olieverbruik aanpakken

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » do 5 mei, 2011 22:08

Ja, ik zat ook flink te balen: eerst problemen bij de leverancier --> 2 dagen vertraging. Daarna: pakketje kwijt bij de transporteur (kwam uiteindelijk weer retour bij de leverancier!) waarop leverancier zo vriendelijk was om alvast de zending opnieuw in te pakken en te versturen. UPS levert alleen overdag (hallooo! dan WERK ik!) en niet bij de buren als ik niet thuis ben, zodat ik maar besloten heb om het zelf op te gaan halen bij het UPS Center. Daar zeiden ze nog vrolijk 'Je hebt geluk zeg, want je pakketje was verkeerd gelabeled en bijna meegegeven met iemand anders'. Geluk, duhuh. Wat een gedoe zeg.... De leverancier heeft er wel als troost een leuke sleutelhanger bijgedaan deze keer. :)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 5 mei, 2011 22:15

Bij mij hebben ze het wel bij de buren afgegeven. Vreemd...
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » vr 6 mei, 2011 22:06

Vandaag lekker aan de slag met Koos in onze garage. Hij heeft me goed op weg geholpen met het vervangen van de zuigerveren en klepseals. Gelukkig heeft hij zo'n speciale tang om de kleppen te verwijderen. Handig! Ook hebben we de uitlaatkleppen met schuurpasta opgeschuurd zodat die weer mooi sluiten.

En Bertje Beige: ik heb je tip opgevolgd en de kleppen lekken niet! :D

De linkerkant zit nu weer in elkaar; morgen de rechterkant, maar: de 'onderdelen leverings soap' is nog niet afgelopen. Toen ik me afvroeg waarom de schraapveer na een hoop gepiel niet pastte, zag ik op het doosje dat ik de verkeerde had gekregen: voor 2cv's tot 1976 :evil: Dus heb ik afgesproken met de leverancier om zaterdag om 10u bij de ingang van Citromobile om ze om te ruilen voor een goed setje zuigerveren.

Hieronder een paar foto's van vandaag. Morgenvroeg kom ik met dat blauwe Suzuki-hok dat buitenstaat op de 2e foto om 10u naar CM om daarna weer snel naar de garage te rijden. Dus als je me ziet, met 2cv.nl sticker achterop, zwaai dan even! :lol:

Voor iedere klusser leuk om te weten: er zijn natuurlijk een paar dingen misgegaan: klepseal niet goed erop en toen met de klep kapot geduwd :cry: en daarna nog een goede zuigerveer (die ik van Koos heb geleend) gebroken :cry: . Tja, alle begin is moeilijk!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » za 7 mei, 2011 11:26

Transat schreef:Voor iedere klusser leuk om te weten: er zijn natuurlijk een paar dingen misgegaan: klepseal niet goed erop en toen met de klep kapot geduwd :cry: en daarna nog een goede zuigerveer (die ik van Koos heb geleend) gebroken :cry: . Tja, alle begin is moeilijk!
Ach, je kent toch het spreekwoord:

Al slopende leert men

;)
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 8 mei, 2011 01:43

Mooi spreekwoord! :D

Om een lang verhaal kort te maken: ik ga zondag wel naar Citromobile, maar niet met de Transat. :cry:

En het ging zo goed: om 10u haalde ik m'n spullen op bij Citromobile (zie foto 2; m'n achternaam is iets te moeilijk kennelijk :lol: ). Daarna de rechter zuiger verwijderd, groeven schoongemaakt (belangrijk, anders komen zuigerveren te ver naar buiten en kan je motor te heet worden), zuigerveren erop, in de cilinder en weer terug op de drijfstang. Het is wel handig om de zuiger los te halen, want anders was het veel moeilijker geweest om hem weer in de cilinder te krijgen.

Daarna: cilinderkoppen, spruitstuk en de rest monteren (overal nieuwe pakkingen natuurlijk), kleppen stellen, om er aan het eind achter te komen dat de verbindingen tussen de uitlaat-delen enorm lekken. Eén lek kreeg ik, ook na veel moeite, niet opgelost. 's Avonds ben ik maar gestopt. :cry:

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 8 mei, 2011 08:23

Vandaag ff wat BCC klemmen kopen Arno. Ben je snel van het lekken af. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1806
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 8 mei, 2011 11:12

Punky schreef:BCC
Piiiiiiieeeeeeppp :lol:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 8 mei, 2011 15:53

Hij is op het randje inderdaad.

Ik ken echter geen andere fabrikant die deze klemmen maakt en zodoende ook levert. En voor zulke specifieke onderdelen wil ik dus meestal wel een uitzondering maken. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 12 mei, 2011 05:30

Even hier op mee liften; gisteren van de Mehari cilinderbussen en de zuigerveren vervangen.
Dit naar aanleiding van opmerkingen van achter me rijdende collega's over stank en rook.
Één tip, vergeet niet de doekjes uit de inlaat kanalen te halen als je het spruitstuk monteerd :oops:
De proefrit gisteravond ging goed, ik heb het idee dat ik wel de hogere compressie kan merken.
Toch niet slecht van het motortje, 13 jaar geleden van de sloop gehaald en 130000km nu gereden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 14 mei, 2011 17:28

Lekker bezig André! Doekjes in alle gaten douwen is trouwens wel een goede tip als je aan 't klussen bent. Ik was vorige week veel tijd kwijt om een moertje van een uitlaatklem tussen de koelsleuven naast de bougie te vissen en toen er een veertje wegsprong dat die bus in de zuiger en drijfstang op z'n plek houdt was ik ff bang dat 'ie in het centrale motorblok was gevallen :shock: . Gelukkig lag 'ie ergens anders.

Hé Dolf, ik las je bericht pas na Citromobile... maar ik heb twee goeie klemmen van Koos overgenomen. Die komen van een andere leverancier (die aan de A4 :wink: ) en zijn ook wel erg goed. Ze zitten nu tussen spruitstuk en kachel-pijp.
Vandaag spruitstuk en de rest goed uitgericht, alle klemmen vastgezet, paar keer opnieuw proberen en nu zit de boel goed. Ik hoor nog een kleine 'frrt', maar dat mag geen naam hebben.

Ook m'n rechter kleppendeksel ietsje vaster gezet ivm beetje olielekkage, m'n CO-schroef weer lekker rijk gezet en daarna naar A'dam gereden. Eindelijk!

Al met al vond ik het erg leuk om te doen en heb ik nu beter door hoe het motorblok in elkaar zit.

(Linksboven op het parkeerkaartje zie je '140511' staan, dus hij is echt naar A'dam gereden vandaag! :lol: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 14 mei, 2011 19:27

Top!!! ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 14 mei, 2011 21:34

Goed gedaan Arno :D
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 15 mei, 2011 12:12

Bedankt! :D

Ben er gister mee naar Utrecht geweest. Ik wil 'm wel goed inrijden dus voorlopig nog geen plankgas en op tijd opschakelen. Best lastig, met invoegen... Maar: GEEN oliepluimen voorlopig! :D

De verlichting knippert trouwens zo erg dat het bijna lachwekkend is. Even een spanningsregelaar kopen dus.
Laatst gewijzigd door Transat op zo 15 mei, 2011 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 15 mei, 2011 12:41

Goed bezig geweest Arno!

Niet plankgas rijden en vroeg opschakelen zal wel tegenvallen, of niet?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 15 mei, 2011 12:48

Valt zeker tegen! En mensen achter me vinden het niet allemaal leuk helaas :? Maar ok: zolang ik geen haast heb is het geen probleem.

Ik ga de parkeervergunning tijdelijk overzetten op de Transat zodat ik die als dagelijks vervoermiddel kan gebruiken. Anders moet ik 'm volgend jaar nog steeds inrijden! :wink: :lol:

Plaats reactie