Versnellingsbak olie
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Versnellingsbak olie
Ha allen,
Las in de vraagbaak een heel stuk over versnellingsbak olie en dat Redline MTL Fully Synthetic 70W80 Gearbox Oil GL4 heel goed is.
In Nederland kun je er niet aankomen. Ik heb ook gezocht en niet gevonden. In Engeland wel en via EBay is de olie ook redelijk geprijst. Ik heb eens gevraagd wat verzenden kost en hoeveel flessen er voor dat geld naar Nederland kunnen worden verzonden. Misschien zijn er meer onder jullie die hier belangstelling voorhebben??
Ernst-Jan (die geen handeltje wil drijven maar wel wil kijken of we elkaar kunnen helpen!)
Las in de vraagbaak een heel stuk over versnellingsbak olie en dat Redline MTL Fully Synthetic 70W80 Gearbox Oil GL4 heel goed is.
In Nederland kun je er niet aankomen. Ik heb ook gezocht en niet gevonden. In Engeland wel en via EBay is de olie ook redelijk geprijst. Ik heb eens gevraagd wat verzenden kost en hoeveel flessen er voor dat geld naar Nederland kunnen worden verzonden. Misschien zijn er meer onder jullie die hier belangstelling voorhebben??
Ernst-Jan (die geen handeltje wil drijven maar wel wil kijken of we elkaar kunnen helpen!)
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Als je echt redline wilt, gewoon deze mannen bellen
http://www.bikehospital.nl/
leveren ook aan particulieren
http://www.bikehospital.nl/
leveren ook aan particulieren
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ha Backfire,
Het staat in "onze" 2CV vraagbaak. Een heel verhaal over oliesoorten en ervaring. Dus niet de weledele heer Olieslager!
Verder blijken op meer fora in binnen en buitenland positieve verhalen te staan over deze variant.
Wat in dat verband misschien nog wel een aardige vraag is is waarom olie vervangen. Mijn garage stelt namelijk dat sinds ze zijn gestopt met verversen ze veel minder kapotte bakken hebben. Wat daar nou precies de oorzaak van kan zijn weet ik niet. Hij had er ook niet een echte verklaring voor. Het was hem ooit aangeraden begreep ik.
Dit wordt dan weer tegen gesproken door het verhaal in uit onze vraagbaak. Daar staat dat de tandwielen in de bak de moleculen "doorsnijden" waardoor op den duur de olie dunner wordt. Iets wat met modernere synthetische bak olie niet gebeurt.
Tja, wat is dan wijsheid. Zelf leek het me toch goed eens te verversen. Omdat ik hlemaal niet weet hoelang de olie nu in mijn bak heeft gezeten lijkt me een procedure van verversen en kort er op nogmaals verversen een mooie manier om zo veel mogelijk "troep" en oude olie uit de bak te krijgen.
Ernst-Jan
P.s. dank voor de tip. Grappig dat ik die link via RedLine niet heb gevonden. In elk geval makkelijker dan via Ebay...
Het staat in "onze" 2CV vraagbaak. Een heel verhaal over oliesoorten en ervaring. Dus niet de weledele heer Olieslager!
Verder blijken op meer fora in binnen en buitenland positieve verhalen te staan over deze variant.
Wat in dat verband misschien nog wel een aardige vraag is is waarom olie vervangen. Mijn garage stelt namelijk dat sinds ze zijn gestopt met verversen ze veel minder kapotte bakken hebben. Wat daar nou precies de oorzaak van kan zijn weet ik niet. Hij had er ook niet een echte verklaring voor. Het was hem ooit aangeraden begreep ik.
Dit wordt dan weer tegen gesproken door het verhaal in uit onze vraagbaak. Daar staat dat de tandwielen in de bak de moleculen "doorsnijden" waardoor op den duur de olie dunner wordt. Iets wat met modernere synthetische bak olie niet gebeurt.
Tja, wat is dan wijsheid. Zelf leek het me toch goed eens te verversen. Omdat ik hlemaal niet weet hoelang de olie nu in mijn bak heeft gezeten lijkt me een procedure van verversen en kort er op nogmaals verversen een mooie manier om zo veel mogelijk "troep" en oude olie uit de bak te krijgen.
Ernst-Jan
P.s. dank voor de tip. Grappig dat ik die link via RedLine niet heb gevonden. In elk geval makkelijker dan via Ebay...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Gerard, ik gooi er altijd gewone SAE 80 olie in te koop bij mijn plaatselijke onderdelen leverancier. Volgens Olyslager is dat goed of moet ik toch andere olie gebruiken?Gerard2cv schreef:Aangezien de olie voor de 2cvbak allang niet meer gemaakt mag worden
(zwavel) is het nu zo dat er in de oude Harley-Davidsons de zelfde olie zit
en die is voor iedereen te koop bij Harley dealers.Dus zoek die in je omgeving.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Bij bakolie voor een eend is het belangrijk dat er olie ingaat die de koperen sychromesh niet aantast. De kwaliteit moet API GL4 zijn, daar zit geen zwavel in en tast dus koper niet aan. Voor motorfietsen geld iets soortgelijks, zwavel zorgt voor verkleving van de natte koppelingsplaten. Die gebruiken ook olie zonder zwavel. Vandaar de opmerking eerder dat Harly dealers (en heel veel andere) zwavelvrije API GL4 olie gebruiken. Bel Ray olie, bij veel motorboeren in de verkoop levert ook speciale zwavelvrije olie.
De tijd dat Olyslager zijn boeken schreef voor de eend en andere was olie nog gewoon geschikt. Tegenwoordig is er veel veranderd en moet je dit soort info lezen met een andere bril op.
