Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 6 mar, 2014 16:27

Goede keus. Zou zonde van je werk zijn als je later een vastloper krijgt.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » do 6 mar, 2014 21:55

Die zuigers kun je weggooien, de zuigerkop is wel erg beschadigd. Cilinders zullen dan ook wel de nodige krassen hebben :(

Wat de bak betreft, persoonlijk zou ik voor een 2cv6 trommelbak gaan. Remt net zo goed als schijven, zo niet beter, en natuurlijk een geweldige handrem. Wel regelmatig de remvloeistof vervangen, maar dat moet met LHM ook.
En het ziet er ook nog origineel uit natuurlijk. 8)

Gaat vast een mooie wagen worden!

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 7 mar, 2014 10:50

Hans B schreef:Die zuigers kun je weggooien, de zuigerkop is wel erg beschadigd. Cilinders zullen dan ook wel de nodige krassen hebben :(

Wat de bak betreft, persoonlijk zou ik voor een 2cv6 trommelbak gaan. Remt net zo goed als schijven, zo niet beter, en natuurlijk een geweldige handrem. Wel regelmatig de remvloeistof vervangen, maar dat moet met LHM ook.
En het ziet er ook nog origineel uit natuurlijk. 8)

Gaat vast een mooie wagen worden!
Hans, dat verbaast me: er zitten geen krassen aan de binnenzijde van de cilinders! Die
zien er beide haast maagdelijk mooi uit van binnen.

Over die versnellingsbak (en die fijne handrem) heb ik nog geen definitief besluit
genomen. Dank voor je advies.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 7 mar, 2014 16:37

trommelbak met dot 5, geen problemen meer met hygroscopie :)

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 7 mar, 2014 17:09

Michiel van G. schreef:trommelbak met dot 5, geen problemen meer met hygroscopie :)
Dit gaat alleen op als je een nieuw remsysteem aanlegt. Als je dot 4 wilt vervangen door dot 5 Weet dan 100% zeker dat het remsysteem brandschoon is en geen resten bevat van dot 4!
Heb je dit wel roesten je remleidingen van binnen uit en je rubbers zullen aantasten!
Citroen 2cv6 special 1986

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 14 mar, 2014 12:40

Het afmonteren van het motorblok ging van een leien dakje. Dan dient argwaan op te
komen. Na het op moment zetten van de cilinderkoppen, het monteren van de oude
oliekoeler, het opzetten van de oude olievulpijp (ik vertrouw die nieuwe niet), het
vastzetten van een nagenoeg nieuwe benzinepomp, het assembleren van de koelbeplating,
het monteren van een 123-ontsteking (jawel, modern electronisch motormanagement)
heb ik als laatste actie het spruitstuk gemonteerd. Toen ik dat op moment wilde
aandraaien, bleek de draadstang van de achtste bevestiging (linksvoor) dol te zijn.
Even uitdraaien en een andere erin... Neen. Zelfs het oplassen van een moer hielp niet
om het vermaledijde ding los te krijgen. Afslijpen en voorzichtig uitboren was de enige optie
om een andere draadstang te monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog een dynamo, startmotor en frictiegroep toevoegen en de ontsteking op tijd
zetten. Oh ja, en een Eend eromheen bouwen.

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 26 mar, 2014 10:51

Als geboren optimist kreeg ik het zwaar te verduren. Het spruitstuk van het motorblok
moest nog op moment worden aangedraaid. Toen bleken alsnog maar liefst twee bouten
door te draaien. Die dan maar uitgetapt van M7 naar M8. En een tweede tapeind was
dol, dus die vervangen door een nieuw M7-tapeind.

Afbeelding

Daarna met zwengel de krukas rondgedraaid om olie uit de kleppen te zien komen. Geen
olie te zien. Vliegwiel er weer af, oliepomphuis los en de oliepomp nog een keer goed in
de olie gezet. En toen kwam er met ronddraaien eindelijk olie uit de kleppen. Hoe blij
kan een mens worden van het zien van een plasje olie...

Afbeelding

En als sluitstuk dacht ik even het oude metalen luchtfilterhuis schoon te maken. Bleek
dat aan de onderkant gescheurd te zijn. Bevestigingsvoet eraf geboord, scheuren gelast,
voet er weer opgelast. Komt het toch allemaal weer goed.

Afbeelding

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 31 mar, 2014 23:06

Dilemma of keuzemoment? Zal ik de koets aanpakken of een chassis kopen en dat
rollend maken en dus daarna de koets aanpakken? Ik ben er nog niet uit.

Om de besluitvorming te bespoedigen heb ik de koets vandaag nog eens goed bekeken.
Wat mij was opgevallen, waren de verdikkingen bovenaan de A-stijl, dus daar waar het
dak sluit. Het zag er aan weerskanten uit als een bult plamuur. Maar ik kon geen
verschil in spuitwerk ontdekken. Dat zag er mooi egaal uit.

Afbeelding

Uit nieuwsgierigheid heb ik er de komborstel ingezet. Geen plamuur, maar twee
overmatig vertinde deuken kwamen aan beide kanten tevoorschijn. Zouden ze nou in
1976 een beschadigde koets in de fabriek in Levallois zó opgelapt hebben voordat die
gespoten werd...?

Afbeelding

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 4 apr, 2014 09:21

Dat lijkt me inderdaad een foutje. Die koetsen hingen ondersteboven, en deze zal dus tegen de stellage aangedreund zijn. Hup wat tin erover en spuiten maar.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 4 apr, 2014 11:03

mijn dyane had bij die aansluiting ook behoorlijk wat tin. Alleen hadden ze dat gewoon strakgetrokken en niet zo'n puist erop zoals bij jou.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » vr 4 apr, 2014 11:54

Mijn AK heeft een behoorlijke knik in de B-stijl en dat was orgineel geleverd door de fabriek :-)
Bij het plaatsen van een andere deur moest ik de hele deur verbuigen anders stond hij of boven of beneden open.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 4 apr, 2014 12:36

dyane_maniac schreef:mijn dyane had bij die aansluiting ook behoorlijk wat tin. Alleen hadden ze dat gewoon strakgetrokken en niet zo'n puist erop zoals bij jou.
Ja, dat is bij mijn dyane ook zo.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » vr 4 apr, 2014 13:35

Dat tin heb ik al vaker gezien, met name bij de eenden uit de jaren 70. Al mijn spécials zonder derde zijruit hadden dit. Mijn Belgische 18 pk heeft het trouwens ook.
Latere types hebben een naadje waar je duidelijk de scheiding kan zien tussen voorruitframe en de zijkant.
Waarom dit gebruikt is mij een raadsel.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 13 apr, 2014 20:14

Een nieuw chassis is besteld. Ik verklap nog niet wat het is geworden. Dus heb ik de
achteras vandaag aan een nadere inspectie onderworpen. De draagarmen kwamen
netjes los, maar ik voelde nattigheid bij het zien van de opening van het rechter
draagarmlager.

Afbeelding

Jarenlange inwerking van vocht heeft de lagerschaal aangetast. De ander drie
lagerschalen zijn nog prima. Kan je een lagerschaal vervangen? Ik weet het niet.
Een andere draagarm vinden is waarschijnlijk makkelijker.

Afbeelding

En dan nog het leermoment van de dag: eerst de naafmoeren losdraaien en dan pas
de draagarmen van de as losmaken...

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 13 apr, 2014 21:35

Een lager bestaat uit de lagerschaal en de kooi met rollen. Die koop je dus als geheel.
De lagerschaal kan je er makkelij uittikken.
Dus met een lange drijver zachtjes rondom tikken.

Plaats reactie