BMW R-conversie

Alles over visa-conversies.
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

BMW R-conversie

Bericht door Rossero » vr 1 jun, 2007 09:48

Niet helemaal het forum voor dit topic, maar het komt het meest overheen.

Ik ben ergens op internet tegen gekomen dat een BMW motorfietsblok uit de R-serie vrij makkelijk is aan te sluiten op een versnellingsbak van een eend (pembleton). De BMW motor die ik op het oog heb heeft 980cc en 69pK, wat een duidelijke vooruitgang is. Ook schijnt het bij de rdw niet veel uit te maken, omdat je het bij twee cylinders houdt en de aandrijving hetzelfde blijft.

1) wie heeft hier vaker van gehoord en kan mij er meer over vertellen?

2) Zijn er in nederland ombouwsets te verkrijgen en wat kosten deze? (desnoods vanuit het buitenland)

3) Wat zouden eventuele voordelen zijn boven een visa-conversie? want een visa motor is volgens mij nog niet eens zo heel veel sneller dan een 2cv.

4) Hoe zit het uberhaupt qua keuringen en dergelijke bij het vervangen van een motorblok?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 1 jun, 2007 10:00

Er is heeeel veel te vinden hier bij 2cv.nl via de zoekfunctie.

Ik kan je uit de droom helpen want een BMW blok is niet makkelijk aan te sluiten.

1 de RDW maakt het wel degelijk uit, want er bestaat een regel van 40% vermogens toename. Op 32PK is dit max 45PK, dus daar ga je met je 69PK.
2 de eend bak is totaal onbruikbaar, je hebt een GS bak nodig die je om moet bouwen
3 De koppelstukken en aanpassen van de koppeling zullen bij aanschaf honderden euro's kosten.
4 Als je zo veel geld uit wilt geven kun je beter een Visa motor goed tunen, zo rijdt er een eend met Visa motor moet 68PK (wel met turbo en injectie)
5 BMW blok past standaard niet onder je kap van je burton, deze is een kleine 15cm te kort, je kunt dit goed zien aan de eenden die in Belgie en frankrijk racen met de bmw blokken, de dynamo steekt door de motorkap vlak bij de gril.

Dus als je zegt, ik wil best een kleine 1500 euro uitgeven voor een complete conversie, dan zeg ik doen, tof.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 1 jun, 2007 10:19

Kan je die zoekfunctie ook aanpassen op openingsposts? Want juist omdat er heel erg veel te vinden is is het zoeken naar een naald in een hooiberg, omdat je ook tussen alle reacties zoekt.

Hieronder een paar vervolgvragen op jouw antwoorden;

1) en als je hem eerst begrenst op 45 pK, hiermee laat keuren (neem aan dat ze het vermogen terplekke meten), begrensing weghalen, en vervolgens nogmaals laten keuren op 69pK?

2) Afbeelding
Is dit dan geen versnellingsbak van een eend? wel toch?

3) Jep, heb ik ervoor over. Pembleton produceert die sets volgens mij, weet alleen niet hoeveel ze los zouden gaan kosten. Ze hebben alleen geen e-mail :?

4) Een visamotor met 68pK, waarom zouden ze dit wel toelaten, en een bmw blok niet?

5) Heb je hier toevallig een foto van? (wel al gezocht, niet kunnen vinden) want volgens mij heeft de bmw motor geen dynamo voorop zitten...

En ja, ik heb er zeker 1500 euro voor over, ik zat zelf meer richting de 2000 euro te denken.

Iig bedankt voor je reactie ;)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 1 jun, 2007 10:40

Een BMW motorblok krijg je nooit door de RDW keuring, een Visa blok lukt niet eens, je hoort een originele motor te hebben. Bij de keuring (April jl.) van mijn Patron werd het type zelfs gecontroleerd.
Voor de APK maakt het niets uit, 2 cilinder is twee cilinder.
Laatst gewijzigd door leo top op vr 1 jun, 2007 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » vr 1 jun, 2007 10:40

Er zit op het 2cv kitcar forum iemand die een hele tijd terug een bmwblok in zijn patron ingebouwd had. Nu heeft ie er een burton (met heul veul aanpassingen) van gemaakt.

Hij heeft op z'n site een verslagje staan van de ombouw:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.deen ... tijken.htm
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 1 jun, 2007 13:02

Heb m ff opgevraagd via de RDW, welke het volgende lijstje opgeven:

Voertuigsoort Personenauto
Merk CITROEN
Handelsbenaming 2 CV LE PATRON 4
Kleur(en) Geel
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 2
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 kW

Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Vervolgens ook nog even nagevraagd op mijn werk (verzekeringen) welke de volgende gegevens hebben:

Type 2cv6 Special
Cataloguswaarde €5082
Dagwaarde 0
Deuren 4
Uitvoering Sedan
Vermogen 21kW
Gewicht 560 kilo

Bij beide staat hij dus nog als niet verbouwd, en als originele eend. Ik ga m toch even een mailtje sturen hoe hij dat heeft gedaan, en of hij dr ooit problemen mee heeft gehad.

Mischien iemand anders die hier ook een antwoord op heeft? Ik vind t knap

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 1 jun, 2007 13:40

Rossero schreef:Heb m ff opgevraagd via de RDW, welke het volgende lijstje opgeven:

Voertuigsoort Personenauto
Merk CITROEN
Handelsbenaming 2 CV LE PATRON 4
Kleur(en) Geel
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 2
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 kW

Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Vervolgens ook nog even nagevraagd op mijn werk (verzekeringen) welke de volgende gegevens hebben:

Type 2cv6 Special
Cataloguswaarde €5082
Dagwaarde 0
Deuren 4
Uitvoering Sedan
Vermogen 21kW
Gewicht 560 kilo

Bij beide staat hij dus nog als niet verbouwd, en als originele eend. Ik ga m toch even een mailtje sturen hoe hij dat heeft gedaan, en of hij dr ooit problemen mee heeft gehad.

Mischien iemand anders die hier ook een antwoord op heeft? Ik vind t knap
Ik begrijp het niet helemaal, wat wil je hier nu mee?
Een eend laten keuren bij de RDW met een BMW motor wil gewoon niet, dat kun je vergeten.

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » vr 1 jun, 2007 13:58

Officieel zit dat blok er ook niet in, vandaar dat de cilinderinhoud niet aangegeven staat. Als je zoiets trouwens wel legaal zou willen, moet je het in Engeland ofzo laten keuren, en dan weer invoeren.
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 1 jun, 2007 14:04

Tim Rozendaal schreef:Officieel zit dat blok er ook niet in, vandaar dat de cilinderinhoud niet aangegeven staat. Als je zoiets trouwens wel legaal zou willen, moet je het in Engeland ofzo laten keuren, en dan weer invoeren.
Op z'n site staat niet voor niets "íllegale praktijken"...... :D .......

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 1 jun, 2007 14:27

hallo, mensen, wie controleert dat?
De apk zal het worst wezen, als het aantal cylinders klopt vinden ze alles best, steekproef kan type nazoeken maar als er een goed typeplaatje op zit zal ook die het worst zijn.

Je kunt het trouwens wel gekeurd krijgen via de rdw, je mag 1/3 van je auto veranderen, dus eend met bmw blok kan, moet je wel naar lelystad voor aangepaste typegoedkeuring.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 1 jun, 2007 14:37

catscit schreef: Je kunt het trouwens wel gekeurd krijgen via de rdw, je mag 1/3 van je auto veranderen, dus eend met bmw blok kan, moet je wel naar lelystad voor aangepaste typegoedkeuring.
Rossero wil niet alleen z'n koets veranderen, maar ook z'n motor, en dat kan helaas niet. :!:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 1 jun, 2007 16:35

Rossero, die 2cv met 68PK was in de UK, volgens mij krijg je daar zelfs een eend met Guzzi blok door de keuring.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 1 jun, 2007 16:39

in de uk krijg je een bankstel met een maserati motor door de keuring.
de UK is niet NL.

Maar de truk is dus, eend ombouwen (koets) en mechaniek origineel laten, laten keuren bij de rdw, dan motor ombouwen.

Je moet het niet ingewikkelder maken als het is.

En ja je loopt het risico dat als je een keer met 160 van de weg geplukt wordt dat je dan bij de rdw terecht komt, die laten je ter plekke je auto demonteren en dan mag je terug komen met originele mechaniek om je papieren terug te krijgen, je krijgt een vette boete en een hoop ellende.
Da's het risico.

Als je daar niet mee kunt leven moet je het niet doen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 1 jun, 2007 17:23

leo top schreef:
catscit schreef: Je kunt het trouwens wel gekeurd krijgen via de rdw, je mag 1/3 van je auto veranderen, dus eend met bmw blok kan, moet je wel naar lelystad voor aangepaste typegoedkeuring.
Rossero wil niet alleen z'n koets veranderen, maar ook z'n motor, en dat kan helaas niet. :!:
Twee keer laten keuren en opgelost. (eerst koets en dan morot) Ik begreep dit inderdaad ook, en ik heb die info van de burton site. Maar volgens mij geld dat alleen voor een nieuwe koets. Anders zou je in theorie in drie stappen een nieuwe ferrari op kenteken kunnen zetten van een model-T uit 1900.

Ik heb de rdw ook al een mailtje gestuurd hoe het zit met een nieuwe motor waarbij de aandrijving carosserie en chassis ongewijzigd blijft. Ik wacht nog op antwoord.

Bij duckservice hebben ze een 1.8 V4 in een AK weten te proppen, gekeurd en wel op oud kenteken. Het is dus mogelijk, maar daar zit dan weer een prijskaartje aan...

In de UK gaat inderdaad alles door de keuring, en vervolgens kan hij ook nog probleemloos worden geimporteerd. Europeese unie noemen ze dat volgens mij met een net woord. Maar als ik overweeg een trip naar de UK te maken dan leg ik er ook meteen een lekkere amerikaanse v8 in. Achterbank eruit, motor er in. Aandrijfas naar voren en een differentieel op de plaats waar normaal de versnellingsbak zou zitten. Helaas heb ik geen zin in een retourtje UK.

Eerst maar ff mn roadstertje bouwen en info inwinnen bij rdw (zwaardere motor, mag wel/niet?), duckservice (hoe flik je m dat legaal) burton (klopt de info op de site dat je 1/3e van de auto mag veranderen zonder problemen?) en groenegrommer.tk (nooit problemen gehad met de illegale aanpassing?)

Ik laat het weten, denk dat er wel meer animo is voor een BMW-conversie. Als er iemand nog voor die tijd info heeft, graag. Alvast bedankt voor de info tot nu toe, ben een stuk verder

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » vr 1 jun, 2007 17:27

Je kan legaal 1/3 van je auto aanpassen, dus als je het 100% legaal wil doen is het of je koets of je motor. Maar je kan zoals catscit zegt best eerst je auto met aangepaste koets door de keuring gooien, en daarna het blok erin en het typeplaatje verwisselen. Je kan niet met een al aangepaste carosserie ook nog de motor wijzigen bij de rdw.
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Plaats reactie