Geert schreef:Ik heb vandaag weer aan de carburateur gewerkt, gesteld volgens de omschrijving van IPGO, Lekken doet ie alleen na veel starten en daarbij met het gaspedaal spelen.
Maar stationair lopen wil ie nog steeds niet goed. Ook bij gas geven aarzelt de motor voordat ie doorloopt en dan moet ik af en toe met het gas spelen om hem aan de praat te houden, anders houdt ie ermee op.
Choken hoeft niet, alleen een beetje gas en de motor loopt, maar blijft dus niet echt doorlopen.
Ook krijg ik het stationair toerental niet verhoogd door aan het schroefje aan het gas-palletje te draaien, zoals IPGO zei.
Ik heb wel per ongeluk( omdat ik eerst dacht dat ik aan dat schroefje moest draaien)aan het schroefje onderaan ( CO2 Schroef?) gedraaid, kan het zijn dat ik dat verkeerd heb gedaan ?
1. Schroef gasklepaanslag..... neem de slang van het luchtfilter van de carburateur, nu
kijk je in de carburateur, zet de motor uit. geef nu eens gas (met de hand aan de gaskabel/gasstangetje). Kijk in de carburateur, de ronde schijf op het asje moet nu draaien.
Als je volgas geeft moet de ronde schijf op het asje helemaal gedraaid zijn ( je kijkt dan op de platte kant) en kunt nu door de carburateur heenkijken in het spruitstuk. Op dit asje moet een schroefje zitten dat als het indraait het asje verdraait zodat de ronde schijf in de carburateur vrijkomt er onstaat een opening .... nu moet de motor (als hij loopt) echt wel harder gaan draaien.
Overigens zit er bovenaan in de carburateur nog een klep de choke-klep. als je choke uitstaat mag je hem niet zien (vrije doorgang) als de choke aanstaat (hij is dan uitgetrokken in de auto) dan dekt hij zo ongeveer de hele opening van de carburateur af. Kijk of dit allemaal zo is anders kan het niet werken. als je de chokeknop loslaat moet hij door een veertje van zelf al een stukje opengaan anders zit je mechanisme niet goed.....
2. CO2 schroef. Meestal zit onder dit schroefje een veertje, of bij later (niet bij jouw) een zwart plastic hulsje. Als je deze schroef er helemaal uitdraait moet hier een mooie spitse punt aanzitten, als deze punt krom of niet spits is dan krijg je hem nooit goed afgesteld.
Draai de schroef weer erin tot aan de aanslag DOE DIT ZONDER VEEL KRACHT, zodra je merkt dat de schroeft vast begint te zitten STOP DAN.... Draai nu dit schroefje zo'n 4 slagen terug en probeer dan of hij wil starten lopen..... Ga verder als in andere post omschreven.....
Verder nog nakijken.........In de buurt waar je benzineslang je carburateur inloopt (schuin eronder) zit een 14mm moer, draai deze los en maak het filtertje erachter schoon. Het filtertje kun je eruit trekken probeer ook in het gaatje te kijken of er geen rotzooi inzit.
Kijk in de carburateur dan zie je de sproeier zitten (messing moertje met piepklein gaatje erin) Prik dit gaatje door met een heeeel dun draadje of heeeel klein speldje als deze verstopt is neemt de motor geen toeren op.
Je kunt de sproejer er ook uithalen maar meestal krijg je hem er dan niet meer in, in het ergste geval valt hij door de carburateur in het inlaatspruitstuk en kun je alles uit elkaar halen.............. wees gewaarschuwd..... dus probeer het door te prikken als hij op zijn plek zit.......
Geef eens een paar keer gas met de motor uit en kijk weer in de carburateur. Er moeten nu kleine straaltjes benzine naar je motor inlopen, dit is dus de acceleratiesproeier, als er niets uitkomt dan pakt de motor ook niet op!!!! Maar ook als er teveel uitkomt (dan verzuipt ie) dan neemt hij ook niet op (ditlaatste komt bijna niet voor bij een 2cv)...
Probeer hem eens af te stellen zonder luchtfilter erop!!!!! Kijk of dit beter lukt dan is er iets in je filter niet goed.
Als je dit alles gedaan hebt en hij loopt nog niet goed dan moet je de hele carburateur maar eens uit elkaar nemen en goed schoonmaken............
Je kunt ook fotos maken van je carburateur (close up) dan kan ik je pijltjes erbij zetten aan welke schroefjes je moet draaien!!!!