zuigerveren

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

zuigerveren

Bericht door tweeceevee » di 8 mar, 2011 13:23

Ik ben gisteren begonnen met het restaureren van een 2cv6 die 10 jaar geleden gedemonteerd in een garagebox is beland.(van een kennis)
Het blok daarvan is 10 jaar geleden ook gereviseerd? bij een Porsche dealer, en weggezet zonder 1 drup olie, met als gevolg zeer roestige krukaswangen en lagers.

Ik heb het blok gister gesplitst en toen ik de cilinders van de zuigers trok, zag ik dat de bovenste zuigerveer speling heeft.De zuigerveren zijn wel nieuw, en de cilinders zijn opnieuw gehoond.
Ik kan een voelermaat 0.50mm tussen de zuigerveer en de zuiger stoppen, bedoel dus niet de slotspeling.
Gekeken bij oude zuigers die ik heb liggen, maar daar kan net een voelermaat tussen van 0.10 - 0.15MMMM.
Zijn er verschillende maten zuigerveren, en kan er dus een verkeerde op die zuigers gezet zijn?
Laatst gewijzigd door tweeceevee op di 8 mar, 2011 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 8 mar, 2011 17:34

0,50 mm tussen zuigerveer en cilinder? Maar je had de zuigers toch al uit de cilinders getrokken? Bedoel je misschien de hoogtespeling in de groeven in de zuigers? Dan is er inderdaad verschil. Sinds 1976 zijn de zuigerveren bijna o,3 mm hoger. Mogelijk is een oud model zuigerveer in een nieuwere zuiger gemonteerd.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » di 8 mar, 2011 17:50

dat bedoel ik ja, de hoogtespeling, wist niet hoe je dat noemde. Weer wat geleerd vandaag.
Kan het kwaad om hier mee te rijden, of moeten er gewoon nieuwe juiste zuigerveren in?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 8 mar, 2011 20:07

Ik zou het niet wagen. Als zo'n klapperende zuigerveer breekt, kunnen je zuiger, cilinder en misschien zelfs je cilinderkop beschadigd raken.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » di 8 mar, 2011 20:28

Ok, ga ik een setje passende zuigerveren bestellen.
wordt vervolgt in topic: restauraties en verbouwingen

Plaats reactie