accu kabel vraag

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 6 mar, 2012 12:14

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel!
Ik zou zelf een scheidingsrelais nemen, wij gebruiken ze al 10 jaar, we hebben er echt honderden ingebouwd.
Werkt echt super, voordeel is dat het ook allemaal vochtbestendig/waterproof is.
Simpel te installeren. Dit is gewoon de state of the art methode om een 2de accu te plaatsen.
(ik zou dus geen diodebrug gebruiken)

Succes iig.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » za 17 mar, 2012 19:16

nog een vraag!, ik ben nu bezig mijn chassis af te ronden, dus er moeten ook kabel[s] naar achter voor die extra accu,

is gewoon 1 kabel voor de + goed genoeg en dan de min van de accu op de koets? of moeten + en - met kabels van voor aangesloten worden.

en wat voor dikte zou genoeg zijn? 20mm2 ?

in iedergeval bedankt voor alle tips en uitleg!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 17 mar, 2012 20:01

uhhhhhh dat zou ik niet helemaal kunnen zeggen ......

Wij bouwden natuurlijk alles in polyester boten in, dus daar ging ook een min kabel mee.
Ik denk dat in een auto dat natuurlijk niet nodig is.
Maar wellicht komen er nog meerdere antwoorden.....

succes iig verder

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » za 17 mar, 2012 21:10

Mijnsinziens is het nooit verkeerd om een min kabel aan te leggen... dan weet je zeker dat je goede verbinding hebt....
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 17 mar, 2012 21:27

Als je de 2e accu achterin zet met een scheidingsrelais, dan loopt er geen startstroom uit de 2e accu. In dat geval zou ik niet een dikke minkabel trekken.Bij mijn vorige eend heb ik wel een 1.5 mm2 naar achteren getrokken en een massapunt bij de achterlichten gemaakt. Die gaan daar toch duidelijk feller van branden. Zo gezien is een dunnen minkabel wel een aardig idee.

Bij een mini staat de accu ook achterin, en daar heb ik toch geregeld gezeur gehad met een slechte min-verbinding. Er ligt daar niet een aparte kabel, terwijl toch de hele startstroom door de koets loopt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 18 mar, 2012 02:22

robm dat is het idee, een 2e accu achterin, die wordt niet gebruikt voor starten / verlichting en alle dingen die standaard in een dyane zitten, alleen voor de muziek en dergelijken.

maarja dan doe ik denk ik toch maar voor de zekerheid een extra min kabel trekken.

alleen waar moet ik die dan voor aansluiten? op de min van de accu voorin ?

sorry voor de vele vragen! electra is niet mijn goede kant, maar leer hier veel bij!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 18 mar, 2012 10:17

Sorry, is niet nodig!!

Daarvoor zitten we hier op het forum, toch!?


Dus kom maar op hoor!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 18 mar, 2012 10:38

David schreef:Sorry, is niet nodig!!

Daarvoor zitten we hier op het forum, toch!?


Dus kom maar op hoor!
haha, achja elktra en dergelijke is niet mijn sterke kant gewoon, laat mij maar draaien en frezen of plaatwerken.

maar aan een auto helemaal verbouwen ontkom je gewoon niet aan ook alle elktra aanpassen en dergelijken. ga ook heel de kabelboom zelf maken, dan weet ik teminste wat meer hoe het in elkaar zit enzo.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 18 mar, 2012 11:56

Zo heeft iedereen zijn sterkte, mooi toch!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 18 mar, 2012 12:34

shadowsintonightmare schreef: alleen waar moet ik die dan voor aansluiten? op de min van de accu voorin ?
ja. Bij de eend zit een massapunt op het schutbord. Als dat bij de dyane ook zo is dan kan ie daar bij op.

ruilen? kom ik een zaterdagje bij jou de electra doen en het scheidingsrelais aansluiten, kom jij een zaterdagje bij mij slijpen en lassen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » zo 18 mar, 2012 15:09

Er zitten zowel bij de Dyane als bij de Eend genoeg massapunten. Ik heb voor mijn versterkers achterin 1 van de bouten van mijn achterspatbord als massapunt gebruikt, nooit problemen mee gehad.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 18 mar, 2012 17:07

RobM schreef:
shadowsintonightmare schreef: alleen waar moet ik die dan voor aansluiten? op de min van de accu voorin ?
ja. Bij de eend zit een massapunt op het schutbord. Als dat bij de dyane ook zo is dan kan ie daar bij op.

ruilen? kom ik een zaterdagje bij jou de electra doen en het scheidingsrelais aansluiten, kom jij een zaterdagje bij mij slijpen en lassen.

Gr Rob
haha zou leuk zijn, maar het is nogal een afstand.

en dax. ik weet dat je zo daar massa kan pakken, maar er komen 3 amps in die alle 3 behoorlijk zwaar zijn, vandaar de extra accu, ik sluit het liever allemaal veilig en goed aan, ipv zo ff ergens wat kabeltjes tussen knutselen.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » zo 18 mar, 2012 22:05

shadowsintonightmare schreef:
RobM schreef:
shadowsintonightmare schreef: alleen waar moet ik die dan voor aansluiten? op de min van de accu voorin ?
ja. Bij de eend zit een massapunt op het schutbord. Als dat bij de dyane ook zo is dan kan ie daar bij op.

ruilen? kom ik een zaterdagje bij jou de electra doen en het scheidingsrelais aansluiten, kom jij een zaterdagje bij mij slijpen en lassen.

Gr Rob
haha zou leuk zijn, maar het is nogal een afstand.

en dax. ik weet dat je zo daar massa kan pakken, maar er komen 3 amps in die alle 3 behoorlijk zwaar zijn, vandaar de extra accu, ik sluit het liever allemaal veilig en goed aan, ipv zo ff ergens wat kabeltjes tussen knutselen.
Okee, begrijpelijk. Is het dan niet een idee om een massapunt op het chassis te maken aan de achterkant en eentje aan de voorkant?
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 18 mar, 2012 22:15

lordmaster1 schreef:
Okee, begrijpelijk. Is het dan niet een idee om een massapunt op het chassis te maken aan de achterkant en eentje aan de voorkant?
ja dat doe ik misschien ook. maar vroeg me gewoon af of ik de achterste accu dan via een + en - kabel aan moest sluiten voorin ergens. zou opzich behoorlijk wat kabel schelen.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » di 22 mei, 2012 00:31

nog ff een vraag ofja meer een mening gevraagt maar toch,

wat voor dikte kabel zouden jullie aanraden/gebruiken voor een extra accu achterin de koffer vanuit voor aante sluiten?

gr joey

Plaats reactie