Eend comfortabeler maken.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Eend comfortabeler maken.

Bericht door Lelijke Eend » wo 23 jun, 2004 15:00

Dat de Eend comfortabel is is al even lang bekend als dat de Eend bestaat. Maar nu moet ik binnenkort waarschijnlijk het land door crossen met iemand die spierdystrofie ik haar linkerbeen heeft. Hierdoor kan ze niet op dit been staan en kan ze niets op het been verdragen. Ze heeft dus nooit schoenen of sokken aan en altijd 1 broekspijp omhoog gerold, ongeacht het weer. Zelf een briesje of een beetje tocht doen haar al pijn. Ook trillingen e.d. vindt ze -op zijn zachtst gezegd- niet prettig. Daarom wil ik proberen om mijn Eend (tijdelijk) comfortabeler te maken zodat ik haar met zo min mogelijk pijn kan vervoeren. Ze blijft logeren dus ik heb al bedacht dat er maar lekker veel zware spullen in de Eend moeten zodat in ieder geval de kleine hobbeltjes wat meer 'weggefilterd' worden (ik zal de opdracht geven veel en zware baggage mee te nemen). Mijn Eend staat nu iets te hoog op zijn veren dan wat gebruikelijk is. Helpt het als ik mijn Eend (weer) lager zet ?

Overigens, ze rijdt zelf wel auto: ze heeft een nissan micra. Als ze zelf rijdt heeft ze minder last van de hobbels e.d., maar ik dit geval kan zij niet in mijn Eend rijden aangezien ze alleen in een auto met een automatische versnellingsbak kan en mag rijden (dit omdat ze geen koppelingspedaal kan bedienen).

Overigens, de vriend van haar zus heeft een Xantia uit '95, maar ook die is voor haar niet comfortabeler dan een andere auto.

Edit: het is posttraumatische dystrofie, mein vaut !
Laatst gewijzigd door Lelijke Eend op do 24 jun, 2004 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 24 jun, 2004 00:22

Schiet me net iets te binnen: bandenspanning verlagen. Er zit nu 2 bar rondom in (zuinigheid), dus weer netjes 1,4 voor en 1,8 achter.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » do 24 jun, 2004 08:25

ik denk dat het allemaal niet genoeg zal helpen. de eend is nou eenmaal niet de comfortabelste auto. :cry: :wink:

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 24 jun, 2004 08:31

Blijf maar van je trekstangen af.. :wink:
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Eend comfortabeler maken.

Bericht door Handjes » do 24 jun, 2004 08:45

Lelijke Eend schreef:Overigens, ze rijdt zelf wel auto: ze heeft een nissan micra. Als ze zelf rijdt heeft ze minder last van de hobbels e.d.,
Hm, tsja, dan vrees ik dat wat je ook doet, ze last zal blijven houden in je 2cv. Overigens hoort een Xantia echt wel veeeeeel comfortabeler te veren dan een Micra (misschien wel de stugste auto die er bestaat, dus ik snap haar keuze ook niet helemaal). Alleen moet het hydraypneumatisch systeem wel even elke 3 jaar nagekeken worden om dat comfort te behouden (en dat wordt vaak nagelaten en vervolgens gaan mensen klagen over haperende veersystemen).
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 24 jun, 2004 14:01

Teun schreef:Blijf maar van je trekstangen af.. :wink:
Die zijn nu toch al los ;)

Maarruh, ik begrijp dat ik m'nEendje niet comfortabeler kan maken. Jammer.

Hoe het zit met het onderhoud aan die Xant weet ik niet, maar daar loopt al een draadje over op het citroen-forum.

Overigens rijdt ze zelf in de micra en als ze zelf rijdt dan heeft ze een stuk minder last.
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 25 jun, 2004 10:30

Job schreef:ik denk dat het allemaal niet genoeg zal helpen. de eend is nou eenmaal niet de comfortabelste auto. :cry: :wink:
hoe bedoel je volgens mij is de eend een van de comfortabelste auto´s die er is rijd maar eens met een moderne auto over een zandpaadje of drempel.(als je eendsnelheden aanhoud kan je maar beter een helm opzetten want je komt dan geheid onzacht in aanraking met het plafond)

groet Frank

p.s. die bandenspanning zal zeker helpen hogere spanning geeft betere wegligging en minder slijtage en verbruik maar met een lagere spanning veren de banden beter. verder moet je even kijken of je stoelen niet doorgezakt zijn dit is te verhelpen door een touwtje achter het canvas langs te spannen zigzag tussen de rubber veren dus dan zit hij weer perfect.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 25 jun, 2004 10:34

nog ffe over die xantia, die veert natuurlijk veel beter als een micra (howel ik mij niet zo verbazen dat ze als ze zelf rijd e.a. als comfortabeler ervaard). Maar voor het echte supercitroen comfort moet je terug naar de wat oudere citroens zoals de cx en ds deze zweven echt. Aangezien niet idereen dit prettig vind zijn ze bij citroen langzaam op een wat stuggere afstelling overgegaan.

groet Frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 25 jun, 2004 13:39

Frank Munneke schreef:nog ffe over die xantia, die veert natuurlijk veel beter als een micra (howel ik mij niet zo verbazen dat ze als ze zelf rijd e.a. als comfortabeler ervaard). Maar voor het echte supercitroen comfort moet je terug naar de wat oudere citroens zoals de cx en ds deze zweven echt. Aangezien niet idereen dit prettig vind zijn ze bij citroen langzaam op een wat stuggere afstelling overgegaan.

groet Frank
Ik weet dat de regel geldt: 'Hoe ouder de Citroën, hoe hoger het comfort' maar helaas zal zij nooit in de Xant van de vriend van haar zus kunnen rijden want die heeft geen automaat.

Als ik een DS had zou ik met de DS gaan, maar die heb ik even niet.

Nadeel is ook dat ze haar been op een soort steun moet zetten waardoor ze maar net in die Xantia past. Of ze daarom wel in een DS past, weet ik niet. Ik ben wel erg blij dat een Eend geen middenconsole heeft.

Is er btw ook een truuc om de voorbank (ik heb geen aparte stoelen) tijdelijk op een veilige manier extra ver naar achteren te zetten. Momenteel staat de bank al in zijn achterste standje. Dan kan zij lekker ver naar achteren zitten en kan ze haar been kwijt. Ik zet wel wat kussens in mijn rug ofzo.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 26 jun, 2004 12:29

Stel de hoogte goed af,en de bandenspanning 1,4 en 1,8 en je zou een mandje eieren
er mee kunnen vervoeren.Ik denk dat je eend dan wel een van de comfortabelste auto's
is die er bestaat,Juist voor dit soort mensen.Hij schokt niet en veert recht.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 26 jun, 2004 15:21

Momenteel staat mijn Eend +/- 2 cm 'te hoog'. Maakt dat erg veel uit denk je ? Zo ja: dan gaat ie omlaag.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » za 26 jun, 2004 20:10

Lelijke Eend schreef:Momenteel staat mijn Eend +/- 2 cm 'te hoog'. Maakt dat erg veel uit denk je ? Zo ja: dan gaat ie omlaag.
ik zou hem omlaag zetten. als je teminste de trekstangen los krijgt he :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 26 jun, 2004 22:00

Die trekstangen zijn een paar weken terug nog los geweest, dus dat zal wel goed gaan.

Maarruh, als ik nou 100 kilo lading in mijn Eend leg ? Dan staat deze lager en zal mijn Eend bij hobbels dieper inveren en dus minder trillen, simpelweg omdat de veren op het moment dat ik bij een bult omhoog knal, de verin als het ware te zwak is mijn verzwaarde Eend dan in 1 keer omhoog te krijgen.

En kan ik mijn bank op een veilige wijze nog verder naar achteren zetten dan normaal kan ? Dit i.v.m. de ruimte voor haar been.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 27 jun, 2004 10:54

Kan het eigenlijk kwaad als de eend niet op de goede hoogte is afgesteld?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 27 jun, 2004 12:44

ik denk van niet. Mijn moet van voor 2 cm omhoog en vanachter 4cm. Nu ik krijg de moeren niet los. Dus zal dit nog eens doen als ik veel tijd heb. Nu volop bezig met visablokje ineen aan het steken. Gaat goed vooruit

greets robin

Gesloten