Bougie met geweld uit schroefdraad geknapt!

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gesloten
Joost-Jan
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 nov, 2005 12:07
Locatie: Den Haag

Bougie met geweld uit schroefdraad geknapt!

Bericht door Joost-Jan » ma 14 nov, 2005 12:40

Beste mensen, ik ben sinds kort trotse eigenaar van een zwarte 2cv special uit 1984 en post nu mijn eerste vraag op dit forum.

Afgelopen zaterdag is ´s avonds laat op de A4 mijn bougie er met geweld uitgeknapt. Een hoop herrie. ANWB gebeld (ik had geen bougiesleutel). Nadat de ANWB monteur tot drie keer toe de bougie er weer in had gedraaid (telkens na zo´n 100 meter knalde de bougie er weer uit), besloot hij mij maar naar huis te slepen.
Ik heb een motorrevisie bedrijf gebeld en de oplossing uittappen + helicoil kost me zo´n €150,- !
Nu kan ik van mijn oom zijn donor een cilinderkop krijgen en daarmee de mijne vervangen. Is dit de beste, makkelijkste en goedkoopste oplossing? Zo ja, hebben jullie tips of belangrijke zaken die ik móet weten voor ik hieraan begin? (Al is het alleen al om niet helemaal onwetend bij mijn oom aan te komen...)

Hartelijke groet!

Joost-Jan

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » ma 14 nov, 2005 14:38

" Volgens het boekje " zou je de cilider samen met de bijbehorende zuiger moeten vervangen .

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 14 nov, 2005 19:15

is wel waar, maar het gaat hier om de cylinderkop, en vervangen is de beste en goedkoopste en makkelijke oplossing. denk eraan dat je dan direct ook je brilrubbers vervangt.

groet frsnk

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » ma 14 nov, 2005 19:33

HOEVEEL voor een helicoil ?
Mijn hemel da's een hoop geld voor een lullig klein klusje als je het mij vraagd.

Ik ken je probleem, ik had het alleen niet met me 2cv maar met mijn brommer ( lang geleden een mooie Tomos 4TL )

Helicoil is niet meer dan gat uitboren zodat je de oude beschadigde schroefdraad kwijt bent, nieuwe draad schroefdraad tappen helicoil erindraaien .. et voilla klaar is kees ..

Met een beetje gereedschap heb je dit binnen uurtje ( met afschroeven van je spatbord erbij ) gepiept ..
some got it, some eend

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 14 nov, 2005 20:42

de anwb heeft die ter plekke bij mij gefikst agelopen zaterdag idd met helicole

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 14 nov, 2005 21:59

Kan ook zonder helicoil, maar dat kan je niet vaak herhalen.

Bougie in de bankschroef platdrukken op de schroefdraad, in de lengte op de bolle delen een stukje in de schroefdraad zagen en met vereende krachten er weer in draaien.

Het kan best een paar bougies kosten en als 'ie er weer uit knalt kan je het truucje niet herhalen en er moeteen helicoil in of een andere kop. Zie het als een nood-oplossing.
Afblijven.

Joost-Jan
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 nov, 2005 12:07
Locatie: Den Haag

Bericht door Joost-Jan » di 15 nov, 2005 11:18

Beste mensen, bedankt voor het meedenken!
Ramon2cv, jammer dat jouw ANWB monteur niet bij mij stond die avond...
Ik ga het proberen met het verwisselen van de cilinderkop. Eerst maar eens kijken wat voor soort nieuwe rubbers/pakkingen ik allemaal nodig heb...

Gegroet!

Joost

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 15 nov, 2005 15:59

Is de beste oplossing !
Afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 16 nov, 2005 02:20

niks heb je je nodig als je een goede kop hebt

aleen 2 inlaat en 2 uitlaat pakingen van je spruitstuk.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 16 nov, 2005 09:21

Ramon2cv schreef:niks heb je je nodig als je een goede kop hebt

aleen 2 inlaat en 2 uitlaat pakingen van je spruitstuk.
Als je de boel toch los hebt lijkt het me verstandig om ook nieuwe brilrubbers te plaatsen.

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » vr 25 nov, 2005 16:08

Ooit had ik dit probleem (uitknallende bougie) met een kever.
Aangedraaid met superglue..hield een week of wat..opnieuw..daarna paar dagen. Helicoil was toen de uitkomst. Bij de kever moet dan wel de motor uit- en ingbouwd worden.

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » za 26 nov, 2005 12:28

Ik heb van de week hetzelfde gehad met de bougie en een helicoil bij de plaatselijke citroendealer laten plaatsen, kosten 50 euries en ziet er weer perfect uit
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Gesloten