Welke smering voor startmotor

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
arjen
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 19:20
Locatie: Noordwijk

Welke smering voor startmotor

Bericht door arjen » ma 14 aug, 2006 19:29

Beste eendjes

Mijn startmotor geeft wat problemen. Soms, nog niet vaak maar wel eens, geeft de startmotor een 'klik' bij het starten. Niet draaien dus. Startmotor verrot zegt de garagist. Ik eigenwijs de startmotor eruit gehaald en geheel gedemonteerd, had ik al s eerder gedaan bij andere merken autos. Enfin, du heb ik een redelijk schone en geheel gedemonteerde startmotor die het, denk ik, weer even doet, maar omdat ik alles heb schoongemaakt vraag ik me af welke semering er nodig is in de verschillende onderdelen. Het anker draait in het huis zonder lager, dus heeft enige smering nodig, het startrelais moet heen en weer e.d. Wie heeft daar ervaring mee? In vorige 'oefeningen' smeerde ik de boel met schone motorolie.

Overigens is het me bij dit model niet gelukt om het startrelais te demonteren. Het gaat wel los enzo, maar ik kom niet verder in het relais om de koperen schakelaar te inspecteren. Zit deze geklonken? Het is een STABECO type STR 23451 (voorzover ik het kan lezen).

Reacties als 'een nieuwe kopen' of 'laten reviseren' zit ik niet op te wachten, dat had ik al bedacht, ik probeer te doorgronden hoe alles werkt.

Graag details!
Arjen

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 15 aug, 2006 07:44

Hallo Arjen.
Zowel in het voor- als achterdeksel moeten koperen lagerbusjes zitten,die
je als je met een vinger 1 kant dichthoud en met motorolie hem volspuit
en dan met je andere hand druk op de olie zet,waardoor de olie in het lagertje trekt.Als je de 2 moeren aan het startrelais doorverbind kan je
controleren of ze werken

arjen
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 19:20
Locatie: Noordwijk

Bericht door arjen » di 15 aug, 2006 19:48

Hi Gerard

Bedankt voor de reactie, daar heb ik wat aan!

Ik heb de 'lagers' bekeken, maar ik geloof niet dat het kogel- of rollagers zijn, de as draait, denk ik, in een messing cilinder. Kan dat ook ? of is het toch een lager. Een vriend van me, garagist, zij dat hij het meestal met kopervet smeert. Is dat een plan? Verder opperde hij dat je het deel dat naar oren schuift, de starterkrans in, niet moet smeren omdat er dan allemaal troep in gaat koeken. De hefboom die de boel naar voren schuift bij starten lijkt van nylon ofzo. Deze xat onder het vet, maar nylon smeert zichzelf toch?

Gr. Arjen

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 15 aug, 2006 20:17

Ik zou geen kopervet gebruiken in glijlagers... In kopervet zitten nl. stukjes koper en die slijten dan weer erg hard in. Gewoon schoon garagevet gebruiken.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 16 aug, 2006 07:20

De bronzen lagerbusjes kan je het beste zoals ik schreef met olie smeren
als je zo'n busje los heb zie je de olie dwars door het matriaal sijpelen.
De bendix wordt door nylon blokjes naar voor geduwd en hoeven niet gesmeerd te worden,maar de bendix draait en schuift wel over het anker
en dat is ijzer op ijzer dus vet er tussen en dat zal tijdens het starten best
wel naar buiten geslingerd worden

arjen
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 19:20
Locatie: Noordwijk

Bericht door arjen » wo 16 aug, 2006 17:11

Bedankt voor alle info en tips, ik denk dat ik het nu voltooien. Ik heb nog een vraag: waar koop je 'eerlijk' garagevet. Heeft de gamma dat?

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 16 aug, 2006 17:17

In een ver verleden heb ik eens van die dingen gereviseerd, wat tips wat mij nog bijgebleven zijn kan ik je geven.
Vaak als het relais kapot ging dan werd er gewoon een nieuw relais op gedrukt, daar deden ze dus weinig moeite voor. Ik kan mij bij de eend zo niet meer voor de geest halen hoe het in elkaar stak.
Verder wat als belangrijke tip nog meegegeven kan worden is ga met een schuurpapier over de koperen rondsel zodat het koper weer lekker naar boven komt. De groeven ertussen kun je iets inzagen zodat er geen onderling contact met elkaar kan ontstaan.

Verder nergens smeren, alleen wat schoonmaken is genoeg, gebruik voor de gaffel vanaf het relais (dus die vork) vet voor wat smering.

succes.

maar het beste, tja, gewoon laten reviseren, ze pakken die dingen echt goed aan, worden compleet nagemeten en het kost wat, maar dan is hij ook weer als nieuw! Is ook heel wat waard, want kleine reparaties zelf uitvoeren op zo'n startmotor heeft vaak alleen maar wat zin op de korte termijn, over een jaartje doet hij het dan weer niet...
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 16 aug, 2006 23:26

Ik moet toch herhalen wat Gerard zegt, de bronzen busjes met olie smeren, precies zoals Gerard beschrijft, vinger aan de ene kant, volgieten met olie, andere kant met vinger aandrukken, rest van de olie terug in de fles. Geen vet, graffiet of andere shit. Die bronzen lagers zijn zo gemaakt en bedoelt om zo te smeren. Daarom als je blok met hoge druk schoonspuit nooit bij de startmoter, je spuit de olie er tussen uit, gevolg droog lopende bronzen bussen, gevolg een schuintrekkende spoel. Het effect is net alsof je accu bijna leeg is. PS die busjes kosten ongeveer 5 euro per stel en zijn bij goed lagerboeren te verkrijgen.

Plaats reactie