mijn '65 AZ

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 3 feb, 2011 10:33

Gewoon 6 volt tot 1970. 12V is waarschijnlijk de azam 6.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 13:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 3 feb, 2011 13:29

Voor verf zou je navraag kunnen doen bij een auto-onderdelen-boer of bij een spuiter. Sommige kleuren hebben geen kleurcode die natrekbaar zijn en zou de verf "nagemaakt" moeten worden. Maar volg eerst de tips van Gerard.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » do 3 feb, 2011 18:24

AZL57 schreef:Gewoon 6 volt tot 1970. 12V is waarschijnlijk de azam 6.
hoe kun je dan voor 12v in de wagen zorgen?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1768
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 19:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 3 feb, 2011 19:04

andere acccu, andere dynamo, andere spanningsregelaar, andere ruitenwissermotor, startmotor denk ik niet (zijn vaak 6 volt, draaien ze lekker hard in een 12 volt auto) andere lampjes (alle lampjes, ook in je dashboard), andere knipperlichtautomaat, zekeringen weet ik eigenlijk niet.
2cv6 1985, 2cv6 1979, Twingo 2011.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 22:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 3 feb, 2011 19:20

Ombouw naar 12 volt zal niet makkelijk gaan ivm constructie van de gelijkstroomdynamo achter de ventilator. Je kan wel een klein omvormertje (6naar12v) aansluiten voor je tom tom oid.
------------------------------
Traction 11 BN 1953

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 3 feb, 2011 19:36

6 volt werkt prima als je alles in orde hebt qua kabels en verbindingen. De mijne draait al meer dan 50 jaar probleemloos. ;-)
Niet bang zijn. En voor een of ander modern apparaatje een omvormer zoals Eng Bo zegt.
diverse Citroens, wat anders.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » vr 4 feb, 2011 09:26

engbokho schreef:Ombouw naar 12 volt zal niet makkelijk gaan ivm constructie van de gelijkstroomdynamo achter de ventilator. Je kan wel een klein omvormertje (6naar12v) aansluiten voor je tom tom oid.
die omvormers kunnen zeker niet zoveel stroom trekken?
en wat als ik de motor vervang door een 602cc 12V?
en alle elektronica vervang?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1305
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 13:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 4 feb, 2011 09:54

Als je de techniek vervangt door een modern zesje heb je al veel problemen zoals dynamo achter de ventilator opgelost.

Echter moet je dan wel meer aanpassen. Zo ook de achterste draagarmen i.v.m. groensysteem en een ander handremmechanisme bevestigd op het chassis en hangende pedalen fabriceren.
Al met al een hele klus maar dan heb je wel een 2cv met de looks van toen en de techniek van nu....naja nu..ook alweer 20 jaar terug minstens.

Wat ook kan is er een ami blok in hangen..ook 6 volt. had ik ook in mijn ami 6 uit 66. Weet alleen even niet meer hoe het zat met de uitlaat.
Rijdt nu overigens ook rond in Belgie (Kessel). Zonder problemen vele duizenden km's mee gereden vorig jaar. Alleen hij verbrook wat meer olie dan gepland. Kwam door gesleten zuigerveren waarschijnlijk. Kortom vele mogelijkheden.
Citroén rolls better than a Rolls!

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » vr 4 feb, 2011 11:20

okeeeejj :shock:
ik denk dat ik het voorlopig bij mn 425cc ga houden, en ik zal het maar moeten stellen met wat minder vermogen :p
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3957
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 4 feb, 2011 16:00

Een 18 pk is een hele fijne motor om mee te rijden. En daarbij extreem zuinig ook niet onbelangrijk in deze tijd ;-)
diverse Citroens, wat anders.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 642
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 4 feb, 2011 16:19

je kan ook gewoon een 12 volt dynamo erop bouwen
en daar je electra op zetten
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2883
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 4 feb, 2011 17:19

Hoe had je dat in gedachte Brammie? :?:

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

de kaf is van het koren gescheiden!

Bericht door JieKie » vr 4 feb, 2011 17:36

even stoppen met dromen over de toekomst, tijd voor een update.
vandaag ben ik eindelijk weer thuis en heb ik er wat aan kunnen werken. de kaf is van het koren gescheiden! met andere woorden, de koets van het chassis.

foto's:
chassis:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woeps..
Afbeelding

onder laagje wat roest en vuil lijkt
Afbeelding
ziet er proper uit.. denk ik

Afbeelding
ziet er erger uit dan het is, de verf blakert af samen met de roest. of vergis ik me?

koets:
zou die vervangen moeten worden?
Afbeelding

die gaat eruit
Afbeelding

dts is de overgang van de vloerplaat naar dat waar de achterbank op staat (hoe heet dit?) boven de benzinetank.
Afbeelding

deze gaan vervangen worden
Afbeelding
Afbeelding

dilemma: hou ik hem origineel of maak ik mm ouder?
Afbeelding

en weet er iemand vanwaar deze komen?
Afbeelding

Afbeelding

volgende stap is de motor van het chassis halen en opknappen, dan het chassis zelf en tenslotte de koets
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1356
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 4 feb, 2011 17:43

Mooi projekt!!!
Veel werk, maar zeker de moeite waard!
Ben erg benieuwd naar het chassis als dat schoongemaakt is. Kon idd wel eens meevallen.
In iedergeval veel succes!!
'T is een kwestie van geduld.........

Gebruikersavatar
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1852
Lid geworden op: vr 25 mei, 2007 23:16

Bericht door Rossero » vr 4 feb, 2011 18:23

wow, en ik dacht dat ik last had van wat vliegroest! Ik zie slechts bruine thumbnails ;) succes!

stoelen doen mij denken aan DS, maar dat zijn ze niet. Misschien ooit een speciale uitvoering van een a-type?

Plaats reactie