Even voorstellen

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
RISL
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 okt, 2023 12:26

Even voorstellen

Bericht door RISL » ma 23 okt, 2023 11:19

Hallo!

Sinds het Paasweekend dit jaar ben ik in het bezit van een 2CV. Ik heb me hier zojuist aangemeld en wil me graag even voorstellen.

Ik ben Jordi, momenteel 34 jaar oud en al heel lang gek op bijzondere techniek.

Al zolang als ik me herinner, wil ik graag een auto die (veel)ouder is dan ik. Ik ben opgegroeid in Zuid-Frankrijk en tot een jaar of 10 geleden zag je daar op iedere straathoek de Franse iconen als de 2CV, DS, GS(A), CX en BX, Renault 4 en 5, Peugeots, Simca's etc. Met name de 2CV bestel vond ik altijd erg leuk.

Door ziekte eind vorig jaar heeft mijn vrouw me aangespoord om werk te maken van een oldtimer om van te gaan genieten. Ik heb een aantal 2CV's bekeken, allemaal ribbelkapjes, maar het paste ofwel niet in het budget, of teveel werk om direct van te gaan genieten (projecten heb ik nog genoeg, met een erg oud huis en diverse motoren). In een vrijwel geheel originele 2CV van 1958 heb ik een eindje gereden, maar daar zat nog erg veel werk aan voordat we er samen met onze dochters van konden gaan genieten.

Enkele weken later kwam een 2CV op Marktplaats die samengesteld was, van 1963, dus zonder derde ruitje, maar wel een ribbelkapje, lang dak en een uiterlijk wat verder helemaal pastte bij wat ik zocht, in gris rosé.
Hier bleek een latere motor in te liggen en een 12V systeem te hebben. Als liefhebber van origineel wilde ik niet eens gaan kijken, maar mijn vrouw wist me te overtuigen te gaan kijken en al snel was ik overstag. Dit was een auto met het uiterlijk dat ik zoek, zonder direct werk eraan en waar we vanaf dag 1 van konden genieten.

Dat is ze dus geworden. Normaal heeft iedere auto of motor bij ons wel een naam of bijnaam, maar voor de 2CV is het gewoon 'de Eend'. De kinderen zijn er gek op, dakje open, lekker rijden, in slaap worden gewiegd, ijsje halen. En zodra ik instap, ontspan ik ook van het drukke leven.

Op de enige foto die ik heb ,staat ze even tussen de rommel in de schuur, maar ze krijgt gauw een plekje in een andere schuur waar ze verwarmd op een tapijtje of op mijn brug staat. Normaal staat ze netjes onder een hoes van Burtonparts.
IMG-20231017-WA0007.jpeg
Valt er dan helemaal niets te wensen?
Jawel, er zaten grote oranje zij-knippers op, die heb ik al vervangen door rode. Ik kom nog altijd veel in Zuid-Frankrijk en daar zijn de prijzen nog leuker dan hier. Wat ik in de toekomst nog wil doen:
- Spatborden voor vervangen. Rechts heb ik al uit Frankrijk gehaald. De motorkap sluit niet mooi aan op de spatborden, er zit een andere ronding in blijkbaar.
- De motorkap sluit niet mooi aan op de A-stijl aan 1 zijde. Volgens de vorige eigenaar is dat iets om vrede mee te hebben. Dat heb ik ook, maar ik ga toch kijken of ik het kan verbeteren.
- de knipperlichten knipperen heel snel. Er zit dus een verkeerd relais in, voor meer lampjes. Ik moet nog uitzoeken of er een oud relais beschikbaar is, anders kies ik voor een instelbaar relais.
- bij bochten naar rechts zoemt het linkerwiellager behoorlijk
- matjes onder de stoelen. Bij de bestuurdersstoel zat er al eentje, ik heb voor de overige stoelen ook al liggen.
- startknop achter het contact zetten. Nu kun je de startmotor ook laten draaien zonder het contact aan te zetten.

Ik ga me eens verder verdiepen in de 2CV en de mogelijkheden.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Even voorstellen

Bericht door AZL57 » ma 23 okt, 2023 16:50

Leuke auto, er bestaan trouwens 12 volt trekstarters die zaten op vroege dyanes en meharis. Dan houd je het dashbord origineel. En ja de vorm kap en spatborden is wel eens niet goed. Succes ermee.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen

Bericht door gillis » ma 23 okt, 2023 21:22

Ziet er netjes uit hoor!

Denk dat het een nieuw chassis is, dus vrijwel geheel een '6-je' en dan past de ribbel kap inderdaad niet lekker...

Zijn vast leden die daar een oplossing voor hebben.

Welkom op het forum.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1806
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door deusjevo » ma 23 okt, 2023 22:25

Welkom!
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen

Bericht door Data58 » ma 23 okt, 2023 23:38

Welkom leuke auto. Lekker van genieten. Is het relais niet toevallig nog een 6Volt variant.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Even voorstellen

Bericht door Denny » di 24 okt, 2023 06:14

Mooie eend.
Wat betreft het passen van de ribbelkap heeft denk ik te maken met de voorspatborden. Een 63 er heeft geen ribbelkap en de oudere eenden van voor 60 hebben iets andere spatborden.

RISL
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 okt, 2023 12:26

Re: Even voorstellen

Bericht door RISL » di 24 okt, 2023 09:16

Bedankt voor de leuke reacties!

Een trekstarter is wel een leuke toevoeging ja! Ik zal eens op zoek gaan. Ik zag wel dat de 6V startmotor met trekstarter ook gemonteerd kan worden. Is er wel eens een 2CV meeting? Of een bijeenkomst van dit forum? Ik ken verder niemand met een 2CV, dus het zou erg leuk en interessant zijn om bij eens wat anderen te kijken en te praten over mogelijkheden etc.


Het geheel is inderdaad opgebouwd op een nieuw chassis onder, door garage Eendenspul. Wat is een '6-je'?
De ribbelkap sluit niet aan op de spatborden, daar komen tzt andere spatborden voor. Maar hij sluit ook niet lekker aan op de carrosserie, langs de passagiersdeur. Mocht iemand daar een oplossing voor weten, dan hoor ik het heel graag. Maar ik denk dat er maar weinig te stellen valt aan het 'piano-scharnier' van de motorkap?

Knipperlicht relais zou zo maar een 6V variant kunnen zijn ja, ik heb er nog niet gedetailleerd naar gekeken. Bedankt voor de tip.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen

Bericht door gillis » vr 27 okt, 2023 07:13

Een 6-je wordt de 2cv6 vaak genoemd

Het latere model na de 2cv4 wat de basis van jou model is.

Mogelijk door mix van onderdelen van 6 en 4 model is de passing niet lekker.
onder druk wordt alles vloeibaar

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door RobM » vr 27 okt, 2023 08:04

Welkom op dit forum en wat een leuk eendje.

Zal ik eens rondvragen naar een 12 V trekstarter? Die kan je probleemloos uitwisselen met de huidige startmotor

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RISL
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 okt, 2023 12:26

Re: Even voorstellen

Bericht door RISL » vr 27 okt, 2023 11:03

gillis schreef: vr 27 okt, 2023 07:13 Een 6-je wordt de 2cv6 vaak genoemd

Het latere model na de 2cv4 wat de basis van jou model is.

Mogelijk door mix van onderdelen van 6 en 4 model is de passing niet lekker.
Ik begrijp het.
Het moet inderdaad een combinatie zijn van de latere carrosserie en de ribbelkap. Maar op een dag hoop ik dit toch netter te krijgen.
RobM schreef: vr 27 okt, 2023 08:04 Welkom op dit forum en wat een leuk eendje.

Zal ik eens rondvragen naar een 12 V trekstarter? Die kan je probleemloos uitwisselen met de huidige startmotor

Groet, Rob
Ja, graag! Klinkt als een leuke eerste modificatie. Op welke plaats zit de trekstarter op het dashboard?
Moet ik ook even uitzoeken wat ik dan met de huidige knop doe (en het gat in het dashboard als ik die laat vervallen).

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door RobM » vr 27 okt, 2023 13:58

Een gerevseerde gevonden. Stuur je een prive bericht

Het kabeltje en knop zitten midden onder de legpank. Zal Even zoeken naar een foto

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Even voorstellen

Bericht door AZL57 » vr 27 okt, 2023 20:37

Wat heb je voor dashbord? Bij een ribbelkap zit de trekstarter op het dashbord met de choke en de amperemeter.
diverse Citroens, wat anders.

RISL
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 okt, 2023 12:26

Re: Even voorstellen

Bericht door RISL » za 28 okt, 2023 20:59

Hier een foto. De spullen van de vorige eigenaar liggen er nog in.
Een aantal van de trekstangen onder het dashboard zijn niet nergens op aangesloten en liggen dus loos onder de motorkap.
20231028_204111.jpg
Ik moet me nog even wat verder verdiepen in 2CV wereld. Is er ergens een website waar goed beschreven staat (liefst met foto's) wat er per jaargang origineel is en dus veranderde ten opzichte van jaargangen ervoor? Had wel een website gezien waar dat beschreven werd voor de motoren, maar niet qua dashboard, wielen etc?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Even voorstellen

Bericht door AZL57 » za 28 okt, 2023 23:22

De stangen met de rode knoppen zijn voor de verwarming die kon je links en rechts onafhankelijk bedienen. De trekstarter en choke zitten bij dit type onder het dashbord in de buurt van de rode knoppen, kijk eens of je daar geen beugeltjes ziet zitten?
Het dashbard is het type van 1962 en later.
Hier kun je een beetje de ontwikkeling bekijken
http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/default.htm
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen

Bericht door gillis » zo 29 okt, 2023 14:57

RISL schreef: za 28 okt, 2023 20:59 Is er ergens een website waar goed beschreven staat (liefst met foto's) wat er per jaargang origineel is en dus veranderde ten opzichte van jaargangen ervoor? Had wel een website gezien waar dat beschreven werd voor de motoren, maar niet qua dashboard, wielen etc?
Ja, zeker.
Oud maar informatie klopt natuurlijk nog steeds, de side van Jeroen Cats (RIP):

https://cats-citroen.com/
onder druk wordt alles vloeibaar

Plaats reactie