Slaat af na loslaten contact
Slaat af na loslaten contact
Hellup! Mijn eendje vanavond 30km verderop achter moeten laten omdat ik hem niet meer aan kreeg...
Start motor loopt, ik geef een beetje gas en hij slaat aan. Als ik de startmotor laat lopen dan blijft de motor aan. Als ik de startmotor los laat dan slaat hij gelijk af.... wat kan dit zijn??
Misschien dat mijn probleem van vanochtend nog aanvullend/bruikbaar kan zijn. Vanochtend wilde hij totaal niet aan. Wel startmotor maar helemaal geen ontsteking. Bleek dat de bougie niet vonkte. Bobine is nieuw dus die was het niet. Na wat rotzooien met de draadjes/contacten rond de bobine deed hij het weer. Kon toen ook prima opnieuw starten.
Probleem nu is wezenlijk anders dan probleem van vanochtend omdat hij nu wel aanslaat. Maar op de startmotor naar huis rijden is ook zo iets...
Morgen ochtend moet ik hem zien op te halen. Dus als ik het ter plekke kan fixen dan zou dat heel erg super zijn. Hopenlijk zijn er wat mensen hier die me wat tips/adfviezen kunnen geven zodat ik morgen bepakt met info mijn eendje kan gaan fixen.
Oh ja, wat me opviel nog: Bij gashuisblok lijkt eea wat te lekken. Ook in het luchtfilter (carborateur?) is het niet geheel droog. Als het relevant is zal ik zo direct even wat fotos toevoegen die ik gemaakt heb.
Start motor loopt, ik geef een beetje gas en hij slaat aan. Als ik de startmotor laat lopen dan blijft de motor aan. Als ik de startmotor los laat dan slaat hij gelijk af.... wat kan dit zijn??
Misschien dat mijn probleem van vanochtend nog aanvullend/bruikbaar kan zijn. Vanochtend wilde hij totaal niet aan. Wel startmotor maar helemaal geen ontsteking. Bleek dat de bougie niet vonkte. Bobine is nieuw dus die was het niet. Na wat rotzooien met de draadjes/contacten rond de bobine deed hij het weer. Kon toen ook prima opnieuw starten.
Probleem nu is wezenlijk anders dan probleem van vanochtend omdat hij nu wel aanslaat. Maar op de startmotor naar huis rijden is ook zo iets...
Morgen ochtend moet ik hem zien op te halen. Dus als ik het ter plekke kan fixen dan zou dat heel erg super zijn. Hopenlijk zijn er wat mensen hier die me wat tips/adfviezen kunnen geven zodat ik morgen bepakt met info mijn eendje kan gaan fixen.
Oh ja, wat me opviel nog: Bij gashuisblok lijkt eea wat te lekken. Ook in het luchtfilter (carborateur?) is het niet geheel droog. Als het relevant is zal ik zo direct even wat fotos toevoegen die ik gemaakt heb.
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Contactrol onder contactslot versleten of wat oxidatie.
Oh en als je naar huis wilt rijden (wel zonder licht) dan draadje van de plus van je accu naar plus van de bobine leggen, dan blijft de eend lopen.
Of onder bij contactrol een draadje van de dikke (volgens mij zwarte) naar het tweede draad leggen, let op geen lampen aanzetten want die trekken dan te veel stroom.
Nu weet ik niet of ik de laatste alinea op moet schrijven, dus als een mod vindt dat het niet kan dan zal ik de laatste zijn die er wat op tegen heeft.
Oh en als je naar huis wilt rijden (wel zonder licht) dan draadje van de plus van je accu naar plus van de bobine leggen, dan blijft de eend lopen.
Of onder bij contactrol een draadje van de dikke (volgens mij zwarte) naar het tweede draad leggen, let op geen lampen aanzetten want die trekken dan te veel stroom.
Nu weet ik niet of ik de laatste alinea op moet schrijven, dus als een mod vindt dat het niet kan dan zal ik de laatste zijn die er wat op tegen heeft.
Thanks, dat is snel! Ben je daar zeker van? Die 'kontaktrol', hoe ziet die er uit en waar zit die precies? (mijn eendje staat nu niet naast de deur en kan niet ff spieken, moet morgen 100% voorbereid zijn bij het ophalen).
Nog tips hoe ik ide contactrol kan fixen?
Oh ja, ik weet hoe gevaarlijk accu's kunnen zijn, ik kan dat soort tips best goed inschatten volgens mij. Als ik het met een draadje fix dan zit er zeker ook een zekering in de buurt van de accu. En inbraakveilig is een eend per definitie niet, modjes of geen modjes...
Nog tips hoe ik ide contactrol kan fixen?
Oh ja, ik weet hoe gevaarlijk accu's kunnen zijn, ik kan dat soort tips best goed inschatten volgens mij. Als ik het met een draadje fix dan zit er zeker ook een zekering in de buurt van de accu. En inbraakveilig is een eend per definitie niet, modjes of geen modjes...
Ik heb een 2CV 6 Speciaal uit 1986.
Ziet die contactrol er zo uit?:
Welke moet ik dan doorverbinden met elkaar? Zijn er namelijk 3... of is het voor mijn 2cv anders?
