Startproblemen. Accu laadt niet bij?
Startproblemen. Accu laadt niet bij?
Poosje terug heb ik hier eens gevraagd of het normaal is dat als je rijdt met licht aan de wijzer van de accu naar de min zakt als je stilstaat (bijv. bij verkeerslicht). Dat was niets uitzonderlijks werd hier gezegd. Dat lijkt te kloppen.De laatste tijd zakte de wijzer echter ook in de min tijdens het rijden (met licht aan dan). Maar ondervond totaal geen problemen met starten dus zag het ook als een normaal verschijnsel.
Maar.... vanochtend zette ik op mn werk de eend in de parkeergarage en vond toen de lampen nogal zwak (tegen de muur van de parkeergarage) schijnen. Voor de zekerheid lampen uitgedaan en motor poosje door laten lopen. Verder niet meer bij nagedacht.
Net uit het werk wilde de eend niet starten. Accu was zwak en niet genoeg om de auto te laten starten. Vrouwlief gebeld die met Xantia zou komen. Omdat er hulp onderweg was ging ik mn accu maar eens leegstarten. En... net voordat de spreekwoordelijke geest definitief uit de spreekwoordelijke fles ging verdwijnen sloeg de eend aan.
Zonder licht aan naar huis gereden maar wijzer van de accu kwam nauwlijks boven het grijze gebied uit. Als ik mn lampen aandeed zag je het wijzertje redelijk snel in het rood zakken. Ook bij remmen (zonder verder licht aan) zakte de wijzer iets.
Is mn dynamo nu overleden of zit er iets los (zag niets in de gauwigheid)??
Vraag het hier maar omdat ik nul verstand van electriciteit heb.
Maar.... vanochtend zette ik op mn werk de eend in de parkeergarage en vond toen de lampen nogal zwak (tegen de muur van de parkeergarage) schijnen. Voor de zekerheid lampen uitgedaan en motor poosje door laten lopen. Verder niet meer bij nagedacht.
Net uit het werk wilde de eend niet starten. Accu was zwak en niet genoeg om de auto te laten starten. Vrouwlief gebeld die met Xantia zou komen. Omdat er hulp onderweg was ging ik mn accu maar eens leegstarten. En... net voordat de spreekwoordelijke geest definitief uit de spreekwoordelijke fles ging verdwijnen sloeg de eend aan.
Zonder licht aan naar huis gereden maar wijzer van de accu kwam nauwlijks boven het grijze gebied uit. Als ik mn lampen aandeed zag je het wijzertje redelijk snel in het rood zakken. Ook bij remmen (zonder verder licht aan) zakte de wijzer iets.
Is mn dynamo nu overleden of zit er iets los (zag niets in de gauwigheid)??
Vraag het hier maar omdat ik nul verstand van electriciteit heb.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
@2cv
Het antwoord is ja. Nieuw borstels lost het probleem van versleten borstels op. Haal de oude borstels er uit en kijk of ze tot het bot versleten zijn. Zo ja ga naar een eendenboer en koop nieuwe borstels. Ze moeten even inlopen maar daarna moet de accu weer bijladen. Is te meten aan een spanning van ongeveer 13,5 V op de accuklemmen.
Het antwoord is ja. Nieuw borstels lost het probleem van versleten borstels op. Haal de oude borstels er uit en kijk of ze tot het bot versleten zijn. Zo ja ga naar een eendenboer en koop nieuwe borstels. Ze moeten even inlopen maar daarna moet de accu weer bijladen. Is te meten aan een spanning van ongeveer 13,5 V op de accuklemmen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Mmmm de enige eendenboer in de buurt is tot donderdag weg. Woensdag moet ie echter weer rijden omdat m'n vrouw de Xantia nodig heeft.
Morgen ga ik naar het magazijn van de Ami vereniging. Zijn die koolbrstels gelijk? En anders idd maar ff naar de citroen-dealer om de hoek.
En ach, anders wordt het gewoon op de racefiets naar het werk woensdag. Of eventueel carpoolen met een collega. Er lijden vele wegen naar Rome.
Morgen ga ik naar het magazijn van de Ami vereniging. Zijn die koolbrstels gelijk? En anders idd maar ff naar de citroen-dealer om de hoek.
En ach, anders wordt het gewoon op de racefiets naar het werk woensdag. Of eventueel carpoolen met een collega. Er lijden vele wegen naar Rome.
-
- Heavy user
nou.... bij mijn ducelier zijn ze nieuw ca 5 mm en bij versleten ca 2.AZL57 schreef:nieuwe borstels zijn ongeveer 2 a 3 cm lang. Het kan ook nog een defecte accu zijn dus ook die even laten nameten.
maarre... meten is toch weten?
bij alles uit accu meten: minder dan 12volt = accu te leeg, laad eerst bij om echt goeie metingen te kunnen doen wat accu betreft.
dan starten en bij flink wat toeren moet e ca 14,5 V meten op de accu. indien minder, waarsch koolborstels versleten of ander dynamo defect. (kan ook spreg zijn die nix aanstuurt). meet je veel meer dan is de spreg stuk.
als ie gelijk al goed bijlaadt (dus met wat toeren ca 14,5 volt, bij lege accu, mag dit iets minder zijn) dan is je accu hoogstwaarschijnlijk op. koolborsteltjes zijn tijdelijk te fixen door los te nemen en de borsteltjes wat uit te trekken of beter de draadjes hieraan iets meer ruimte te geven waardoor ze het weer (even) doen.
ik verwacht niet dat in dit geval de zekeringsplaat stuk is, maar check deze ook even en vervang indien nodig (of preventief en houdt de oude als reserve bij je)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Vanochtend bij Citroen dealer, volgens hen waren het idd de koolborstels. Ze hebben me aangeduwd en uitgezwaaid en ben toen naar ami vereniging gegaan. Daar, naast de spullen voor de ami, ook koolborstels gekocht. Me laten aanduwen en al snel tijdens het rijden ging de wijzer van de accu weer naar de plus. Starten lopen nu.
Erg happy dat ami vereniging ze had liggen (het was even zoeken daar).
Erg happy dat ami vereniging ze had liggen (het was even zoeken daar).