Dyane uit 1981
Krijg je de auto wel door de APK als je alles zelf aansluit, ik heb altijd begrepen dat ze wat betreft LPG erg streng zijn.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/
http://dyaantje.blogspot.nl/
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Je zit inderdaad fout.Ok, omdat je schrijft dat het water nu al te warm wordt?
Volgens mij wordt alles nog warmer als je op lpg rijd, of zit ik fout?
Het koelwater wordt nu erg warm maar straks als de auto rijdt op LPG dan onttrekt het vloeibaar worden van het LPG naar gasvormig warmte aan het water. Daar heb je dat warme water juist voor nodig.
Anders vriest de verdamper in en sta je stil.
Maar ik heb nu dus 2 warmtewisselaars in serie. Als het te warm blijkt dan kan ik er altijd 1 overbruggen.
Je haalt 2 dingen door elkaar.Krijg je de auto wel door de APK als je alles zelf aansluit, ik heb altijd begrepen dat ze wat betreft LPG erg streng zijn.
De LPG-installatie moet worden gekeurd bij de RDW of bij een LPG-inbouwstation. Daarna wordt het kenteken aangepast.
Nu heb ik alles bij een LPG-boer gekocht en zorgt hij ook voor de keuring.
Bij de APK is dan het kenteken aangepast en is het niet veel anders dan bij een benzine auto.
Maar je kunt dus ook zelf naar de RDW voor omkeuring naar LPG als particulier.
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 624
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
Wel interessant! Leuk dat je er zo'n verslag van maakt!
Aangezien er verschillende 2cv boeren ook lpg inbouwen, was ik benieuwd wat je nou betaald als je dit zelf inbouwt? Het is nogal wat met opwarmen e.d.?
Ik volg dit met interesse!
Aangezien er verschillende 2cv boeren ook lpg inbouwen, was ik benieuwd wat je nou betaald als je dit zelf inbouwt? Het is nogal wat met opwarmen e.d.?
Ik volg dit met interesse!
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Iedereen die een beetje technisch is kan dit ook hoor.
Maar ik heb er voor de eerste keer nu ook voor gekozen om het bij een LPG-inbouwer te kopen en niet gewoon op internet.
Als ik er niet uit kom kan ik ze bellen voor info maar dat is nog niet echt nodig geweest.
Dat verwarmen is ook niet zo moeilijk hoor. Misschien vervang ik de verwarming later weer door een stift in/bij de uitlaat.
Simpel gezegd loopt dan de LPG-leiding tegen de uitlaat aan en daardoor wordt het nog vloeibare gas al warm.
Vroeger mocht dit zo maar nu niet meer.
De grap is dat hier alleen bij de LPG-ombouwkeuring naar wordt gekeken. Daarna bij de APK niet meer. Dus als je het na de keuring aanpast dan is er geen probleem meer.
De LPG-inbouwer had trouwens helemaal geen ervaring met luchtgekoelde motoren en zei eerst dat het niet eens mocht, met het oog op die verwarming met stift.
Maar ik heb er voor de eerste keer nu ook voor gekozen om het bij een LPG-inbouwer te kopen en niet gewoon op internet.
Als ik er niet uit kom kan ik ze bellen voor info maar dat is nog niet echt nodig geweest.
Dat verwarmen is ook niet zo moeilijk hoor. Misschien vervang ik de verwarming later weer door een stift in/bij de uitlaat.
Simpel gezegd loopt dan de LPG-leiding tegen de uitlaat aan en daardoor wordt het nog vloeibare gas al warm.
Vroeger mocht dit zo maar nu niet meer.
De grap is dat hier alleen bij de LPG-ombouwkeuring naar wordt gekeken. Daarna bij de APK niet meer. Dus als je het na de keuring aanpast dan is er geen probleem meer.
De LPG-inbouwer had trouwens helemaal geen ervaring met luchtgekoelde motoren en zei eerst dat het niet eens mocht, met het oog op die verwarming met stift.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
flexibele koperen leiding om de uitlaat wikkelen, voorraadvat inbouwen, elektrisch pompje voor het rondpompen, koelvloeistof erin en dit via je verdamper laten lopen. veiligste methode.
na het starten is je uitlaat in no time heet, dus overschakelen op lpg kan erg snel.
lpg verbrand 20 graden heter dan benzine, lijkt niet veel, maar zorg dus dat je kleppen goed staan, luchtkoeling in orde is, oliekoeler keurig schoon.
en als je dan toch bezig bent kan je zelfs een verwarmingsradiateurtje inbouwen met aanjager, zodat je in de winter ook verwarming hebt als je stil staat voor het stoplicht, of in de file.
na het starten is je uitlaat in no time heet, dus overschakelen op lpg kan erg snel.
lpg verbrand 20 graden heter dan benzine, lijkt niet veel, maar zorg dus dat je kleppen goed staan, luchtkoeling in orde is, oliekoeler keurig schoon.
en als je dan toch bezig bent kan je zelfs een verwarmingsradiateurtje inbouwen met aanjager, zodat je in de winter ook verwarming hebt als je stil staat voor het stoplicht, of in de file.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Zo heb ik het ongeveer gedaan nu.flexibele koperen leiding om de uitlaat wikkelen, voorraadvat inbouwen, elektrisch pompje voor het rondpompen, koelvloeistof erin en dit via je verdamper laten lopen. veiligste methode.
