Over Daisy, een Provençaalse Acadiane

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3033
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 27 apr, 2014 10:32

De forse axiale speling van het stuurwiel lijkt veroorzaakt te worden door het ontbreken van een rubberen ring direct onder het stuurwiel.
Kijk even of je stuurbuis helemaal onderaan waar de klem zit (bij de asbuis) niet doormidden gescheurd is. En of er wel een klem op zit.....

Bij mijn eend was deze een keer gescheurd waardoor ik het stuur 2 centimeter kon optillen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 27 apr, 2014 11:15

En of hij wel vast zit. Als je die klem niet met het juiste moment vast zet kan de boel nog steeds bewegen.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » zo 27 apr, 2014 11:29

Oké dan, het lijkt nu te lukken met de foto's (als ik gebruik maak van de BBCode van Flickr):

Afbeelding
Daisy_20140427_02 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_201404_16 par kendipi, sur Flickr[/img]



Afbeelding
Daisy_201404_14 par kendipi, sur Flickr[/img]



Afbeelding
Daisy_201404_13 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_20140427_01 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_201404_12 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_201404_10 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_201404_11 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_20140427_06 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_20140427_07 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_201404_09 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_20140427_08 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_20140427_05 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_20140427_04 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
Daisy_201404_15 par kendipi, sur Flickr[/img]

Gebruikersavatar
renate
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 170
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door renate » zo 27 apr, 2014 12:24

Ha ha ha, gaaf ding man. :shock:
Het "sluitwerk" is hier briljant opgelost.

Succes met de terugreis. 8)

Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 27 apr, 2014 12:34

Leuk!!! En idd het hang en sluitwerk is geinig. Ik zou het zo laten!! If it works, don't fuck with it. Maar serieus, er zijn slechtere acadiane's.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 27 apr, 2014 12:42

Wat een heerlijk Frans apparaat :D , hoop dat je de belangrijkste reparaties klaar krijgt voor de terugreis.
Kijk even kritisch naar de kachelslangen, 1 lijkt bijna te vallen en als ze op de hete uitlaat vallen kun je brand krijgen.
Succes met deze geweldige actie :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » zo 27 apr, 2014 18:51

Vannacht werd ik wakker van het kraken van het dak, dat betekent meestal een Mistral. Inderdaad dus. De wind zet nog steeds stevig door, takken waaien van de bomen en we hebben buiten van alles moeten veiligstellen.

Dat betekent dus een minder productieve dag. Het openen van de motorkap was een hachelijke onderneming, eronder werken alleen enigszins mogelijk als iemand anders de kap in bedwang probeerde te houden.

Wat ik tijdens 'windpauzes' heb kunnen doen:
- het onderste eind van de stuurbuis bij de vooras gecontroleerd. De stuurbuis is niet gescheurd, er zit wel een klem. Als iemand aan het stuur trekt, zie ik de stuurbuis daar schuiven. Proberen de moer van de klem aan te draaien was vandaag onbegonnen werk, morgen hopelijk beter.
- claxon gecheckt: overleden.
- ruitensproeier'installatie' gecontroleerd: slangetjes hard en bros, braken zo af, pompje doet het ook niet meer.
- alle stekkertjes van de verlichting los gehaald, met een fijn schuurpapiertje weer blank gemaakt en weer vastgezet.
- kachelslangen gecontroleerd, ze verpulveren al als je ernaar kijkt.
- en verder weer heel veel WD40 gespoten op allerlei onderdelen die daarom smeekten; leuk werk met deze wind...

Morgenochtend dus naar Cassis voor het wiellagerverhaal. Daar moet echt iets aan gebeuren, de speling is buiten de orde. Ben heel benieuwd wat we daar voor elkaar kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Tourtoise
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 11 sep, 2011 10:41
Locatie: ZO-Brabant

Bericht door Tourtoise » zo 27 apr, 2014 20:54

Erg leuk verhaal, ik wens je sterkte met de reparaties en ik hoop van harte dat je Almere veilig haalt.
Heel veel succes !!
All is right with the world !!

Gebruikersavatar
bob2027
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: di 13 sep, 2011 22:22
Locatie: apeldoorn

Bericht door bob2027 » ma 28 apr, 2014 09:28

idd een leuk verhaal!
en wat een geniale slotjes! super tof.
dyane BX-13-RB verkocht
dyane super 44-YB-75 verkocht
2cv6 mat zwart KH-68-BX
2cv6 special GS-38-LV
AZU 250 42-BB-21
AK 400 frans kent.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » ma 28 apr, 2014 22:01

En dan: De Grote Anticlimax...

Het is ons niet gelukt om iemand te vinden die op zeer korte termijn de wiellagers kan/wil vervangen. De locale garagist, de eendenlieden in Cassis, garages in de omgeving: allemaal kunnen ze eerst tijd vrijmaken als ik al lang en breed weer aan het werk ben.
En dat betekent dat ik morgen naar huis vlieg en dat Daisy hier op mij blijft wachten. Want ik krijg haar pas mee als de wiellagers zijn vervangen en anders niet. Onverantwoord, zoonlief kan wel een wiel kwijtraken onderweg. Ze gaat dus naar de locale garage zodra deze tijd heeft. En daarna begint voor mij het grote agendapuzzelen weer.

Wát een sof... :cry: Had me zo verheugd op de terugreis. Én op het tripje naar Citromobile komend weekend. Dat moet nu dus met trein en bus. *zucht*

Om dit nare bericht niet al te naar af te sluiten: Cassis was een belevenis. En de conditie van Daisy is weer een stukje beter: na het slechte nieuws ben ik maar met allerlei kleine klusjes aan de gang gegaan. Nieuwe ruitenwissers, nieuwe ruitensproeierslangetjes, nieuwe claxon et cetera. Verder heb ik een vuilniszak vol zand, bladeren en andere narigheid uit haar interieur geschept. En een hele zwik wespennesten uit verborgen hoeken en gaten gepeuterd. Nou snap ik eindelijk wat al dat gezoem was de hele tijd.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 28 apr, 2014 22:14

Er zijn ook enkele eendengarages die zeeeer regelmatig naar frankrijk rijden met een trailer eventueel kunnen zij de aca voor je meenemen naar nederland, dat scheelt flink in het agendagepuzzel. Het zal alleen niet gratis zijn, maar ja benzine kost ook wat.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » wo 30 apr, 2014 15:53

Van de Provence naar de polder. In een vloek en een zucht gepiept en weer opgeslokt door het dagelijkse bestaan. Dat had nu enigszins opgesierd kunnen zijn door de aanwezigheid van Daisy, maar wat in het vat zit...
Ze wordt nu een 'familieproject'. Komende vrijdag arriveert broerlief aldaar en gaat verder met het klaarmaken van de Acadiane. Daarna brengen mijn ouders haar naar de dorpsgaragist, die de wiellagers vervangt en de carburateur + de ontsteking afstelt. Dan nog een laatste keer de Côntrole Technique en dan is ze klaar voor De Grote Reis - die nog wel even gepland moet worden.

Dank voor alle tips en goede wensen! Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg.

@Schermer: goede tip, zoiets had ik als vangnet in mijn hoofd. Had dat idee alleen nog niet gekoppeld aan eendengarages.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 9 mei, 2014 22:14

Jammer van de anticlimax maar wel geweldig verhaal. Maak tzt foto's en hou ons op de hoogte!

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » zo 11 mei, 2014 20:10

@Twécévé: zal ik zeker doen, dat is immers een deel van de pret. De trip moeten uitstellen was een aardige teleurstelling. Met toch ook weer een voordeel: ik heb 'm nu nog voor de boeg.

Overigens vanmiddag gehoord dat de locale garagist, die de laatste klussen aan Daisy zou uitvoeren en die er om bekend staat dat hij altijd maar doorwerkt (en dat in Frankrijk), een paar weken op vakantie is. Hij heeft sinds kort een jonge bruid, dus tsja, dan moet 'ie wel... 8)

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » ma 12 mei, 2014 15:06

Wat leuk om dit te lezen! Ik hou van rijdende projecten. Ze zijn vaak niet mooi, maar wel 't leukst om te zien!

Wat zuur dat de garagist lekker met vakantie is! Zul je nog langer moeten wachten.
bah bah.
Maar de zomer komt eraan, en dan is klussen toch veel leuker ;)

Ik blijf Daisy volgen, kun je vertellen waar de naam vandaan komt?

Groetjes en veel succes!

Plaats reactie