cilinderkoppen wisselen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

cilinderkoppen wisselen

Bericht door dyane_maniac » zo 30 okt, 2011 22:21

hoi,

ik ben bezig met een minirevisie van het blok (gewoon standaard jaren 80 blok, weet zo even het exacte nummer niet, maar iig geen s6 blok) dat in de eend hangt. er komt toch nog wel wat uitlaatgassen in het interieur vio de koppen. deze heb ik al nagetrokken, maar afsluiting is gewoon niet 100%. nu ben ik van plan twee koppen van een ak2 blok te reviseren (wel de el-cheapo manier, door gewoon zelf de kleppen in slijpen met zo'n zuignapje). nu zitten er wel kleine verschillen tussen deze koppen en de koppen die op de eend zitten. zo hebben deze koppen dubbele klepveren en wellicht (maar dit heb ik nog niet gecheckt) ander type brilrubbers.

gaat dit een probleem opleveren bij monteren? nee toch?

is het nog wijs om de enkele klepveer te gebruiken van de huidige kop?

wel gewoon hetzelfde type brilrubber gebruiken die momenteel op de te reviseren koppen zitten?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2278
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 30 okt, 2011 22:58

Weet je inmiddels waar de uitlaatgassen vandaan komen?

Bij mijn auto lekten de uitlaatpakkingen steeds doordat de cilinders eerst waren vastgezet en daarna het spruitstuk er pas op.
Dat gaat dus niet goed.

Je moet dit gelijkmatig aantrekken, alles steeds een beetje.

David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 30 okt, 2011 23:07

Weet je waar de uitlaatgassen vandaan komen.
Niet uit je kachelpotten....

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 30 okt, 2011 23:08

dat heb ik gechecked. tis echt tussen kop en cilinder (ten minste de rest is gechecked) dus gewoon even nieuw setje cilinders/zuigers, gelijk 1:9 en "gereviseerde" koppen. mag ook wel eens nadat ik er een ton mee gereden heb (en geen idee wat de eigenaar ervoor er mee gereden heeft)

nu alvast sparen voor kruk en nokkenas :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 31 okt, 2011 00:34

OK helder!

Veel succes.
Hou ons op de hoogte!!

Greetz David :P

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2884
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 31 okt, 2011 07:03

Lekkende cilinderkoppen kan je net als kleppen passlijpen. Je neemt dan een oude cilinder en verwijder de koelribben.smeer klepslijppasta op de bovenrand en slijp de koprand tot hij mooi schoon is.

Gebruikersavatar
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1968
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 19:27
Locatie: Haarlem

Bericht door André Post » ma 31 okt, 2011 08:50

Volgens mij zijn alle 605 koppen uitwisselbaar.
Zo zit op mijn jaren 80 motor in de Mehari rechts een kop van een jaren 70 Ami.
De brilrubbers maken niet uit.
Het inslijpen van de cilinder op de kop kan in ieder geval geen kwaad.
Ook zonder het afslijpen van koelribben heb je een beetje slag.
Lijkt me voldoende om betreffende kop en cilinder beter te laten passen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.

David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 31 okt, 2011 09:08

Gerard2cv schreef:Lekkende cilinderkoppen kan je net als kleppen passlijpen. Je neemt dan een oude cilinder en verwijder de koelribben.smeer klepslijppasta op de bovenrand en slijp de koprand tot hij mooi schoon is.
Gerard,
Je bedoelt dat je met een oude cilinder een andere polijst/slijpt??

Greetz david :P

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2884
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 31 okt, 2011 09:13

Je slijpt met de stalen cilinder de aluminium kop.Als die kop gelekt heeft kan je dat duidelijk zien aan de brandplek in die koprand.Als die rand mooi schoon was,had hij niet gelekt.

David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 31 okt, 2011 10:30

Snap het.

Dank je!

David :P

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 31 okt, 2011 13:11

ja dat (inslijpen van de passing van de kop) had ook een goed idee geweest...

nuja, de nieuwe zuigers/cilinders liggen al klaar en de donor koppen zijn al gedemonteerd. nuja dit is ook wel het makkelijkst aangezien de eend mijn enige auto is en ik die dus het liefst zsm weer rijdend heb.

dus nu kan ik in alle rust de koppen reviseren (zal de passing op de cilinders voor de zekerheid nog een beetje inslijpen) en dan straks in een keer de boel wisselen. dat moet (samen met het vervangen van de keerringen ed) wel in 1 dag te doen zijn.

resume: de koppen die ik nu aan het reviseren ben, gewoon laten zoals ze nu zijn kwa klepveren en brilrubbers ed

thnx allemaal
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 6 dec, 2011 16:51

Loopt het spul alweer??

En....... loopt het mooi?


Greetz David :P

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 dec, 2011 20:48

geduld, geduld (zeg ik tegen mezelf)

met 1 x 3 uur in de week schiet het allemaal niet zo op als je zou willen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 6 dec, 2011 22:03

Ojee ojee, wat enorm herkenbaar....

bij mij schiet het ook even totaal niet op!

Nou ja, in ieder geval succes en laat even wat horen als je hem gaat starten!!

Succes en Greetz David :P

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 dec, 2011 22:28

uiteraard, uiteraard (tja drukke baan, gezinsleven, vrienden en een sleutelplek op dik een half uur rijden...)

maar goed, 1 velg van de nieuw gekochte winterbanden is al matzwart geschilderd. 1 cilinderkop is zo goed als klaar, ik krijg alleen 1 beschadigd tapeind er niet uit. dus eigenlijk "slechts' 1 cilinderkop te gaan. dus een maandje of 2 nog :wink: :D .

nee, ik hoop tussen kerst en oud en nieuw vrij te hebben en dan niet al te veel te feesten zodat ik nog even tijd heb voor zinnige dingen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie