Over Daisy, een Provençaalse Acadiane

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » wo 14 mei, 2014 22:19

Hoi Hilke,

Helemaal mee eens, rijdende projecten zijn leuk om te zien, er zit een verhaal achter. Jouw project mag er ook wezen, ik zag hem/haar staan bij CitroMobile. En prachtig om te lezen hoe je met vereende krachten een fikse klap (letterlijk) te boven kunt komen!

Mijn moeder is ervan overtuigd dat een Acadiane een Eend - en (dus) van vrouwelijke aard is. En aangezien ze Katrien Duck niet fijn vindt klinken, werd het dus de lekker allitererende Engelse variant: Daisy Duck, ofwel gewoon Daisy. En wie ben ik om dat te veranderen? Het apparaat is onder die naam in de hele familie bekend. Vandaar.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Het is mooi geweest

Bericht door Zuiderzeeeend » zo 17 aug, 2014 09:18

De dorpsgaragist moet van zijn bruid mee met de vaart der volkeren. Dus heeft hij allerlei kastjes met kabels gekocht, die hij bij nieuwerwetsche automobielen (van die apparaten die niet eens meer een oliepeilstok hebben) onder de motorkap ergens in kan steken. Hij kan die voertuigen dan 'uitlezen' en er 'nieuwe software inschieten' en dan doen ze het weer. Reuze handig, nietwaar? Bovendien worden je handen dan ook niet zo vies.

Met 'echte auto's', zoals Daisy - die nog wel een ordentelijke oliepeilstok heeft, bemoeit hij zich liever niet meer. Die hoort op de schroothoop (vindt 'ie). Als het echt moet, wil hij er wel aan sleutelen. Dat begint dan met €500 voor het vervangen van wiellagers (alleen arbeidsloon). En dan de rest nog...

€ 500? Dat moet niet gekker worden! Het is nu echt mooi geweest. Daarom zijn zoonlief I et moi in onze Volvo gesprongen, hebben een passende autoambulance opgehaald (Anssems AMT 1200, laadvermogen 850 kilo - dus geknipt voor A-types) en zijn gisteren in de Provence aangekomen. Er volgen ongetwijfeld enige genoeglijk dagen, waarna wij Daisy opladen en huiswaarts keren. Dat wordt vast een aardig tripje, heel anders dan aanvankelijk de bedoeling was, maar de aanwezigheid van zoonlief geeft het geheel extra cachet.

Eenmaal thuis moet de dame even in de stalling, er zijn wat dringende zaken die helaas voorrang hebben. Vervolgens ga ik kijken hoe ik haar in een goede conditie op de weg kan krijgen.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1873
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 17 aug, 2014 10:18

Helaas is de moderne tijd ook bij de Franse garagehouders toegeslagen. Ik ben eens een keer in Frankrijk geweest en tegenover het plaatselijk café was een garage met tankstation. Er stond een auto op de brug waar de monteur mee bezig was. Als er iemand kwam voor te tanken, dan stopte de monteur zijn werkzaamheden, ging de benzinepomp bedienen (met een peuk in zijn mond), stak dan met de klant de straat over. Dan gingen zij samen in het café een glas wijn drinken. En daarna ging hij verder met de auto op de brug. Dat duurde nooit lang want dan stond er weer een volgende klant bij de pomp en herhaalde het tafereel zich. Dat is toch leven als God in Frankrijk.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » zo 17 aug, 2014 11:31

Klinkt niet anders dan een droombaan...

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » wo 3 sep, 2014 23:18

Daisy de Acadiane is inmiddels verhuisd. Voor het eerst in haar 32-jarig bestaan de landsgrenzen over - en dan ook nog definitief.

De dag voor haar emigratie ging ze nog even flink aan de bak, er moest een partij boomstammen de heuvel op. Ze heeft zich kranig geweerd. Vervolgens hebben we haar op de trailer geparkeerd en stevig vastgesjord.

Een dag later voltrok zich het Grand Depart. Omdat het rijden met zo'n combinatie de kruissnelheid aardig drukt, kozen we niet voor de Autoroute, maar voor de Bison Futé. Prachtige routes, maar niet even consequent aangegeven. Geregeld moest de Grand Predicateur Sputnik bijspringen, maar die raakte nogal eens de tel kwijt op rotondes. Kortom, we hebben aardig wat gezien van Frankrijk.

En dan die bochten. Ook als ze niet zelf rijdt, maar wordt vervoerd, is het dus stevig hangen in elke bocht. Hadden we even niet op gerekend.

Nu staat ze dus voor de deur. En maakt iedereen die langsloopt of -fietst een praatje, want ze hebben allemaal ooit een eend gehad, of ouders die vroeger... Kortom, héle verhalen, telkens weer.

En ik prakkiseer me suf hoe ik het grote onderhoud aan Daisy ga organiseren en uitvoeren. Maar dat is iets voor een ander onderdeel van dit forum.





Afbeelding
Daisy_20140818_03 par kendipi, sur Flickr[/img]


Afbeelding
imageDaisy_20140818_01 par kendipi, sur Flickr


[/img]Afbeelding
Daisy_20140819_01 par kendipi, sur FlickrAfbeelding

Gebruikersavatar
Bartjes2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bartjes2cv » do 4 sep, 2014 22:08

Mooie foto's en natuurlijk het verhaal erbij !!
Citröen 2cv 1984(vrouw blij!)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)

Plaats reactie