Visablokje Bouwen

Alles over visa-conversies.
Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 29 jul, 2010 11:41

Er zit op de Visa dynamo een plusaansluiting voor de laadstroom (d.i. een constante +) en aan de regelaar komt een + van het kontakt en een aansluiting voor het laadstoomlampje. de voltmeter van de eend zit al op de aansluiting na het kontakt,dus het lampje hoef je niet aan te sluiten

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 jul, 2010 11:52

Aaaah, maar ik heb geen voltmeter ;) Dus op de regelaar moet ik de EX aan de + verbinden met een lampje/weerstand ertussen?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 jul, 2010 12:09

Ik heb ook geen voltmeter, maar zoals Gerard aangeeft gaat het er gewoon om dat je een geschakelde plus legt naar de Dynamo. Als je de buitenste twee pennen van het aansluitblokje van de eend regelaar met elkaar verbind dan heb je ook een geschakelde plus welke over je contact loopt.

Het laadstroom lampje werkt volgens een simpel princiepe, zover ik het begrepen heb. Aan de ene kant sluit je het lampje via + aan op de dynamo. Als de dynamo nog uit staat werkt de dynamo als een massa aansluiting. Gevolg het lampje gaat branden. Als de dynamo gaat draaien komt er dezelfde + te staan op deze aansluiting, gevolg er is geen massa en het lampje gaat uit. Vandaar dat je soms ook ziet dat het lampje langzaam uit gaat, omdat de dynamo niet meteen dezelfde spanning op deze aansluiting opwekt als welke je gehele systeem heeft.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 jul, 2010 12:12

Okee maar als ik het zo begrijp hoef ik het lampje er eigenlijk niet tussen te doen; het is alleen ter controle. Dan verbind ik dus die twee pinnen gewoon met elkaar en is het verhaal ook klaar ;) Op dit moment heb ik daar nmlk een lampje tussen gefabriekt ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 jul, 2010 12:25

Haha je weet het snel genoeg, voltmeter aan de accu hangen en kijken wat hij doet. 1 keer meten met lampje en 1 keer meten met rechstreeks verbinding. Als de waardes hetzelfde zijn, lampje mooi thuis laten liggen. Overigens met het lampje snap ik zo wie zo niet, welke fabrikant monteert er nu een zwakke schakel in het laadsysteem? Als het lampje kapot gaat dan zou de dynamo niet meer werken? Lijkt mij stug.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 jul, 2010 15:53

ja dat is precies mijn bezwaar, tijdens het rijden ga ik dat lampje echt niet bekijken in de motorkap en als ie kapot is doet het lampje het niet, als indicatie dat ie bij zou moeten laden, maar in feite trek je je accu leeg. En dat het lampje een keer kapot gaat is behoorlijk zeker, dus had ik er niet zoveel zin in om 'm ertussen te laten ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 29 jul, 2010 17:02

Als je gewoon een lampje op het dashboord zet met de + achter kontakt en de andere naar de aparte op de dynamo heb je een goeie controle

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 jul, 2010 22:14

Okee dan moet het goedkomen.

Heb wel ander probleem: koppeling ontkoppelt niet, waardoor deze in feite behoorlijk onbruikbaar is.

Komt dit doordat er een koppelingsplaat van een eend op de drukgroep van een visa ligt? De koppeling is bijna maximaal afgesteld, en de kabel was altijd goed. Of zouden hier andere redenen voor kunnen zijn? ik baal wel want anders mag het blokje er weer uit dus, grrr :( Maja had k kunnen verwachten...

Heb btw versnellingsbak met lange spline en diafragma koppelingsplaat, drukgroeplager en een visa diafragma koppeling die er wel heel anders uit ziet.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 jul, 2010 09:59

Spline is goed, maar je hebt volgens mij in deze combinatie een verlengd druklager nodig, nu is deze 5mm te kort en haal je de slag niet om te ontkoppelen.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » vr 30 jul, 2010 11:15

dit probleem ken in ik ook , wist trouwens niet dat er verschillen zijn in druk lagers zijn maar dit kan een hoop verklaren.
wat wel een feit is dat elk type een andere lengte koppelings kabel heeft dus eend visa ami en ga maar verder. bij mijn auto is het zo erg dat ik er een bus van 30 mm tussen schutbord en kabel heb moeten zeten om uberhaupt te kunnen ontkoppelen, wat ook belangerijk is dat de kabel goed over de eerste pot zit. als dit niet zo krijg je later weer problemen, ik heb ook eerst proef gepast of ie uberhaupt wel ontkoppelde , dat was zo dus toen wist ik zeker dat de kabel te lang was, trouwens de koppelings hevel wil ook nog wel eens verbogen zijn
2cv6 azu-b 250

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » vr 30 jul, 2010 11:17

dit kan ook met het afdraaien van het vliegwiel te maken hebben meen mij te herrineren dat hij aan de motor zijde ook afgedraaid was
2cv6 azu-b 250

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 30 jul, 2010 23:44

Vliegwiel heb ik alleen aan de buitenste diameter afgedraaid voor de starterkrans, dus zou geen probleem moeten geven met de koppeling. Bovendien voelt de koppeling heel erg zwaar.

Maar heb vandaag een volledige nieuwe koppelingsset gehaald die wel zou moeten passen, heb ik dan nog steeds een langer druklager nodig? Ik heb geen sensorflens ertussen!!

Lengte van koppelingskabel zal het niet mee te maken hebben want de visakoppeling in de BMW-eend doet het prima en die zit zelfs in het visa koppelingshuis ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » za 31 jul, 2010 17:13

sensorflens zit buiten de bak dus niet tussen bak en blok. toch vreemd die klachten hopelijk gaat het met nieuwe set beter
2cv6 azu-b 250

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » za 31 jul, 2010 17:52

Je hebt geen langer druklager nodig, maar je moet de gaffel een beetje bij buigen (ongeveer 1 cm).
Dan kan je wel de slag maken om te ontkoppelen.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 1 aug, 2010 02:03

Heb m bijgebogen nu ontkoppelt ie! Alleen met alles aangesloten wil het blokje nu nog niet starten en mn olieleidingen lekken aan beide kanten gigantisch!! En mn uitlaat past niet!

Maar dat zoek ik na de vakantie wel uit!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie