Rekbouten
Rekbouten
Binnenkort ga ik een andere krukas monteren, in de hoop dat het olielek t.h.v. de achterste keerring daardoor eindelijk verholpen zal zijn.
Volgens Haynes mogen de rekbouten waarmee het vliegwiel aan de krukas wordt geschroefd, slecht één keer gebruikt worden. Aangezien die bouten behoorlijk prijzig zijn, wou ik eens te weten komen of er hier mensen zijn die die rekbouten een tweede keer hebben gebruikt (en daar geen problemen mee hebben gehad)?
In mijn geval gaat het om nieuwe rekbouten, die pas een drietal weken terug voor het eerst zijn gemonteerd met het aanbevolen aandraaimoment.
Volgens Haynes mogen de rekbouten waarmee het vliegwiel aan de krukas wordt geschroefd, slecht één keer gebruikt worden. Aangezien die bouten behoorlijk prijzig zijn, wou ik eens te weten komen of er hier mensen zijn die die rekbouten een tweede keer hebben gebruikt (en daar geen problemen mee hebben gehad)?
In mijn geval gaat het om nieuwe rekbouten, die pas een drietal weken terug voor het eerst zijn gemonteerd met het aanbevolen aandraaimoment.
Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Maar waarom staat het dan in iedere instructie (niet alleen Haynes) dat je nieuwe moet monteren?TB schreef:Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Als je die bouten aandraait dan deformeer je het materiaal plastisch. Met andere woorden je "rekt" de bout uit waardoor die vastzit. Als je deze nog een keer gebruikt is in theorie de rek er dus al uit. Na nog een keer aandraaien kunnen ze dan dus makkelijk breken. Waarom risico nemen voor een paar goedkope boutjes.
P.S. ik neem aan dat een vliegwiel op een ferrari niet met de zelfde boutjes (wat betreft maatvoering, sterkte en aantal) vastzit.
P.S. ik neem aan dat een vliegwiel op een ferrari niet met de zelfde boutjes (wat betreft maatvoering, sterkte en aantal) vastzit.
Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?leo top schreef:Maar waarom staat het dan in iedere instructie (niet alleen Haynes) dat je nieuwe moet monteren?TB schreef:Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
Vervangen is altijd beter natuurlijk dat staat voorop.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Laat ik t zo zeggen. De man waar ik altijd kom is professioneel genoeg. Hij baalt er alleen van dat op veel plaatsen de portemonnee van eendrijders en liefhebbers flink wordt geplunderd. Zo kan hij me genoeg adviezen geven om t leuk te houden allemaal.leo top schreef:Er wordt ook proffesioneel hier en daar flink aangerommeltTB schreef:Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Het zijn rek bouten.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Dat bedoel ikcatscit schreef:Het zijn rek bouten.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987