Laadstroommeter

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 21 jun, 2005 13:53

Nou

Ik wil niet betweterig zijn, maar dan heeft die garage het toch mis hoor.

groet frank

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 21 jun, 2005 13:55

nou ik denk dat we er hier nog lang over kunnen vertellen. Nu ik heb in mijn automechanicaopleiding toch ook gehoord dat 13,8v max is. Bij meer gaat je batterij beginnen koken
greets robin

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 21 jun, 2005 14:09

van varta.nl

2. Lading, algemeen
Bij gebruik van batterijen is een correcte lading van het grootste belang. Loodzwavelzuur batterijen kunnen schade ondervinden van te veel of te weinig lading. Als regel een laadfactor van 1,15 aanhouden, dus 1,15 maal zoveel Ah inladen als bij de voorafgaande ontlading uit de accu is onttrokken. VARTA adviseert een beginlaadstroom van ca. 1/10 deel van de capaciteit of maximaal 16A per 100Ah.

Gedurende de lading stijgt de klemspanning, afhankelijk van het toegepaste laadsysteem, van ruim 1,9 Volt per cel tot ca. 2,7 Volt per cel. Bij het bereiken van een spanning van 2,4 Volt per cel begint in de accu een levendige gasontwikkeling (waterstofgas en zuurstofgas). De accu is dan ca. 75 à 80% geladen. Tijdens deze gasontwikkeling mag de laadstroom niet meer bedragen dan 8A per 100Ah. Laadstroom aan het einde van de lading maximaal 4A per 100Ah.

De lading moet worden beëindigd als de accu volgeladen is. Dit is het geval als gedurende 2 uur de spanning en het soortelijk gewicht niet meer toenemen. Het soortelijk gewicht dient in geladen toestand 1,28 + 0,01 te bedragen (in tropische landen 1,24 kg/l).

3. Lading met een lader (W-karakteristiek)
Veel laders werken met geleidelijk afnemende stroomsterkte bij toenemende spanning. Als max. beginlaadstroom adviseert VARTA 16A per 100Ah; of ca. 1/10 deel van de nominale capaciteit. Bij 2,4Volt per cel max. laadstroom van 8A per 100Ah en aan het einde van de lading bij 2,65Volt per cel max. 4A per 100Ah. Deze manier van laden bevordert de gelijkmatige mengeling van de elektrolyt in de batterij en voorkomt dus "zuurstratificatie".

Indien de batterij enige tijd niet wordt gebruikt (vakantie-survey-reparatie) zorg, dat de batterij volledig geladen is. Bij zeer lange buiten-bedrijf-stellling om de 3 maanden naladen. Zodra rustspanning 12,4V of lager is dan onmiddellijk laden.

Raadpleeg steeds de bij de accu en de lader geleverde handleiding.

4. Lading bij constante spanning (IUIa-karakteristiek)
Als max. beginlaadstroom bij IUIa adviseren wij max. 30A per 100Ah. Bij grotendeels ontladen accu wordt de laadstroom automatisch begrensd; bij het bereiken van een spanning van 2,35Volt à 2,4Volt per cel wordt spanning constant gehouden bij een dalende laadstroom. Er volgt een constante laadstroom tot automatische uitschakeling (volledige lading). De laadstroom moet vanaf 2,4Volt per cel tot max. 12A per 100Ah en bij 2,65Volt per cel max. 6A per 100Ah worden begrensd. VARTA adviseert dit type IUIa - laders ook voor scheepsgebruik. Deze vorm van laden is snel en zeer vriendelijk voor de levensduur van de batterij. VARTA Drymobil en VARTA LF motoraccu's altijd spanningsbegrensd laden (14,1Volt).
2.4 volt per cel*6 cellen=14.4 volt

dus.....

groet Frank

p.s. altijd al eigenwijs geweest

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 21 jun, 2005 14:11

ok dan. ofwel ben ik dan mijn theorie vergeten ofwel vertelden ze me niet de juiste info
:shock:

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » di 21 jun, 2005 14:46

Ik ben denk ik niet technisch genoeg om dat hele bovenstaande verhaal te begrijpen, maar ik snap wel waar het ongeveer overgaat.
En volgens mij moet het idd 14.4 zijn, ook al geeft mijn spanningsregelaar +/- 13.8 V af.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » di 21 jun, 2005 14:56

Ik heb begrepen dat je boven de 15 volt zorgen moet gaan maken, en een andere spanningsregelaar moet monteren.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » di 21 jun, 2005 15:11

Ik heb begrepen dat iedereen iets anders heeft begrepen en dat het verhaal zoals het hier boven staat volgens mij wel moet kloppen. 14.4 volt aanhouden dus

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 21 jun, 2005 15:40

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 21 jun, 2005 19:30

Om in een batterij 14,4 volt te krijgen , zal je toch met meer moeten laden.
Door de bank genomen laad een dynamo met 14,7 volt maximaal.
Daffy

deusjefoo
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 23:51
Locatie: Dronrijp

Bericht door deusjefoo » di 21 jun, 2005 20:57

Frank Munneke schreef::D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Gefeliciteerd Frank
Officiele eigenaar van een deusjefoo

Gesloten