Project 2cv6 1986

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 509
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 6 apr, 2015 08:27

Precies! En de koelkappen van de motor, die om de cilinderkop, moeten van rubber zijn.
En niet staal.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » ma 6 apr, 2015 10:58

Dank je!

Gee

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

veerpotten demonteren?

Bericht door Gee » do 9 apr, 2015 09:57

Tsja, die veerpotten. Ik heb al wel begrepen dat die behoorlijk vast kunnen zitten!
Kan iemand mij vertellen hoe ik die het beste kan demonteren?

Cheers,

Gee

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1874
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 9 apr, 2015 11:09

je kan de moeren die op de centreerbussen zitten losdraaien. Maar die zitten soms goed vastgeroest. Ik sleep in dat geval met een dunne doorslijpschijf de moer op twee plaatsen bijna door. Omdat de moeren niet zo dik zijn breken ze door als je ze een tik geeft.
Het mooiste is ze onder en boven door te slijpen, maar daar kan je slecht bij. Als je er bv een kwart uit hebt is de spanning er wel af en kan je de rest zo lossen.
De voorste moer van de voorste bus kan je laten zitten: je moet de veerpotten demonteren door de voorste centreerbus naar voren te schuiven en dan is de voorste moer handig om tegenaan te tikken.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » do 9 apr, 2015 12:36

Je kunt de binnenste moer doortikken met een scherpe dunne koubeitel . Je kunt dan de stelbus door draaien ( sleutel 42 )en tikken los proberen te krijgen. Het achterste trekoog zal je meestal warm moeten stoken en demonteren om de veerpot te verwijderen.

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » zo 12 apr, 2015 10:39

Bedankt!

Heb de moeren met een dremel ingeslepen, en daarna gingen ze er vrij gemakkelijk af.

Cheers,

Gee

Afbeelding
veerpot linksvoor

Afbeelding
centreerbus linksvoor

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

chassis schoon en in de X5

Bericht door Gee » ma 20 apr, 2015 12:58

Na vele uren ontvetten, schrobben, schuren, bikken, en staalborstelen is het chassis schoon en van alle meuk en tectyl ontdaan. Ik voel spieren op plaatsen waarvan ik nooit kon bevroeden dat ik ze had :D
En ik had het ook gewoon zo kunnen laten (want gegalvaniseerd), maar het werkt wel zo prettig om te beginnen met een echt schoon en zwart onderstel.

Vanochtend dus eerst maar eens in de X5 gespoten als ondergrond voor de X10 morgen!

Cheers,

Gee

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » di 21 apr, 2015 08:42

Goed bezig!
En die spierpijn die gaat vanzelf weer over.........na een paar dagen........ :wink:
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

roelboules
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 01:21
Locatie: Haarlem

Bericht door roelboules » di 19 mei, 2015 15:09

ik ben bezig met een restauratie van een eendje uit 1984 maar ben het carrosserieplaatje kwijtgeraakt bij transport.
Nu heb ik een adres waar ik een nieuwe kan bestellen, maar ik weet niet precies welke informatie erop moet komen, de site waar ik het kan aanvragen is daar ook niet 100% duidelijk over.
Zou iemand mij een fotootje kunnen sturen van jouw plaatje (2cv uit 1982 - 1986) zodat ik weet welke gegevens ik iig op moet geven?

dank,
Roel Claase
rclaase@gmail.com

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 7 jul, 2015 09:21

roelboules schreef:ik ben bezig met een restauratie van een eendje uit 1984 maar ben het carrosserieplaatje kwijtgeraakt bij transport.
Nu heb ik een adres waar ik een nieuwe kan bestellen, maar ik weet niet precies welke informatie erop moet komen, de site waar ik het kan aanvragen is daar ook niet 100% duidelijk over.
Zou iemand mij een fotootje kunnen sturen van jouw plaatje (2cv uit 1982 - 1986) zodat ik weet welke gegevens ik iig op moet geven?

dank,
Roel Claase
rclaase@gmail.com
Hi Roel,

Excuses voor de late reactie, maar ben een tijdje niet op het forum geweest.
Misschien wat onnozel, maar waar zit dat plaatje? Dan zal ik er een foto van maken, als je dat nog nodig hebt.

Cheers,

Gee

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 7 jul, 2015 09:45

Draadje weer opgepakt...

Het chassis twee maal met RX10 gespoten, en nu ziet dat er bijzonder fraai en als nieuw uit! Een mooie basis om weer te gaan opbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Achteras gestraald en klaar voor de RX5 en RX10. Het is de eerste keer dat ik straal, en ik moet zeggen, dat me dat goed bevalt. Ik doe dat buiten op het erf, en vang het grit op op een groot stuk plastic, dus het geeft betrekkelijk weinig rommel.

Afbeelding

De vooras levert wat meer werk op. Alles zit muurvast. De bouten om de stuurlevieren los te maken heb ik teruggeveild van 11mm naar 10mm en enkele dagen ruim voorzien van WD40. De spoorstangen heb ik verwijderd met een speciale trekker, en dat ging meteen goed.
De linker stelmof op de spoorstang zat nergens mee vast, alleen roest :D

Afbeelding

De aandrijfassen verwijderen is lastig als je je niemand hebt om "op de rem" te gaan staan. Ik heb een stalen plaat op maat gemaakt zodat die over twee van drie bouten past, en ik e.e.a. tussen de bankschroef kon zetten. Met de speciale moersleutel lukt het zo toch.

Afbeelding

De kogels op de stuurlevieren moeten minimaal 22mm zijn, maar ik meet 16mm. Die moet ik dus vervangen.

Afbeelding

De beide draagarmen er af gehaald. Het vet om de lagers is behoorlijk rood gekleurd, wat wijst op roest.

Afbeelding

Ik wil de lagers vernieuwen. Wat is de beste manier om het binnenlager eraf te krijgen? Kan dat alleen met de speciale trekker?

Afbeelding

Nu het stuurmechanisme eruit en evt reviseren, en de asbuis en draagarmen stralen en behandelen.

Cheers,

Gee
Laatst gewijzigd door Gee op di 7 jul, 2015 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 7 jul, 2015 09:48

Even als apart bericht / vraag:

wat is beste manier om het binnenlager op de asbuis te verwijderen? Kan dat alleen met de speciale trekker?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Cheers,

Gee

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 7 jul, 2015 10:43

Ik heb ze er gwoon afgekopt.
Dus een buisje op de achterkant en rustig rondom slaan.

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 7 jul, 2015 14:51

Dank je, zal ik eens proberen!

Cheers,

Gee

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 7 jul, 2015 15:04

Stuurhuis er uit:

Afbeelding
Veel meuk op, rond en in het stuurhuis...

Afbeelding
Kapje eraf

Afbeelding
Speciale moersleutel om 'pinion' moer los te krijgen

Afbeelding
Tandheugel drukgeleider met moer en veer

Afbeelding
Tandheugel drukgeleider

Afbeelding

Afbeelding
Leve de ontvetterbak en de lamellenschijf op de haakse slijper!! :)

Cheers,

Gee

Plaats reactie