Mijn ervaring is nu dat als je alleen in de lengte door de kachelpot een 15mm koperen buis steekt het water al warm genoeg wordt. Dat om de uitlaat heen wikkelen is niet nodig.
Ik heb voor de zekerheid boven de verzamelpot nog een U vormige koperen buis bevestigd aan de uitlaat maar dit lijkt nu zelfs te warm te worden.
Maar even afwachten als hij daadwerkelijk op LPG rijdt.
Wat de kosten betreft: Dat weet ik nog niet precies maar onder de 1000,- euro denk ik uit te komen.
Aangezien LPG een euro goedkoper is dan Euro 95 moet ik er dus 1000 liter doorjagen.... en dan wordt het verdienen.
Dus met een 10.000km moet ik het er wel uit hebben.
Dat betekent voor mij 3 maanden met de Dyane rijden
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
rij jij 1 op 10? dat is wel heel erg onzuinig. ik rij bijna altijd plankgas, met de tapijteend 1 op 15,5 en met de dyazu 1 op 16,5...Thijs schreef: Aangezien LPG een euro goedkoper is dan Euro 95 moet ik er dus 1000 liter doorjagen.... en dan wordt het verdienen.
Dus met een 10.000km moet ik het er wel uit hebben.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Na wat aanloopprobleempjes rijdt hij nu goed op zowel LPG als benzine.
Door wat backfires gebeurde dit:
Dan wil het niet meer op benzine.
Dus nieuwe vlotters gemonteerd.
Het luchtfilter was ook ontploft door de backfires. Toen ik dit wilde oplossen bleek de bevestigingsbeugel ook dwars doormidden te zijn. Hoe dit kan is me een raadsel.
Even bakken en braden:
En weer als nieuw.
Door wat backfires gebeurde dit:
Dan wil het niet meer op benzine.
Dus nieuwe vlotters gemonteerd.
Het luchtfilter was ook ontploft door de backfires. Toen ik dit wilde oplossen bleek de bevestigingsbeugel ook dwars doormidden te zijn. Hoe dit kan is me een raadsel.
Even bakken en braden:
En weer als nieuw.
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
De bekleding was ook helemaal aangetast door UV-licht.
Ik had al een half jaar geleden nieuwe bekleding besteld. Dit is nu eindelijk binnen gekomen.
Zo was het:
En nu zo:
De pasvorm viel me reuze mee na eerdere ervaringen van anderen gelezen te hebben.
(Dat witte op de achterbank is wit poeder uit de chirurgenhandschoentjes welke ik heb gebruikt om de boel schoon te houden.)
Ik had al een half jaar geleden nieuwe bekleding besteld. Dit is nu eindelijk binnen gekomen.
Zo was het:
En nu zo:
De pasvorm viel me reuze mee na eerdere ervaringen van anderen gelezen te hebben.
(Dat witte op de achterbank is wit poeder uit de chirurgenhandschoentjes welke ik heb gebruikt om de boel schoon te houden.)
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Na enige tijd radiostilte ga ik hier maar weer eens posten.
Zaterdag heb ik de Dyane uit de schorsing gehaald en vanavond een rondje gereden met de door Voeteir gepimpte carburateur.
Conclusie: Het rijdt voor geen meter.....
Waar het probleem zit weet ik nog niet maar de eerste trap sluit niet echt goed.
Dat kan het tijdens het rijden eigenlijk niet zijn.
Bij het remmen valt de motor uit.
Daarna start hij slecht maar het lukt wel.
Optrekken gaat heel traag.
Ik heb er verder niet meer naar kunnen kijken omdat er een enorme onweersbui aan kwam.
Zaterdag heb ik de Dyane uit de schorsing gehaald en vanavond een rondje gereden met de door Voeteir gepimpte carburateur.
Conclusie: Het rijdt voor geen meter.....
Waar het probleem zit weet ik nog niet maar de eerste trap sluit niet echt goed.
Dat kan het tijdens het rijden eigenlijk niet zijn.
Bij het remmen valt de motor uit.
Daarna start hij slecht maar het lukt wel.
Optrekken gaat heel traag.
Ik heb er verder niet meer naar kunnen kijken omdat er een enorme onweersbui aan kwam.