Wat is de maximale bandenmaat voor een orginele velg?

Alles over de wielophanging
catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 28 mei, 2007 20:21

Als de wielen blokeren moet je iets minder hard remmen.
Het ding heeft geen abs remember?
Met wat gevoel zet je de auto eerder stil als gewoon lomp op dat pedaal stampen.

Ik dacht dat we het hadden over remmen op nat wegdek.
Met droog weer kun je wel wat voordeel uit breedte halen.

En als apk de enige eis is, waar hebben we het dan nog over?
Ik had ook banden die apk goedgekeurd waren maar waar ik niet meer mee DURFDE te rijden!

Ieder z'n merk geloof ik niet zo in, remafstanden op droog en nat wegdek kun je meten. Wel kan het zijn dat een band wat meer of minder bij je rijstijl past.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » ma 28 mei, 2007 22:14

155 is inderdaad echt de max. Ik heb 1 setje 155ers op 2cv velgen en heb deze banden zowel voor als achter gehad. Ik heb er op het insturen na (de band komt bij max insturen tegen je draagarm aan) geen problemen mee gehad.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 28 mei, 2007 22:51

catscit schreef:Als de wielen blokeren moet je iets minder hard remmen.
Het ding heeft geen abs remember?
Met wat gevoel zet je de auto eerder stil als gewoon lomp op dat pedaal stampen.

Ik dacht dat we het hadden over remmen op nat wegdek.
Met droog weer kun je wel wat voordeel uit breedte halen.

En als apk de enige eis is, waar hebben we het dan nog over?
Ik had ook banden die apk goedgekeurd waren maar waar ik niet meer mee DURFDE te rijden!

Ieder z'n merk geloof ik niet zo in, remafstanden op droog en nat wegdek kun je meten. Wel kan het zijn dat een band wat meer of minder bij je rijstijl past.
Zo erg is het nou weer niet dat ik niet weet dat er geen ABS op mijn eendje zit hoor, hahhahahaa

Wat ik bedoel met blokeren, is dat ik met die michelins eerder moest "pompen". als je het gewicht op de voorwielen brengt door 1 keer te remmen, te lossen en weer te remmen. Met die brede banden heb ik dat veel minder. Het idee dat ik minder moet doseren, zeg maar.

En met APK goed, bedoel ik dat ze gewoon goed zijn, niet uitgedroogd en zeker 2 mm profiel erop. Ik heb ook wel eens banden onder de eend van een maat gezien, die net apk had gehad, waarvan ik dacht, ok, jij liever dan ik.

Ik kreeg toen mijn nieuwe velgen, dus verse bandjes. Er was toen een probleem met levering van michelins in de maten die ik moest hebben, dus omdat die firestones (135) ook goed bevielen, die genomen, en nog geen spijt van. Ook met regen niet.

Als ik me niet lekker zou voelen met die banden, dan zaten er ondertussen echt wel andere onder. En ik rij niet altijd even rustig.

Wat wel zo is, is dat je met hevige regenval, of met veel spoorvorming, eerder last hebt van aqua planning, maar dat is nou eenmaal zo met bredere banden. Eigenlijk zouden we dit gewoon eens (net als Martijn toen) in een "gecontroleerde" omgeving moeten testen.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 28 mei, 2007 23:31

Jacobus_XIII schreef:155 is inderdaad echt de max. Ik heb 1 setje 155ers op 2cv velgen en heb deze banden zowel voor als achter gehad. Ik heb er op het insturen na (de band komt bij max insturen tegen je draagarm aan) geen problemen mee gehad.
155ers met 80 wang gaat over de velg lopen bij bochten werk. Eerst gaat de band helemaal naar 1 kant van de velg hangen en pas dan krijg je gevoel in je stuur. Vind ik niet fijn rijden. Maar hetzelfde heb ik met 125ers omdat die een 90 wang hebben. Ik prefereer 135ers met 80 wang omdat die goed bij mijn rijstijl passen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 29 mei, 2007 11:13