Ernst-Jan
De tijd dat Olyslager zijn boeken schreef voor de eend en andere was olie nog gewoon geschikt. Tegenwoordig is er veel veranderd en moet je dit soort info lezen met een andere bril op.
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Dat zwavel koper aantast zou goed kunnen, maar bij auto olie worden er anti frictie middelen toegevoegd om de boel beter te laten glijden. Het zijn die spullen die er bij een motorfiets met natte platen de koppeling ;aat slippen. Een Harley heeft geen natte platen maar een losse versnellingsbak. Deze is dus vergelijkbaar met een 2cv. Er zijn meerder motoren met een droge koppeling.
Een echte full synthetische olie kan als je pech hebt ook al je keerringen oplossen.
Een echte full synthetische olie kan als je pech hebt ook al je keerringen oplossen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ja keringen, ook al zo een leuk drama. Kennis wordt steeds belangrijker op dit punt.
Je hebt gelijk wat betreft de olie voor veel motorfietsen idd. Voor b.v. mijn Jawa (2-takt) geld weer de zwavel als boosdoener voor de koppeling. Hier wordt net als bij de eend de vesnellingsbak met SAE 80 API GL4 gesmeerd. De meeste bakolie echter heeft als kwaliteit API GL5. Dus met zwavel en dat levert in de Jawa weer verklevingen van de natte koppeling op. Bij de BMW was het meen ik ook nodig zwavelvrij te gebruiken in de aparte versnellingsbak met droge koppeling.
Maar goed het gaat om de eend nu. API GL4 dus!! En ik begrijp dat hier rustig synthetisch in kan. Of zou het daar nog afhangen van of er ooit is gereviseerd en wat voor pakkingen en keringen zijn gebruikt. Dit om aan te geven hoe complex het kan worden als je niet oplet...
Ernst-Jan
Je hebt gelijk wat betreft de olie voor veel motorfietsen idd. Voor b.v. mijn Jawa (2-takt) geld weer de zwavel als boosdoener voor de koppeling. Hier wordt net als bij de eend de vesnellingsbak met SAE 80 API GL4 gesmeerd. De meeste bakolie echter heeft als kwaliteit API GL5. Dus met zwavel en dat levert in de Jawa weer verklevingen van de natte koppeling op. Bij de BMW was het meen ik ook nodig zwavelvrij te gebruiken in de aparte versnellingsbak met droge koppeling.
Maar goed het gaat om de eend nu. API GL4 dus!! En ik begrijp dat hier rustig synthetisch in kan. Of zou het daar nog afhangen van of er ooit is gereviseerd en wat voor pakkingen en keringen zijn gebruikt. Dit om aan te geven hoe complex het kan worden als je niet oplet...
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
In dat geval:
BP Gearoil 80 EP, CASTROL ST 90, SHELL SPIRAX EP 90 of MOBIL GX 80 SAE 90. CHAMPION Translube SAE 10w30 SAE 80w API GL4 (of MOTUL).
Ook de volgende olie is een zeer goede olie voor de versnellingsbak.
MPM SAE 80 GL4 TR, fabriekscode 11004.
Zelf heb ik de MPM er in. PS deze info komt notabene van het Jawa forum
BP Gearoil 80 EP, CASTROL ST 90, SHELL SPIRAX EP 90 of MOBIL GX 80 SAE 90. CHAMPION Translube SAE 10w30 SAE 80w API GL4 (of MOTUL).
Ook de volgende olie is een zeer goede olie voor de versnellingsbak.
MPM SAE 80 GL4 TR, fabriekscode 11004.
Zelf heb ik de MPM er in. PS deze info komt notabene van het Jawa forum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Het duurde even voor dat ik door had dat voor de Jawa, om een iets andere reden het zelfde geld als voor de Eend. Mijn info komt altijd van diverse kanalen... Voor een oude man als ik niet meer helemaal bij te houden... In mijn Jawa zit Motul.
Ik denk wel dat ik de bakolie ga wisselen. Ik heb namelijk geen idee wat er in zit. En de dealer ververst niet maar vult bij. Misschien wel een risico maar dat weet ik niet zo goed eigenlijk. Bij mijn motorfietsen hanteer ik altijd dat het eerste wat gebeurt na aanschaf is alle olie en filters vervangen. Maakt niet uit waar het vandaan komt.
Die MNM is ook iets goedkoper...
Ernst-Jan
Ik denk wel dat ik de bakolie ga wisselen. Ik heb namelijk geen idee wat er in zit. En de dealer ververst niet maar vult bij. Misschien wel een risico maar dat weet ik niet zo goed eigenlijk. Bij mijn motorfietsen hanteer ik altijd dat het eerste wat gebeurt na aanschaf is alle olie en filters vervangen. Maakt niet uit waar het vandaan komt.
Die MNM is ook iets goedkoper...
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ze vullen volgens mij bij omdat er (uit mijn hoofd) er geen aftapplug zit om de versnellingsbak leeg te laten lopen. Maar kan me vergissen hoor.
Bij mijn aangeschafte motoren doe ik dat ook altijd meteen, ben ik er meteen de komende tijd van af. Momenteel heb ik valvoline in mijn Suzuki, maar die gaat er bij oliefilterwissel meteen weer uit, daar gaat gewoon castrol in.
Bij mijn aangeschafte motoren doe ik dat ook altijd meteen, ben ik er meteen de komende tijd van af. Momenteel heb ik valvoline in mijn Suzuki, maar die gaat er bij oliefilterwissel meteen weer uit, daar gaat gewoon castrol in.