Stroomlek?

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » di 6 jan, 2009 21:54

Willem2 schreef: Edit: vanochtend moeilijk starten, op de zaak stroom gemeten. Met contact uit geen stroomverbruik.
Met licht aan en 2000 toeren schommelt het zo rond de 15.6 volt. Is dat niet wat hoog?
Yep is teveel, weet niet vanaf welk voltage maar bij teveel gaat de accu kapot. Is in ieder geval wel iets wet gerepareerd moet worden. Waarschijnlijk een nieuwe spanningsregelaar, of de verkeerde gemonteerd. Je hebt ze van 15 en van 14 volt. Er word nogal eens eentje van 15 v geplaatst om te compenseren voor een slecht electrisch systeem (Weet alleen zeker van een losse spanningsregelaar dat ze ook in 15v zijn)

Dus weer wat huiswerk :D

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 6 jan, 2009 23:14

Vandaag lekker nog een uurtje snelweg gepakt, dus als het goed is is die accu vol genoeg. Morgenochtend (KOUD!) starten met de voltmeter eraan. Ik ben benieuwd wat die dan laat zien...

Edit:

Nou, dat ging redelijk. Tijdens starten terug naar 10 volt en hij draaide redelijk rond. Zou een andere spanningsregelaar uitmaken?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 7 jan, 2009 07:34

Met dit weer kan je het beste de accu binnen zetten,Maar heb gisteren ook
een nieuwe mogen kopen.Het zuurgehalte 1,28 is voor gematigd klimaat
en dat is het nu echt niet

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » wo 7 jan, 2009 08:54

Spanningsregelaar kan ook teveel geven en daardoor de accu vernielen. Is iets wat kan, maar niet perse hoeft.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 7 jan, 2009 09:18

Willem2,Het officiele is bij 22gr tussen de 13,8 en 14,2 V wat hij hoort
bij te laden.Maar de inwendige weerstand van de accu speelt hier ook een
rol in.Het mooiste zou zijn als je van iemand even een electronische regelaar er op kan hangen en meten.Is het dan goed kan je een regelaar
kopen,is het net zo fout kan je een andere accu halen.Let er op dat ze die
eerst een kwartier onder lading zetten

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 7 jan, 2009 21:17

Gerard Maas schreef:Met dit weer kan je het beste de accu binnen zetten,Maar heb gisteren ook
een nieuwe mogen kopen.Het zuurgehalte 1,28 is voor gematigd klimaat
en dat is het nu echt niet
Elke dag de accu erin en eruit? Ik mag hopen dat de accu's van nu tegen een beetje vorst kunnen.
Ik ga eerst wel even op zoek naar een andere spanningsregelaar...
Eend voor allen, allen voor eend..

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 7 jan, 2009 22:54

Willem2 schreef:Ik mag hopen dat de accu's van nu tegen een beetje vorst kunnen.
Ik vrees dat drie dagen -10 geen beetje vorst meer is... Zeker voor een "accu met ervaring".
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » do 8 jan, 2009 09:21

joos schreef:
Willem2 schreef:Ik mag hopen dat de accu's van nu tegen een beetje vorst kunnen.
Ik vrees dat drie dagen -10 geen beetje vorst meer is... Zeker voor een "accu met ervaring".
Geen eend maar dat maakt voor de accu niet uit. Onze Matiz heeft 1,5 week geen meter gereden en starte vanmorgen zonder probleem terwijl de eerste accu er nog in zit ( uit 2002 ). Wat dat betreft zeg ik dus dat een goed onderhouden accu (schone polen met wat zuurvrije vaseline en je water op peil als het geen onderhoudsvrije is) het best lang kan redden en als hij nu de geest geeft dan was hij toch al slecht en haal je een nieuwe :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 8 jan, 2009 20:57

backfire schreef:En je weet het he Willem, als ze bij de startmotor reparateur 15 euro vragen voor 2 lagertjes, dan weet je dat ze te duur zijn, of ze moeten het voor dat geld er voor je er in zetten.
geldt dat ook voor lagertjes voor een ducelier dynamo? ik kan nieuwe bestellen (bij eerder genoemde site) voor 5,71 en 5,26 ex btw
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 8 jan, 2009 21:07

Bij dynamo zijn het lagers, en bij startmotor gewoon bronzen busjes, maar reken maar dat je in de winkel tegen 9 a 10 euro per lager betaald. Dus op zich zijn die niet duur.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 9 jan, 2009 09:31

okay, vandaar!

nu nog bedenken hoeveel ik er ga bestellen. boven de 40 e rekenen ze geen verzend kosten en dan kan ik 4 duceliers reviseren. misschien een beetje een overkill maar ja dan heb ik tenminste niet 6 rotte dynamo's in de voorraad liggen. maar goed dit is offtopic.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 10 jan, 2009 07:32

Een kleine lekstroom trekt echt je accu niet snel leeg. Een volle 45 AHr accu is leeg als hij gedurende een uur 45 A trekt. Of van 's-Avonds 7.00 tot 's-Ochtends 7.00 3,75 Ampere. Het moet dus wel een behoorlijke lekstroom zijn die het probleem veroorzaakt. Maar de accu hoeft niet helemaal leeg te zijn om onvoldoende capaciteit voor het starten over te hebben. Dus als er minder stroom lekt kan het een probleem geven.

Ik heb het met een Passat Diesel meegemaakt dat de (heel wat zwaardere) accu na 48 uur stilstand leeg raakte. Dat kwam inderdaad door een "lekkende" radio.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » za 10 jan, 2009 08:35

De eend heeft twee dagen op m'n werk lekker warm binnen gestaan. Starten ging gisteravond vlekkeloos.
Het komt dus echt door de kou.
Eend voor allen, allen voor eend..

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » ma 12 jan, 2009 00:54

Mooi, dan weet je dat het de startmotor is ,want als alles in orde is start je eendje ook bij min 10 .
Ik zou als ik jou was gaan sparen voor een nieuwe startmotor ,dan heb je volgende winter geen probleem ,van nieuwe lagertjes wordt je startmotor echt niet sterker
Niet vergeten op tijd nieuwe bougiekabels doet wonderen bij vochtigweer.
Houd het hoofd luchtgekoeld

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 12 jan, 2009 06:40

Dus ik heb 'm voor niets uit elkaar gehaald? Waarom zouden nieuwe lagers niet helpen?
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie