat ik gestart ben met de demontage. Met het mooie weer niet heel veel gedaan, maar nu bij het punt aangekomen dat ik het motorblok + de versnellingsbak uit het voertuig wil halen. Voor zover ik kan nagaan zitten deze alleen nog vast met de 2 bouten aan de voorzijde, de 2 bouten aan de achterzijde en de aandrijfassen. Had begrepen dat het verstandig was om de naafmoer van de aandrijfas te verwijderen voordat de aandrijfassen losgemaakt worden van de versnellingsbak.
Ik krijg de naafmoer echter met geen mogelijkheid los! Splitpen ging er zo uit, maar vervolgens... Al dagen achter elkaar ingespoten met WD40, Bahco erop gezet, deze nog iets verlengd, tikken gegeven met een hamer, met een schroevendraaier in een inkeping een paar tikken gekregen maar eraf: ho maar.
Iemand die de (letterlijk) verlossende tip voor mij heeft?
Naafmoer is 32mm.. Opsluitmoer trommels achter is 44mm.. Het beste kun je een 3/4 " aansluiting nemen daar kun je tenminste echt kracht op zetten..nwametze schreef:Dank voor je reactie. Dan moet ik toch maar eens op zoek naar een fatsoenlijke doppenset. Weet je zo welke maat dop de naafmoer is? Zie op internet reclame voor een 44mm dop, maar dat lijkt mij wel heel erg groot.
Dank voor je reactie. Dat moeten we zeker niet hebben. Ik ga de Proxxon 23286 bestellen moet goed zijn.
Die maak je dus kapot op dit soort lompe werk.. Neem nu een 3/4" wringijzer en dop.. Deze set is dus 1/2" net zoals dat spul uit de foto van Boudewijn..nwametze schreef:Dank voor je reactie. Dat moeten we zeker niet hebben. Ik ga de Proxxon 23286 bestellen moet goed zijn.
Bij het wisselen van mijn lager opsluitring heb ik er een steigerpijp van 2 meter lengte op moeten scchuiven om de boel los en weer vast te krijgen... Dan smelt je Proxon setje als boter.. Knak zegt je ratel en dan is het einde oefening..
Ik heb een zo'n slagmoersleutel op lucht ( pneumatisch) gebruikt.
Werkte perfect.
Eerst nog met een steigerbuis geprobeerd, maar dat ging niet. Toen de slagmoersleutel als uiterste wanhoopsdaad en warempel het lukte.
Niet in één keer, een paar keer gerateld en het lukte!
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI5VfD_BwE
Werkte perfect.
Eerst nog met een steigerbuis geprobeerd, maar dat ging niet. Toen de slagmoersleutel als uiterste wanhoopsdaad en warempel het lukte.
Niet in één keer, een paar keer gerateld en het lukte!
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI5VfD_BwE
Prima ding die Proxxon. Werk al bijna 10 jaar met zo'n zelfde set en het spul blijft goed en is behoorlijk hufter proof. Kleine tip, bestel direct een paar lange doppen mee voor die 1/4 ratel, ga je een boel plezier van hebben.
Wat die aandrijfasmoer betreft, zoals eerder aangegeven; een dikke torsie staaf met dop of een slagmoersleutel.
Wat die aandrijfasmoer betreft, zoals eerder aangegeven; een dikke torsie staaf met dop of een slagmoersleutel.
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re:
Ik heb een steigerbuis geprobeerd, daarna slagmoersleutel. Zelfs na vijf dagen twee keer per dag een goede kruipolie, geen enkele beweging. Toen met een professionele snijbrander het huis, van de fusee waar de ringmoer inzit, heet gestookt en was het loskrijgen simpel.Geert schreef: ↑do 31 aug, 2017 20:25 Ik heb een zo'n slagmoersleutel op lucht ( pneumatisch) gebruikt.
Werkte perfect.
Eerst nog met een steigerbuis geprobeerd, maar dat ging niet. Toen de slagmoersleutel als uiterste wanhoopsdaad en warempel het lukte.
Niet in één keer, een paar keer gerateld en het lukte!
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI5VfD_BwE
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
Re: Volledige restauratie van een 2CV Club 1986
Ik had een dop met wringijzer en daarop een 2 meter lange buis. Die heb ik onder druk gezet en een tik met een flinke hamer op de buis gegeven ter hoogte van het handvat van het wringijzer en pang het sprong los...
diverse Citroens, wat anders.