@Jacobus,

wat betreft de uitslag en het raken van de velg/band tegen de draagarm, kun je natuurlijk de bouten verstellen waarmee je de uitslag kun instellen.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » di 29 mei, 2007 14:52

ik heb een keer een website met een testje gezien waarbij michelins vergeleken werden met mabor, firestone en nog een andere merk. bij nat wegdek bleken de michelins toch veruit beter te scoren.
bredere banden kan voor minder grip zorgen bij nat wegdek, maar als je je eend goed volbouwd met extra's (bijvoorbeeld zware audio) dan is ie toch ook weer wat zwaarder. ;)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » di 29 mei, 2007 15:28

Hahahah, dan zal ik tog maar een zware accu voorin zetten :D:D hahahahahah

Wat ik wel heb gemerk is dat je gewoon geen last van spoorvorming hebt met een eend...
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 29 mei, 2007 16:40

Ik heb zelf nu Mabor onder mn eend liggen. Rijdt verder prima. Het liefst heb ik natuurlijk Michelins. Behalve dat het toch het beste is, is het ook het origineelst. Maar ja, de prijs he.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » di 29 mei, 2007 17:27

Ik heb veel mensen horen zeggen dat michelin buitengewoon goed is. Maar het is niet leuk om het dubbele te betalen voor een band.

Ik had onlangs banden aangeboden gekregen (125 R15 en normale hoogte) voor 35 euro per stuk. Maarja dat moet echt waardeloze kwaliteit zijn. Het merk kende ik in ieder geval niet.

Toen ik de banden aan het vergelijken was (michelin met mabor (als ik het goed heb)) leek het profiel vrijwel hetzelfde, alleen het rubber van de michelinband was soepeler.

greetz
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 31 mei, 2007 14:35

ik weet wel van een vorig topic dat nankin een winterbandje heeft dat op michelin m+s lijkt qua profiel, maar verder zou ik niet weten welk ander merk hetzelfde profiel als een gewone michelin heeft...
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 31 mei, 2007 15:44

Hoe zit het trouwens met het rijden met een eend in duitseland. Hier was tog een wet dat je sneeuwkettingen of winterbanden bij de auto moet hebben (corrigeer me als ik het fout heb).

Winterbandjes zijn er volgens mij niet echt te krijgen, behalve modder en sneeuw banden, maar dat profiel rij je vrij snel weg.

Greetz
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 31 mei, 2007 15:51

bartje2212 schreef:ik weet wel van een vorig topic dat nankin een winterbandje heeft dat op michelin m+s lijkt qua profiel, maar verder zou ik niet weten welk ander merk hetzelfde profiel als een gewone michelin heeft...
Mehari club cassis heeft nu een retread band op de markt gebracht (nieuw loopvlak erop geplakt) en die heeft precies hetzelfde profiel als Michelin zijn er in 125 en 135 ers. ik dacht alleen dat ze in NL niet meer toegestaan waren.... maar weet dat niet zeker. banden zijn iig wel leverbaar via Mark van Boekel

http://www.mehariclub.com/index_us.lasso

(misschien kan iemand de link naar de bandenafdeling op deze site volledig maken, is ikke snapnie....)

geetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » do 31 mei, 2007 17:29

Het grote nadeel van die banden is dat ze bij een iets te lage bandenspanning al snel klappen. Een klapband is niet fijn iig...
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 31 mei, 2007 18:15

Ik heb nu ook winterbanden, maar goed die zijn dan ook 155 breed ;)

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 31 mei, 2007 18:46

rusty schreef:
bartje2212 schreef:ik weet wel van een vorig topic dat nankin een winterbandje heeft dat op michelin m+s lijkt qua profiel, maar verder zou ik niet weten welk ander merk hetzelfde profiel als een gewone michelin heeft...
Mehari club cassis heeft nu een retread band op de markt gebracht (nieuw loopvlak erop geplakt) en die heeft precies hetzelfde profiel als Michelin zijn er in 125 en 135 ers. ik dacht alleen dat ze in NL niet meer toegestaan waren.... maar weet dat niet zeker. banden zijn iig wel leverbaar via Mark van Boekel

http://www.mehariclub.com/index_us.lasso

(misschien kan iemand de link naar de bandenafdeling op deze site volledig maken, is ikke snapnie....)

geetzzzzzzzzzzz

Rusty
Je kunt de link niet van de banden afdeling pakken. De site heeft een javascript.

greet
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Plaats reactie