Voor de duidelijkheid: Als ik de sleutel omdraai gaat de startmotor dus aan en (met behulp van een beetje gas) start de motor totdat ik de sleutel loslaat (van ignition af haal) dan stopt de motor direct. M.a.w. in mijn beleving werkt dan het contact met de sleutel dus goed. Of doet dat ding meer?
Ik ben namelijk wel een beetje van de theorie. Als de theorie klopt, dan is de praktijk daarna ook makkelijk.
Ziet die contactrol er zo uit?:
Welke moet ik dan doorverbinden met elkaar? Zijn er namelijk 3... of is het voor mijn 2cv anders?
Voor de duidelijkheid: Als ik de sleutel omdraai gaat de startmotor dus aan en (met behulp van een beetje gas) start de motor totdat ik de sleutel loslaat (van ignition af haal) dan stopt de motor direct. M.a.w. in mijn beleving werkt dan het contact met de sleutel dus goed. Of doet dat ding meer?
Ik ben namelijk wel een beetje van de theorie. Als de theorie klopt, dan is de praktijk daarna ook makkelijk.
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Dat is je contactrol inderdaad.
Wat doet dat draadje daar? Daar hoort volgens mij geen losse draad te zitten aan de contactrol.
Werking:
Er zit een sleepcontact in de contactrol, als je contact aan zet is het dit sleepcontact welke de boordspanning schakelt (licht en bobine).
Vervolgens draai je sleutel door en dan kom je bij de schakelaar van de startmotor. Dit gaat tegelijkertijd dat het sleepcontact op zijn eigen spoor mee loopt en dus de boordspanning op alle apparaten houdt.
Als nu het sleepcontact aan het begin is ingevreten of defect kan het toch zo zijn dat als je de sleiutel verder draait het sleepcontact weer contacat kan maken. Gevolg is dus dat je wel kunt starten en alles ook werkt tot het moment je de sleutel los laat en het sleepcontact terug komt op het defecte stuk en alles weer af slaat.
Uit mijn hoofd a1 met a2 doorverbinden. a3 is van startmotor.
Wat doet dat draadje daar? Daar hoort volgens mij geen losse draad te zitten aan de contactrol.
Werking:
Er zit een sleepcontact in de contactrol, als je contact aan zet is het dit sleepcontact welke de boordspanning schakelt (licht en bobine).
Vervolgens draai je sleutel door en dan kom je bij de schakelaar van de startmotor. Dit gaat tegelijkertijd dat het sleepcontact op zijn eigen spoor mee loopt en dus de boordspanning op alle apparaten houdt.
Als nu het sleepcontact aan het begin is ingevreten of defect kan het toch zo zijn dat als je de sleiutel verder draait het sleepcontact weer contacat kan maken. Gevolg is dus dat je wel kunt starten en alles ook werkt tot het moment je de sleutel los laat en het sleepcontact terug komt op het defecte stuk en alles weer af slaat.
Uit mijn hoofd a1 met a2 doorverbinden. a3 is van startmotor.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2154
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De gewone verlichting gaat buiten het kontakt om en kan gewoon gebruikt worden.backfire schreef:Contactrol onder contactslot versleten of wat oxidatie.
Oh en als je naar huis wilt rijden (wel zonder licht) dan draadje van de plus van je accu naar plus van de bobine leggen, dan blijft de eend lopen.
Of onder bij contactrol een draadje van de dikke (volgens mij zwarte) naar het tweede draad leggen, let op geen lampen aanzetten want die trekken dan te veel stroom.
Nu weet ik niet of ik de laatste alinea op moet schrijven, dus als een mod vindt dat het niet kan dan zal ik de laatste zijn die er wat op tegen heeft.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Thuisgekomen MET mijn eendje!
Truck: 12V van accu direct op de + van de bobine aansluiten.
Contacten op de contactrol lijken goed te zijn (wel vettig). Ik ga de contactrol maar eens doormeten. A1 met A2 voor contact en A1 met A3 voor ignition dus?
Plaatje is niet van mijn eigen contactrol btw, hier op het forum gevonden. Gisteren had ik mijn eendje niet, kon dus geen eigen foto maken.
Lachen, sleutel er uit en hij liep gewoon door...
Vraag me ook af waarom er een sleutel in een eend zit... is gewoon bizar makkelijk te starten zonder sleutel. Een mooie drukknop zoals in een hele moderne auto zou ook kunnen volstaan.
Maar goed, probleem nog niet verholpen. Wel thuis nu. Volgende stap: contactrol doormeten. Tips?
Truck: 12V van accu direct op de + van de bobine aansluiten.
Contacten op de contactrol lijken goed te zijn (wel vettig). Ik ga de contactrol maar eens doormeten. A1 met A2 voor contact en A1 met A3 voor ignition dus?
Plaatje is niet van mijn eigen contactrol btw, hier op het forum gevonden. Gisteren had ik mijn eendje niet, kon dus geen eigen foto maken.
Lachen, sleutel er uit en hij liep gewoon door...
Vraag me ook af waarom er een sleutel in een eend zit... is gewoon bizar makkelijk te starten zonder sleutel. Een mooie drukknop zoals in een hele moderne auto zou ook kunnen volstaan.
Maar goed, probleem nog niet verholpen. Wel thuis nu. Volgende stap: contactrol doormeten. Tips?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel