Wat is jullie advies bij het maken van een nieuwe kabelboom

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Wat is jullie advies bij het maken van een nieuwe kabelboom

Bericht door matthewb » do 2 feb, 2012 21:28

Dag allemaal,

nu ik een goede schema heb van mijn kabelboom(Dank aan Engbokho en Nicky), wil ik snel beginnen met het opnieuw maken van een kabelboom. Nu denk ik erover om voor alle draden 2,5mm te gebruiken.

Nu vroeg ik me af:

- hoe maak je een nette verbinding tussen 3 of 4 draden voor bv lichten in de boom zelf?
Bijvoorbeeld: de twee remlichten achter worden achter gesplitst in links en rechts. doe je dat met zo'n doorverbinder:
Afbeelding
Lijkt me een amateuristische oplossing eigenlijk maar zou niet zo goed weten hoe dan wel. Het blauwe circuit en de voeding direct van de startmotor hebben ten minste 4 vertakkingen. Met zo'n doorverbinder wordt dat erg lelijk.

Nu zijn de originele verbindingen zo gemaakt:
Afbeelding


- Kabelschoenen/stekkers
Welke kabelschoenen/stekkers zouden jullie gebruiken?
Multistekkers zien er mooi uit. Ik denk alleen dat dat niet altijd erg handig is bij alle onderdelen. Remlichtschakelaar, contactslot, knipperlicht moet je alweer originele stekkers gaan gebruiken.

- Massadraad naar achteren maken
Bij een Mehari wordt het achter echt een natte boel. Ik heb al vaak daar massa-problemen gehad. Daarom wil ik een aparte massakabel maken van voren naar achteren en vervolgens weer verdelen. Is 4mm2 voldoende denken jullie? Zal best wel stroom gaan als de achterlichten, remmen, kentekenplaatverlichting en een knipperlicht aangaan..

Veel vragen; hopelijk kunnen jullie me wat ervaringen en tips meegeven voor de leuke klus!

Matthijs
'72 Méhari

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 2 feb, 2012 21:32

Eerst een stukje krimpkous er op en dan solderen. Kousje krimpen en klaar is Klara.

4mm² is genoeg voor dat doeleind. Als je toevallig ook nog een trekhaak plaatst kun je dat punt ook weer gebruiken voor de massa.

Maak overigens niet de fout door te denken: 'Ach het is maar 12 Volt' wat de draaddiktes betreft.
Juist bij een lage spanning heb je hogere stromen om op hetzelfde vermogen te kunnen komen.

(Spanning x Stroom = Vermogen )

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » do 2 feb, 2012 21:50

Ik zou in elk geval NOOIT solderen. Als je soldeert dan gloeit het koper uit, het breekt dan snel af. Dit is de reden waarom men kernhulsjes knijpt en adereinden niet vertind. Een krimpkous is prima, kousje erop schuiven, aderhuls knijpen en vervolgens krimpkous en tape erom heen (wel de juiste tape gebruiken!)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 3 feb, 2012 09:46

Zou de temperatuur van een soldeerbout het koper uit doen gloeien?
Solderen geeft wel een betrouwbare verbinding lijkt me.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 3 feb, 2012 10:56

solderen geeft een uiterst betrouwbare verbinding. Maar het zit in een auto, en die beweegt voortdurend. Dus breekt na zekere tijd de koperkabel op de plaats waar het tin begint. kan een paar jaar duren, maar het gaat echt gebeuren. En dan begint het grote storingzoeken.

Voor een draadboom zou ik 1.5 mm kabel gebruiken. Alleen voor alles boven de 50 Watt een 2,5 mm. (AV verwarming, koplampen. draden naar accu, dynamo, kontaktslot en verlichtingsschakelaar.)
De allerbeste verbindingen maak je dan door 2 draadjes in een blauwe ANP te knijpen, en dat af te werken met krimpkous waar aan de binnenkant lijm of siliconen in zit. Na het krimpen heb je een waterdichte verbinding.
Je kan met verschillende kleuren draden werken. Je kan ook een doos met plastic hoesjes kopen waar nummertjes op staan. Voor montage schuif je de nummertjes over de draad, anp busje er op en de nummers kunnen niet meer weg. Nummers in de tekening schrijven en je hebt een eend met een fool-proof bedrading.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Bericht door matthewb » za 4 feb, 2012 00:21

Dank voor de tips.
Ik ga inderdaad met AMP doorverbinders de verbindingen maken. Blauw zal met 2,5mm2 te krap worden dus of over naar rood en 2mm2. Ik zal hier een post maken zodra ik aan de klus begin en natuurlijk het eindresultaat.

groet en fijn winters weekend!

Matthijs
'72 Méhari

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 4 feb, 2012 16:54

gewoon solderen krimpkous, de boel komt daarna toch noch strak in de tape te zitten, beweging ziter dan niet meer in. Bij alle motorfietsen wordt het nog steeds zo gedaan, slijt echt niet. Mijn Honda' s hebben het ook en draadboom is van 1973 en zitten ook nog eens in weer en wind.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 4 feb, 2012 17:13

Ik ga inderdaad met AMP doorverbinders de verbindingen maken. Blauw zal met 2,5mm2 te krap worden dus of over naar rood en 2mm2. Ik zal hier een post maken zodra ik aan de klus begin en natuurlijk het eindresultaat.

Met een AMP-tang maak je echt geen super-verbindingen.
Die connectors van AMP zijn allemaal geschikt voor een bepaalde draaddikte. Bij elke connector hoort zijn eigen tang. Dus dan moet je voor elke mogelijke verbinding een tang aanschaffen en dat ga jij echt niet doen.

Ik weet waar ik over praat, heb bij een kabelbomenfabrikant gewerkt.

Solderen is de beste oplossing voor de hobby-ist.
Uitgloeien van koper is onzin bij die lage temperaturen.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 4 feb, 2012 17:52

inderdaad solderen!
al die amp stekkers zien er ook niet uit!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 4 feb, 2012 18:57

Solderen! Geen geknoei met knijpstekkers.
Nu ff investeren in "echte" stekkertjes, dan heb je er jaren plezier van. Anders kan je redelijk snel weer opnieuw beginnen...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 5 feb, 2012 07:52

mooi hé, al die verschillende meningen.

Als ik dit zo lees vraag ik me af hoe die lui ooit op de maan terecht zijn gekomen. Die moeten met elkaar toch ook een paar keuzes gemaakt hebben.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 5 feb, 2012 09:18

een nog niet genoemde optie: koop een goede gebruikte, ben je snel klaar met alle juiste stekkertjes in de goede kleurtjes op de juiste plekjes.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 5 feb, 2012 12:03

Garage- en schadebedrijven gebruiken voor het verbinden van 2 kabels speciale soldeerverbinders met krimpkous er om heen. Onder andere Berner verkoopt ze, maar misschien kun je ze bij Brezan e.d. ook wel kopen.

Afbeelding

kabel aan beide kanten insteken, warm maken met een fohn (niet zo eentje voor je haar, maar eentje die wat warmer wordt :wink: ) en het zit aan elkaar alsof het nooit los is geweest.

De blauwe (en rode) AMP stekkers moet je met een speciale tang vast knijpen. Als je dat niet goed doet, of niet met de juiste tang, heb je kans op beschadiging van de koperen draadjes waardoor ze bij trillen kunnen breken. Ook zijn ze absoluut niet waterdicht. Knoeiwerk dus...
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 20 jun, 2014 14:43

Nog een mening!

Ik ga alle knooppunten van draden vervangen voor meervoudige aansluitpunten d.m.v. zekeringblokjes. Aan elke kant van zo'n blokje heb ik 8 aansluitingen, dus 16 aansluitingen per blokje. Alle draden komen dus d.m.v een amp aansluiting op het blokje. Ik gebruik dan wel meer draad, maar heb zo betrouwbare verbindingen. Heb ik ergens storing, dan is het veel makkelijker zoeken en kan ik evt. een slechte verbinding (draad) vervangen. Ook kan ik er voor kiezen om er indien gewenst een zekering tussen te zetten. De verbindingen tussen de aansluit punten maak ik door er koperdraad (voor in huis) op te solderen of door er een zekering tussen te zetten. Uiteraard voldoende isoleren. En misschien nog wel een extra kastje er omheen bouwen.
Zo probeer ik storingen te vermijden en door alles in een schema vast te leggen, hoef ik mij nooit af te vragen waar dat rare draadje vandaan komt. Uiteraard moet ik mijn hele (valt ook wel weer mee bij een eend) kabelboom hier voor vernieuwen.

Plaats reactie